Houd er rekening mee dat u toestemming van de eigenaar nodig hebt als u niet de eigenaar van de parkeerplaats bent. Het is ook noodzakelijk om een elektrische aansluiting te hebben die voldoet aan de geldende wetgeving. U hebt geen goedkeuring nodig van de vereniging van huiseigenaren om een oplaadpunt te installeren.
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig.
Je kunt er ook voor kiezen om zelf jouw laadpaal te installeren. Het is daarbij wel belangrijk dat je goed weet wat je doet. Je gaat namelijk aanpassingen doen in je meterkast en je krijgt daardoor met relatief hoge spanning en stroomsterkte te maken.
Om toch een idee te geven kan een laadpaal al vanaf €389,- inclusief btw geïnstalleerd worden. De meeste aansluitingen kosten tussen de €389,- en €800,-. Wat voor veel kosten zorgt is een zwaardere aansluiting in uw meterkast.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
De YMvK kabel is een grijze voedingskabel die geschikt is om een laadpaal mee aan te sluiten. Deze vijf-aderige kabel is geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase aansluitingen en heeft een aderdikte van 2,5mm, wat geschikt is voor aansluitingen tot 20A.
Subsidie laadpaal (eigen) bedrijf? Jazeker!Je kan als zzp'er aanspraak maken op subsidie voor elektrische laadpalen - waaronder de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).
Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
Moet een laadpaal verplicht gekeurd worden? Wie een laadpaal of oplaadpunt plaatst, dient verplicht een elektrische keuring te laten uitvoeren.
Een laadpaal kost gemiddeld €800 tot €3100 (all-in prijs, dus inclusief installatie). Voor het laadstation en de installatie zijn er standaardkosten. Verder zijn er optionele kosten die er bij kunnen komen.
Die keuring is verplicht. Je doet er dus goed aan om de laadpaal te laten plaatsen door een erkend installateur. Wil je een beroep doen op het belastingvoordeel, dan ben je verplicht de laadpaal te laten installeren door een erkend installateur. Zelf installeren brengt je uiteindelijk weinig op.
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken. Dus ook bezoek die langskomt en met een volle accu weer naar huis wil gaan.
Met een mobiele thuislader laadt u de elektrische auto op via het normale stopcontact: het stroomnet op 220-230. Het laden van de auto bij huis kan hiermee dus gewoon via het standaard Schuko stopcontact.
De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt. Als de leaseperiode voorbij is, mag de laadpaal blijven staan. In de meeste gevallen wordt je dan gratis eigenaar van het laadpunt.
Het is vandaag ook als particulier fiscaal voordelig om een laadpaal te laten installeren. Je kan namelijk genieten van een belastingvermindering tot 45% (op je belastbare bedrag).
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig.
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Net als bij auto's op benzine is het verbruik van een elektrische auto afhankelijk van een aantal factoren. Bijvoorbeeld het gewicht en het vermogen van de motor. De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer.
Hoe dikker de kabel, hoe meer stroom (ampère) er maximaal door kan lopen. Typische aansluitingen zijn 20A, 40A of 63A. Indien u wil kunnen laden aan 7,4kW of 22kW hebt u minimaal 32A nodig. Voor 3,7kW of 11kW volstaat 16A.