Veel mensen denken dat iedere notaris verplicht is om een half uur gratis advies te geven. Dit is niet het geval. Er zijn notarissen die wel een gratis adviesgesprek aanbieden. Daarom kun je op onze site bij alle notarissen in Nederland aanvragen wat de kosten zijn voor een eerste vrijblijvende bespreking.
Heb je nood aan persoonlijk advies? Dan maak je best een afspraak met een notariskantoor. Een eerste gesprek is doorgaans gratis. Indien er een grondige dossierstudie nodig is, maak dan vooraf duidelijke afspraken over de vergoeding.
Het uurtarief van een notaris ligt op gemiddeld €105,- per uur. Het uurtarief is afhankelijk van de werkzaamheden die je laat uitvoeren. Zo is de overdracht van een woning duurder dan het opstellen van een testament. Wanneer wordt er een uurtarief gerekend?
Heeft u algemene vragen over notariszaken of wilt u weten of het verstandig is om een notaris in te schakelen? Bel dan de Notaristelefoon. U krijgt dan een notaris of notarieel deskundige aan de lijn. Notaristelefoon: 0900 3469393 op werkdagen van 9.00 - 13.00 uur (80 cent per minuut).
De verklaring van erfrecht kan bij de notaris worden opgevraagd door erfgenamen. Banken en andere instanties kunnen hier soms om vragen zodat erfgenamen de (financiële) zaken van de overledene kunnen afhandelen. 5. Is een codicil voldoende om de erfenis te regelen?
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Er zijn in Nederland geen vaste tarieven voor het aanmaken van een testament. Een notaris bepaalt zelf hoeveel hij hiervoor in rekening brengt. De kosten lopen daardoor sterk uiteen. Bij de ene notaris betaal je 200 euro voor je wilsbeschikking, terwijl een ander misschien wel € 800 vraagt.
Bij het Europees Consumenten Centrum (ECC) krijgt u gratis juridisch advies over een aankoop in een ander EU-land. Bijvoorbeeld als u via internet iets heeft gekocht of een vakantie heeft geboekt. Ook kan ECC bemiddelen tussen u en een buitenlands bedrijf. U krijgt informatie en advies in het Nederlands.
Onze rechtshulp is gratis. Alleen als u ons belt, betaalt u € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Sinds 1 januari 2018 is het niet meer mogelijk om een huis te kopen zonder eigen inleg. Dit omdat er sinds die datum nog maar 100% van de koopsom gefinancierd mag worden. De bijkomende kosten betaal je dus uit eigen zak.
Compromis opstellen: notaris of vastgoedmakelaar
Hiervoor bestaan geen specifieke regels. Verkopers laten zich op dat vlak doorgaans begeleiden door hun vastgoedmakelaar, die de compromis opstelt. Maar ook notarissen kunnen de compromis uitwerken, wat vaak gebeurt op initiatief van de koper.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
De uiteindelijke rekening voor het afwikkelen van de erfenis kan een paar honderd euro zijn als er een duidelijk testament is of wanneer alle erfgenamen het snel eens worden. Maar het kan ook duizenden euro's of zelfs nog meer kosten. Doorgaans worden de notariskosten betaald uit de erfenis.
Rechtbank heeft meer informatie over erfenissen
In een openbaar boedelregister staan bijvoorbeeld: gegevens over het ongedaan maken van de wettelijke verdeling door de langstlevende echtgenoot; verklaringen van erfgenamen die de erfenis hebben aanvaard of hebben verworpen; de aanwijzing van een boedelnotaris.
Hoeveel tijd dat is, verschilt sterk per nalatenschap. In een vrij overzichtelijke situatie duurt de afwikkeling al snel ruim een jaar. In ingewikkelde omstandigheden kan dit ook oplopen tot meerdere jaren. Pas na afwikkeling van de nalatenschap kan de erfenis verdeeld worden onder de erfgenamen.
Meestal zijn de verkoper zelf en de verkoopmakelaar daarbij allebei aanwezig en gaat iedereen aansluitend naar de notaris. Hoeveel tijd je nodig hebt hangt natuurlijk af van de grootte van het huis en hoe nauwkeurig je de woning controleert.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
Een notaris is nodig als je zaken officieel moet of wil vastleggen. Bij het opstellen van een notariële akte houdt de notaris rekening met alle betrokken partijen. De notaris doet dit vanuit een onafhankelijke blik. In sommige gevallen is het verplicht om zaken in een notariële akte vast te leggen.