Studeren vergt al veel inspanning en concentratie. Als je dyslectisch bent loop je nog tegen een extra barrière aan. Studeer je aan de VU en heb je dyslexie, dan kan de studieadviseur je helpen met studieplanning en voorzieningen bij tentamens.
Studenten met dyslexie hebben in principe tot alle studies toegang, passend bij het niveau van de middelbare school. Discriminatie bij toegang tot onderwijs is namelijk verboden. Dit is vastgelegd in de Wet gelijke behandeling op grond van chronische ziekte (WGBH/CZ).
Maak gebruik van diagrammen, grafieken en mindmaps om informatie te linken . Probeer dingen te onthouden door plaatjes in je hoofd te vormen en probeer plaatjes te tekenen in de kantlijn van het boek in plaats van alles op te schrijven.
Ongeschikte banen
Banen die een hoge mate van schriftelijke communicatie, administratie of gedetailleerde tekstuele analyse vereisen, kunnen uitdagender zijn. Functies zoals juridisch secretaresse, boekhouder of redacteur kunnen moeilijker zijn voor iemand met dyslexie.
Leerlingen met dyslexie hebben het recht om gelijk behandeld te worden, net zoals alle andere leerlingen. Dit is geregeld in de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH). Scholen zijn verplicht om aanpassingen te doen als u of uw kind hierom vragen.
Als in de deskundigenverklaring (dyslexieverklaring of advies van een terzake deskundige professional) opgenomen staat dat de leerling baar heeft bij auditieve ondersteuning dan kan het bevoegd gezag van school deze faciliteit toekennen.
“Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking.”
Zoals eerder benoemd is dyslexie vooral gerelateerd aan leestaken en heeft het geen bewezen invloed op intelligentie.
Dyslectici zijn het beste in banen die een beroep doen op motorische vaardigheden, banen die te maken hebben met het gebruik van ruimtelijke technieken en probleemoplossende vaardigheden. Deze banen kunnen werktuigbouwkunde, mode-styling, creatief ontwerp, podiumkunsten en ga zo maar door zijn.
Ben je leerling op het atheneum? Dan kun je in bepaalde gevallen vrijstelling krijgen voor een 2e moderne taal naast Engels. Bijvoorbeeld als je dyslexie hebt of een andere taal dan Nederlands of Fries als moedertaal. De vrijstelling is geen recht, het schoolbestuur beslist hierover.
Omarm eenvoudige hulpmiddelen . Maak flashcards om je te helpen alles te onthouden, van wiskundige formules tot historische feiten tot woordenschat. Door de inhoud op te delen in kleinere stukken in plaats van te proberen alles op een heel vel of in een hoofdstuk van een boek te behandelen, wordt studeren veel minder overweldigend.
Je hebt bij dyslexie en dyscalculie zó veel moeite met lezen, schrijven of rekenen dat lezen of rekenen moeilijker gaat dan voor andere mensen. De problemen zijn zo erg dat bijles of andere begeleiding met lezen of rekenen vaak niet helpt. Dit zorgt ervoor dat veel dagelijkse dingen je meer tijd en energie kosten.
Albert Einstein en Leonardo da Vinci hadden dyslexie. Dat is niet zomaar toeval, volgens de auteurs van Dyslexie als kans. Mensen met dyslexie hebben namelijk een andere hersenstructuur. Die zit ze vaak in de weg, maar biedt ook grote voordelen.
Dyslexie kan zich uiten in een langzaam leestempo, moeite met woordherkenning en spelling. Het is helaas niet te genezen, maar tijdens een dyslexiebehandeling gaat een kind aan de slag met de koppeling tussen letters en klanken. Door veel te oefenen met deze verbindingen wordt het lezen en spellen makkelijker.
Het antwoord op die vraag is: Ja, dat kan! Het belangrijkste argument om wél leerkracht te kunnen worden is dat jij, ondanks je belemmeringen, met behulp van je andere kwaliteiten toch een hele goede leerkracht kunt zijn. Ook voel je leerlingen met leerproblemen goed aan, omdat je zelf ervaringsdeskundige bent.
Dyslectici maken meer spelfouten dan leeftijdsgenoten: 'luisterfouten', (bijv.verspeken in plaats van verspreken), 'onthoudfouten' (bijv.ou-au of ei-ij) of regelgebaseerde fouten (bijv.dt-fouten).
Leerlingen met dyslexie hebben in principe tot alle studies toegang, passend bij het niveau van de middelbare school. Discriminatie bij toegang tot onderwijs is namelijk verboden. Dit is vastgelegd in de Wet gelijke behandeling op grond van chronische ziekte (WGBH/CZ).
Uit nieuw onderzoek van de Universiteit van Strathclyde blijkt dat mensen met dyslexie veel beter zijn in het nieuwsgierig zijn en het verkennen van nieuwe ideeën. Ze komen dan ook vaker in beroepen terecht waar dit een voordeel is, zoals kunst, media, architectuur, creativiteit, techniek en het uitvinden van dingen !
Kinderen en jongeren met dyslexie hebben problemen met het verwerken van klanken en letters. Ze vallen meestal op als ze hardop moeten lezen. Vaak gaat dat langzamer dan het tempo van hun klasgenootjes en niet vloeiend. In plaats daarvan lezen ze op een spellende en/of radende wijze.
In werkelijkheid zijn de twee – dyslexie en intelligentie – niet gerelateerd . De misvatting dat kinderen met dyslexie niet intelligent zijn, komt voort uit een paar factoren: Misinterpretatie van prestaties: aangezien dyslexie voornamelijk lezen en schrijven beïnvloedt, kunnen kinderen met dyslexie moeite hebben met academische taken.
Er is niet één enkel "dyslexie-gen"; momenteel zijn er meer dan 40 genen gekoppeld aan dyslexie, elk waarschijnlijk met een klein effect op zichzelf. Er is in geval van dyslexie geen enkel "dominant" of "recessief" gen.
Neurodivergent is geen synoniem voor autisme. Er zijn immers talloze manieren om neurodivergent te zijn. Autisme is er slechts een voorbeeld van zoals ook ADHD, dyslexie, dyscalculie, obsessief compulsieve stoornis, epilepsie of het syndroom van Down.
Antwoord: Nee, een leerstoornis is geen psychische ziekte . Leerstoornissen zijn neurologisch van aard. Ze zijn het gevolg van "foutieve bedrading" in specifieke delen van de hersenen.
Als een kind dyslexie heeft en daarnaast ook hoogbegaafd is, dan noemen we dat een dubbeldiagnose of in in het Engels: Twice-Exceptional. Een kind heeft dan 2 kenmerken die op elkaar inwerken, maar elkaar ook maskeren. Door de hoge intelligentie zijn ze bijvoorbeeld in staat om hun dyslexie goed te compenseren.