Een automaat kan je niet aanduwen. Gebruik startkabels of bel direct pechhulp, want ook slepen is met een automaat niet aan te raden.
Een auto slepen met touw
Veel automaatbakken zijn namelijk uitgerust met druksmering in plaats van spatsmering en zijn daardoor vatbaar voor beschadiging bij het slepen. Sommige deskundigen raden overigens aan om auto's met een automatische versnellingsbak überhaupt niet te slepen.
Het allerbelangrijkst bij het corrigeren van een slip is kijken en sturen. Kijk altijd naar het punt waarnaar u van plan was te gaan, en blijf daar naartoe sturen. Probeer bij een beginnende slip direct te reageren, het moment van de stuurcorrectie is cruciaal.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Parkeerstand – P
In stand P is de versnellingsbak mechanisch geblokkeerd. Kies stand P wanneer de auto geparkeerd staat of als de motor moet worden gestart. De auto moet stilstaan, wanneer u de parkeerstand kiest.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Alle letters op een rij
D = 'drive' (rijden) P = 'park' (parkeren) R = 'reverse' (achteruitrijden)
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Jouw automatische versnellingsbak slipt ontstaat vaak door vervuiling van de automaatolie. De vervuilde olie zorgt voor verstoppingen in de oliekanalen. Deze verstoppingen zijn de oorzaak van een disfunctionerende automaatbak. Het betekent dat je de automaat slipt.
U vraagt tips over het rijden bij gladheid. Start/stop kunt u gewoon actief laten. Het motormanagement zal de motor alléén uitschakelen wanneer dit technisch ook verantwoord is. Er zit dus een intelligent systeem achter die eenmaal onderweg vinger aan de pols houdt wanneer het wel of niet kan.
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
''Gebruik altijd de parkeerrem bij parkeren op een hellende ondergrond - de P-stand van de automatische versnellingsbak is niet voldoende om de auto in alle situaties vast te houden''. U zou dus kunnen kiezen voor P en de handrem. Wielblokken lijkt me dan overbodig. Met de neus omhoog of omlaag maakt niet uit.
Sleep de auto altijd zo dat de wielen in de rijrichting draaien. Sleep auto's met automatische transmissie niet op een snelheid hoger dan 80 km/h(50 mph) en niet verder dan 80 km (50 mile).
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
Wat betekent de B-stand? Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.
Het gebrek aan koeling en smering kan al na een klein eindje slepen voor onherstelbare schade aan de tandwielen zorgen.” De kans bestaat dat de bak dan niet meteen vast slaat, maar dat allerlei contactoppervlakken in de bak wel beschadigd raken. Daar kom je dan vaak een tijdje later achter.
De motor moet stationair draaien en de handrem niet aangetrokken of ingeschakeld. Als de auto wel in de versnelling staat én op de handrem belemmert u de beweging van de loopband. Er zit vast een beveiliging op om schade aan auto of loopband te voorkomen, maar het zorgt wel voor vertraging voor u en andere klanten.
Wasstraten kunnen alleen personenauto's wassen. Dus caravans, campers en aanhangwagens kunnen niet door de wasstraat. En nee ook een zweefvliegtuig kan niet door de wasstraat (ja deze vraag is gesteld ð ).
iClean raadt automobilisten aan om 1 keer per week de auto te wassen. Een grondige wasbeurt kan 1 á 2 keer per maand. Ook wordt aangeraden om een wasstraat te gebruiken. Vaak is zo'n bezoekje inclusief een beschermende laag autowax en dat zal zeker van pas komen in de wintermaanden.
Door de versnellingen 3, 2 (1 of L) in te schakelen, zal de automaatbak in een lagere versnelling gaan rijden (van bijv. de 5e naar de 4e trap). De motor gaat dan een hoger toerental draaien waardoor de auto gaat vertragen. Er hoeft nu niet steeds meer geremd te worden omdat er meer op de motor afgeremd wordt.
De vele stappen in de vorm van het aantal versnellingen zijn dus nodig om de motor niet te veel toeren te laten maken en wordt het brandstofverbruik hierdoor ook beïnvloedt.