Hulp is 24 uur per dag mogelijk. De huisarts belt zo nodig de crisisdienst die u komt helpen. U kunt ook een telefonische hulplijn bellen, bijvoorbeeld 113 of gratis 0800 0113 als u aan zelfdoding denkt.
Hulp van een crisisdienst
Uw huisarts kan u verwijzen naar de crisisdienst. Bij een crisisdienst werkt een team van psychiaters, psychologen en psychiatrisch verpleegkundigen. U krijgt er direct hulp en behandeling. Daarna gaat u weer naar huis en krijgt u zo nodig behandeling op afspraak.
De crisisdienst biedt mensen die dringend psychiatrische hulp nodig hebben snelle opvang en behandeling. Het gaat om mensen die ten gevolge van hun psychiatrische problematiek gevaar lopen of veroorzaken als zij niet onmiddellijk of uiterlijk binnen 24 uur worden behandeld.
Een crisissituatie kan door verschillende factoren uitgelokt worden: verlies van werk, eenzaamheid, dreigende uithuiszetting, schulden, scheiding, overlijden, ziekte, aanhoudende stress, afhankelijk zijn van anderen, pessimistische verwachtingen naar de toekomst toe, afhankelijk van alcohol, medicatie of drugs, ….
Telefonische hulplijnen
MIND Korrelatie : 0900 1450. de Luisterlijn : 088 0767 000. 113.nl (voor mensen die aan zelfdoding denken): 0800 0113. Meldpuntzorgwekkendgedrag.nl : 0800 1205.
Wanneer kan je de crisisdienst bellen? Je kan de ggz crisisdienst bellen als iemand acuut gevaarlijk is voor zichzelf en/of de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan agressie of verwardheid. Je kan zelf de crisisdienst bellen, maar ook je naasten of je huisarts kunnen aan de bel trekken.
Er is sprake van een psychische crisis, wanneer iemand in een situatie van ernstige psychische nood verkeert en de omgeving (nog) geen passende ondersteuning heeft weten te bieden. In de crisis gaan er ongewild veel dingen mis, of ze dreigen mis te gaan.
Een crisisopname kan een aantal uren tot een paar weken duren. Crisisopname kan zowel gedwongen als vrijwillig zijn.
Er zijn grosso modo vijf soorten crises: rampen, ordeverstoringen, terrorisme, internationale of regionale conflicten en bedrijfscrises. Op het moment dat een bedrijf of organisatie met een calamiteit te maken krijgt, moet het goed voorbereid zijn.
Het gaat daarbij om psychische klachten die zo sterk aanwezig zijn dat ze duidelijk lijden veroorzaken en het normale functioneren in de weg staan. We spreken van een emotionele ontregeling wanneer jouw reactie op stress leidt tot verminderd functioneren, zowel in jouw sociale leven als in jouw werk of studie.
Crisisopvang duurt gemiddeld 4 weken, daarna kan het 2 keer met 2 weken verlengd worden. Echter, dit is per situatie verschillend, het kan ook korter of langer zijn. Het kan zijn dat de crisisopvang wordt omgezet naar regulier verblijf in de vorm van beschermd wonen, begeleid wonen of ambulant begeleid wonen.
Wanneer u geen passende geestelijke gezondheidszorg vindt, kunt u daarbij hulp krijgen. Bijvoorbeeld van de huisarts, zorgverzekeraar of Het Juiste Loket. Lukt dat ook niet, dan kan het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport helpen.
Met psychische problemen kunt u online hulp zoeken. U kunt ook terecht bij uw huisarts of bedrijfsarts als u er zelf niet uit komt. De huisarts of bedrijfsarts helpt u zelf of verwijst u door naar hulpverleners binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ).
De huisarts zal de situatie inschatten en beoordelen of crisisopvang noodzakelijk is. Bij een crisisopname kun je geen voorkeur aangeven voor een locatie. Je naaste wordt opgevangen in de dichtstbijzijnde instelling waar op dat moment plaats is. Crisisopvang is altijd tijdelijk en mag maximaal zes weken duren.
Wat gebeurt er als je opgenomen bent? Samen kijken we hoe je op dit moment van jouw leven in deze situatie bent gekomen. We kijken naar jouw sterke en zwakke punten en bepalen samen wat de beste behandeling voor jou is. Een opname in een kliniek is altijd zo kort mogelijk.
Opname in een ggz-instelling of PAAZ (psychiatrisch afdeling algemeen ziekenhuis) is meestal een vrijwillige keuze. Met jouw toestemming en in overleg met hulpverleners en betrokkenen bekijken we of vrijwillige opname in de ggz een optie is. Met vrijwillige opname proberen we verergering van een crisis te voorkomen.
In volgende gevallen is het mogelijk om over te gaan tot een gedwongen opname of 'collocatie': iemand gedraagt zich zo agressief dat er ernstig gevaar is voor anderen in de omgeving. iemand brengt zijn eigen gezondheid en veiligheid zeer ernstig in gevaar. er is sprake van een 'geestesziekte'.
Wanneer mensen opgenomen worden in een psychiatrisch ziekenhuis of op een PAAZ (psychiatrisch afdeling algemeen ziekenhuis), gebeurt dat meestal vrijwillig. Vrijwillige opname gebeurt met toestemming van de persoon zelf; met de betrokkenen en in overleg met hulpverleners of huisarts.
Wat gebeurt er na de crisisopvang? Als je na de crisisopvang terug naar huis kunt of een andere veilige plek hebt om heen te gaan, krijg je daar nog begeleiding van een maatschappelijk werker. Dit noemen we ambulante begeleiding.
Wat kan ik doen wanneer mijn depressieve partner geen hulp wil? Probeer in eerste plaats voor jezelf te zorgen en blijf doen wat goed voor jou is. Zoek zelf steun in je omgeving en blijf niet alleen met het probleem zitten. Praat er ook over met je huisarts.
Bij psychische nood kun je de volgende telefoonlijnen bellen: De Luisterlijn (voorheen Sensoor) 088 0767 000. Het nummer is dag en nacht bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijk gesprek of luisterend oor. Stichting 113 zelfmoordpreventie (0900) 0113 (dag en nacht bereikbaar).
Ook als naaste kan je professionele hulp vragen. Normaal doen over psychische problemen is een eerste stap. Erover praten is niet altijd gemakkelijk, maar ook praten met iemand die ongeneeslijk ziek is of zonder werk zit, vraagt moeite. Wacht niet tot je moét praten ...
Bel 0800-1205 als je je zorgen maakt om iemand
Je kunt een deskundige bellen voor advies of om een melding te doen. Bel in een spoedsituatie altijd 112. Denk je aan zelfmoord? Bel dan 113.