Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald.
Als de ontvanger de zending weigert of weigert te betalen, is de afzender uiteindelijk aansprakelijk voor mogelijke btw en invoerrechten inzake de zending.
Je kunt invoerheffingen vermijden als je goederen die van buiten de Europese Unie komen, opslaat in een douane-entrepot. Als je deze goederen daarna uitvoert naar landen buiten de EU, hoef je geen invoerrechten te betalen.
U beslist om de inklaringskosten niet te betalen voor uw verzending en het pakket wordt vernietigd. Pakket wordt teruggestuurd naar de afzender. Wanneer u weigert de douanekosten voor uw internationale verzending te betalen, moet de afzender de verzendkosten dekken.
Die moet u altijd betalen, vanaf 1 juli 2021 is er geen btw-vrijstelling meer voor pakketjes tot € 22. Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%. Is uw aankoopbedrag € 150 of meer?Dan betaalt u ook invoerrechten.
Dat kan, want sommige webshops brengen de btw meteen in rekening op het moment dat je iets koopt. Maar niet iedere webshop biedt die optie aan. Daarom betaal je in de meeste gevallen inklaringskosten op het moment dat je pakket in Nederland aankomt.
Dit kan betekenen dat uw zending mogelijk documentatie mist, wacht op inklaringsinstructies, of dat de autoriteiten mogelijk meer informatie nodig hebben om de goederen vrij te geven.
Vraag aan het post- of koeriersbedrijf of zij een bezwaar willen indienen bij de Douane. Dit kan tot 6 weken nadat de kosten aan u in rekening zijn gebracht. Als wij instemmen met het bezwaar, krijgt u het te veel betaalde bedrag terug van het post- of koeriersbedrijf.
Bij een PostNL-punt
Dan kun je het pakket aan de balie weigeren of het doorgeven via de app of je track & trace. Daarna sturen we het pakket terug naar de afzender. Haal je je pakket niet op bij het PostNL-punt? Dan sturen we het na 1 week automatisch terug.
Ben je het niet eens met de inklaringskosten? Dan kun je bezwaar indienen. Chatbot Daan opent zich vanzelf wanneer je naar beneden op deze pagina scrolt. Je kunt direct in Chatbot Daan bezwaar maken.
Btw en invoerrechten worden geheven om belastinginkomsten en lokale bedrijven te beschermen. U moet ze meestal betalen tijdens het importeren, voordat de douane de goederen vrijgeeft.
Met andere woorden, zijn invoerrechten aftrekbaar? Helaas is het antwoord op deze vraag nee. Invoerrechten terugvragen is niet mogelijk. De enige import kosten die je kunt terugvragen is de btw die je over je zending hebt betaald.
Als de verzender de invoerrechten en btw niet voor zijn rekening heeft genomen, betaalt DHL de verschuldigde invoerrechten en btw aan de douane zodat jouw pakket kan worden ingevoerd. Deze voorgeschoten kosten berekent DHL aan je door.
Geen invoerrechten betalen
Je betaalt geen invoerrechten als de waarde van je zending met producten van buiten de EU maximaal 150 euro is. Vervoers- en verzekeringskosten tel je hierbij niet mee. Let op: voor alcoholhoudende producten, parfum en eau de toilette, tabak en tabaksproducten krijg je geen vrijstelling.
Douane inklaring kan een paar werkdagen, maar ook weken duren. Het is afhankelijk van wat je verstuurt, de bestemming en de daar geldende douaneregels en -beperkingen. Je kunt contact opnemen met douane van het land voor specifieke informatie. Op onze website vind je ook douane informatie per land.
In de Domestic Mail Manual staat dat een geadresseerde na bezorging een poststuk kan markeren als "Geweigerd" en het ongeopend kan retourneren naar de postdienst, behalve wanneer het poststuk een Bulk Parcel Return Service (BPRS)-aantekening draagt .
U kunt de levering persoonlijk weigeren wanneer de koerier op uw adres arriveert of iemand anders het namens u laten doen . Als u niet thuis was toen de koerier arriveerde en uw pakket voor uw deur werd achtergelaten, bel dan het koeriersbedrijf en laat hen weten dat u het pakket weigert.
Wanneer dat gebeurt, bieden Postal standards opties voor het weigeren van post. Domestic Mail Manual (DMM), Sect. 604.8.1.2 en Sect. 507.1.8.2 bieden twee gevallen waarin post kan worden geweigerd wanneer deze wordt aangeboden voor bezorging, of na bezorging. U kunt "Geweigerd" markeren en het ongeopend binnen een redelijke termijn retourneren .
Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald.
Makelaarskosten: Kosten die gepaard gaan met het beheren van dit proces van importeren en vrijgeven van de zending . Dit is een vast bedrag van de makelaar dat niet afhankelijk is van de orderwaarde. Rechten/tarieven: Net als douanekosten zijn rechten/tarieven belastingen op de waarde van het item, plus vracht en verzekering per land.
Tot €150,- is jouw zending vrij van invoerrechten en vanaf €150,- dien je altijd invoerrechten en btw te betalen. Als er inklaringskosten worden geheven dan schiet de vervoerder (bijv. FedEx, DHL of TNT) dit voor en verhaalt dit op de ontvanger.
Zendingen worden vastgehouden in de douane om te garanderen dat ze voldoen aan de export- of importdouanevoorschriften . Een vastgehouden zending kan ontbrekende of onvolledige papieren hebben, wachten op instructies voor inklaring of de autoriteiten hebben mogelijk meer informatie nodig om de goederen in te klaren.
Hoe lang mag de douane een packet vasthouden? De douane kan een pakket zolang vasthouden als nodig is om de controle uit te voeren. Dit duurt meestal een paar dagen tot enkele weken, afhankelijk van de complexiteit.
Neem contact op met uw 3PL-provider of vervoerder om de vertraging te bevestigen . Als uw zending te lang duurt om door de douane te worden vrijgegeven, kunt u contact opnemen met uw 3PL-provider of vervoerder om te bevestigen of deze daadwerkelijk in de douane is vastgehouden.