De auto kan daardoor erg gevoelig worden voor spoorvorming, trekken in het stuur bij oneffenheden en rem- en aandrijfkrachten. Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde.
De ET-maat (ook wel offset genoemd) is de afstand (in millimeters) tussen het midden van uw velg en het bevestigingspunt. Op een monoblock velg, is de ET-maat definitief en kan dus niet veranderd worden.
Hoe lager de ET van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET van de wielophanging 35mm is en je monteert velgen met een ET van 10mm, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
Als vuistregel kunt u hanteren: hoe hoger de ET, hoe meer een wiel naar binnen valt; hoe lager de ET, hoe meer een wiel naar buiten steekt. De ET-waarde staat meestal aan de binnenkant van de velg, maar in ieder geval ook altijd in het overzicht van ons assortiment.
Hoe kleiner de ET, hoe meer de velgen uitsteken naar buiten. Een grotere ET zorgt ervoor dat de wielen dichter bij het midden van de wielkast komen (verder in de wielkast verborgen zitten). De ET is niet de enige factor die van invloed is op de positie van de wielen ten opzichte van de spatborden.
De eenvoudigste manier om de ET waarde te achterhalen, is door even goed naar uw huidige velgen te kijken. In de binnenkant van de velg, meestal bij de boutgaten, zou u de ET waarde moeten vinden. Deze kunt u snel herkennen: het gaat hier om het getal dat na de letters ET staat. 45, bijvoorbeeld.
Hoe hoger de ET-waarde, hoe dieper de velg in de wielkast zit. Aan de andere kant hebben we een negatieve offset, waarbij het montagevlak van de naaf zich aan de remkant van de middellijn van het wiel bevindt. Hoe lager de ET-waarde, hoe verder de velg uitsteekt buiten de wielkast.
Die kan je gemakkelijk terugvinden op je huidige banden, waar je op de zijkant de bandenmaat kunt aflezen.Het laatste getal geeft in dit geval de velgmaat weer; staat er bijvoorbeeld “195/65 R15” dan geeft het laatste getal “15”- de diameter van de velg aan.
Volgens steekmaat.nl is een afwijking van 5 mm acceptabel.
Toegevoegd op 22 mei 2021
Meer en meer racefietsen worden standaard voorzien van banden met een bandbreedte van 25mm of zelfs 28/30/32mm. Niet elke bandbreedte past op elke velg. Uiteraard dien je ook nog rekening te houden met de vrije ruimte tussen de band en het frame.
Wanneer je een nieuwe set (lichtmetalen of stalen) velgen wilt kopen, moet de naafgatdiameter precies hetzelfde zijn zodat de velgen zich goed centreren om de as. Wanneer je een velg hebt waarvan de naafgat diameter kleiner is dan je as kun je de velg laten uitboren.
Waarom is de steekmaat van de velg zo belangrijk? De steekmaat van het wiel is bepalend voor de manier waarop een velg gemonteerd kan worden op een auto. Sommige auto's hebben vier boutgaten, waar andere modellen juist 5 of zelfs 6 boutgaten hebben.
De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt.
De keuze lijkt af en toe misschien beperkt maar houdt er rekening mee dat je niet zomaar elke velg onder een auto kunt monteren. Wanneer je dit doet kan dit schade toebrengen aan de auto. Mocht je ook een specifiek merk op het oog hebben dan kun je dit in de configurator aangeven nadat je op zoeken hebt geklikt.
Wanneer u velgen hebt in een andere steekmaat dan uw auto is het mogelijk om uw steekmaat te veranderen met onze steekadapters. Steekmaat adapters worden altijd eerst op de wielnaaf geschroefd waarna u uw velgen weer op de naafadapter kunt vastzetten met de originele wielbouten of wielmoeren.
We merken dat mensen vaak denken dat elke velg op iedere auto geplaatst kan worden. Echter is dit niet het geval, in tegendeel zelfs! Er zijn een hoop factoren die meespelen bij het kiezen van de juiste velg.
Als de omtrek van de velg dus groter wordt, wordt de band lager en zit er minder rubber tussen het wegdek en de velg. Dit zorgt voor een directe stuurreactie en minder comfort dus een sportief karakter. Als u van 17" naar 16" velgen gaat moet er dus een hogere band op waardoor er meer rubber tussen wegdek en velg komt.
Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
De nadelen vinden we vooral op het gebied van zowel veer- als geluidscomfort. Een hoger brandstofverbruik krijg je niet van grote velgen op zich, maar wel van de bredere banden waarmee grotere velgen meestal gepaard gaan. De luchtweerstand is dan nog de grootste factor.
Je vraagt je natuurlijk af waarom de 15 inch lichtmetalen velgen duurder zijn. Dit komt niet door het sportieve uiterlijk, maar door het materiaal. Het gewicht van de 15 inch lichtmetalen velgen is namelijk zodanig lichter dat het scheelt in het verbruik van de auto.
In de handleiding van uw voertuig kunt u ook alternatieve bandenmaten vinden of u vraagt uw dealer of fabrikant naar de toepasselijke release lijst (COC document). Met de bandenconfigurator van autobandenmarkt.nl kunt u de geschikte banden voor uw auto kopen.