Wanneer een koper ontevreden is over zijn aankoop, bijvoorbeeld door gebreken, schade of andere problemen die de verkoper niet wil of kan herstellen, dan kan de koper er soms voor kiezen het koopcontract te ontbinden, of te vernietigen.
Annuleren is niet in de wet geregeld. Door te annuleren vertel je de verkoper dat hij/zij de overeenkomst niet hoeft na te komen. Andersom kan de verkoper jou wel aan de overeenkomst houden. Wil je zonder wettelijke grondslag van de koop af dan zijn hier meestal kosten aan verbonden.
Tijdens bedenktijd kosteloos afzien van koop
Na het tekenen van het koopcontract heeft u nog 3 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop. U hoeft daarvoor geen reden op te geven.
Volgens de wet heeft u 14 dagen de tijd om uw koop ongedaan te maken. Dit is de bedenktijd. U maakt de koop ongedaan met het 'herroepingsformulier' van de verkoper.
Als de koopovereenkomst voor een bestaande woning door zowel de koper als de verkoper is ondertekend, is de koop een feit. Toch kan de koper na het tekenen nog van de koop af: dankzij de wettelijke bedenktijd en ontbindende voorwaarden. Een koper heeft op grond van de wet een bedenktijd van drie dagen.
Als u de miskoop van uw auto ongedaan wil maken, wordt meestal door de koper door middel van een (aangetekende) brief of via betekening van de brief per deurwaardersexploot, aangegeven dat er een beroep wordt gedaan op de consumentenbescherming die de Wet aan consumenten biedt.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Consumenten hebben meestal bedenktijd als u iets op een bepaalde manier verkoopt, zoals online of per telefoon. Zij mogen tot en met 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract is bevestigd van de koop af. Dat mag zonder reden. U moet dit vóór de koop uitleggen.
Bij een koopcontract heeft u ook verplichtingen. Is het contract eenmaal gesloten, dan zitten beide partijen eraan vast. Bij ontvangst van het product moet u dan de koopprijs betalen. Behalve als u anders heeft afgesproken.
De overeenkomst is bindend, wat wil zeggen dat u gegarandeerd de prijs zal ontvangen die werd afgesproken – tenzij uw wagen sterk afwijkt van de beschrijving die u gegeven heeft. Via een website zoals ikwilvanmijnautoaf.be verkoopt u aan een autohandelaar en moet u dus ook geen keuring voor verkoop voorzien.
Jij hebt namelijk recht op een deugdelijk product. Dat houdt in dat de verkoper verantwoordelijk is voor de reparatie of vervanging van de auto. In veel gevallen heb je zelfs recht op een volledige ontbinding van de koop. De auto voldoet namelijk niet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten.
Er is pas sprake van een rechtsgeldige koopovereenkomst als zowel de verkoper als de koper de opgestelde koopovereenkomst hebben ondertekend. Dankzij het schriftelijkheidsvereiste is het voor partijen duidelijk of en wanneer een koop tot stand is gekomen.
U hebt eerst 14 dagen bedenktijd om de verkoper te laten weten dat u van de koop af wilt. Dat heet de koop 'ontbinden'. Daarna hebt u nog eens 14 dagen om het product terug te sturen.
Bij een verborgen gebrek moet het gebrek aan de auto onbekend zijn geweest. Als u het gebrek al kende toen u de auto kocht, dan wordt dit geacht te zijn verdisconteerd (meegenomen) bij het bepalen van de koopsom. Voor een gebrek dat al bekend was of al was meegedeeld, kunt u de verkoper achteraf niet aanspreken.
Auto zonder garantie
Kocht u de auto zonder garantiebewijs? Dan heeft u mogelijk recht op reparatie of vervanging. Als de auto te snel kapot gaat, moet de verkoper meestal het probleem oplossen. Hij moet de auto repareren of voor een andere auto zorgen.
Dat kun je zelf doen of laten doen door een jurist. Voordat je de koopovereenkomst kunt ontbinden, heb je de verkoper al in gebreke gesteld en hem een laatste kans gegeven om de aankoop te repareren of te vervangen. Stuur een aangetekende brief en laat de verkoper weten dat hij het product niet heeft kunnen repareren.
Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Onze tip: U kunt in principe niet zomaar onder een contract uit. Maar dat kan wel als 1) de andere partij de gemaakte afspraken niet nakomt, dan kunt u dus ontbinden, of 2) als er sprake was van bijvoorbeeld bedrog, bedreiging of misleiding, dan kunt u het contract vernietigen als u dit kunt bewijzen.
Annuleren van een koop vindt plaats voordat een product is verzonden. Herroeping daarentegen kan pas worden ingeroepen wanneer het product is ontvangen.
Volgens de wet mag u uw pakketreis dan kosteloos annuleren.U moet wel kunnen aantonen dat het op de plek van uw bestemming niet meer veilig is. Het moet gaan om 'onvermijdbare en buitengewone omstandigheden' die grote gevolgen hebben op uw pakketreis of op uw reis erheen.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
Wanneer er binnen de 12 maanden wettelijke garantie iets kapot gaat aan de auto heb je niet altijd recht op herstel/vergoeding van datgene wat kapot is gegaan. Dit hangt namelijk van een heleboel factoren af zoals; Leeftijd en kilometerstand, prijs, merk en model van de auto en de informatie ten tijde van de verkoop.
De wettelijke garantie van 12 maanden geldt overigens alleen bij een verkoop van een bedrijf aan een particulier. De wet wil de consument namelijk beschermen tegen het risico van zijn eigen gebrek aan kennis van autotechniek, terwijl het autobedrijf die kennis wel heeft.