Je kunt geen buitenlandse auto verzekeren in Nederland zolang de auto een buitenlands kenteken heeft. Ben je maar tijdelijk in Nederland, dan is je buitenlandse autoverzekering gewoon geldig. Woon je Nederland? Dan moet je de auto overschrijven op een Nederlandse kenteken.
In principe kunt u uw auto ook verzekeren in een ander land dan het land waar u woont. Maar vergeet niet te controleren of de verzekeringsmaatschappij internationale diensten biedt.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Dit kan gedurende een periode van maximum één maand. In dat geval moet u in de wagen een schriftelijke toelating van de buitenlandse eigenaar bewaren. De eigenaar moet in dit document verklaren dat hij het voertuig gratis ter beschikking stelt, voor een vastgestelde periode, met einddatum.
Voorwaarden voor vrijstelling bpm en mrb bij kort gebruik
Zo moet het gaan om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) dat een buitenlands kenteken heeft en u ter beschikking staat. En mag u de auto niet meer dan 2 weken in Nederland gebruiken.
Daarvoor dient u, naast eventuele brandstofkosten en rest-BPM (zie hieronder), rekening te houden met de €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 excl. BTW kosten voor de productie van kentekenplaten met opzetletters.
De kosten voor de tenaamstelling van een auto bedragen, inclusief identiteitsvaststelling en administratieve handelingen € 10,75. Inschrijving in het kentekenregister, oftewel het verstrekken van de kentekencard, kost € 42,65.
Als u de auto naar België importeert, zult u de Belgische BTW van 21% moeten betalen. Voor tweedehandsauto's moet men een onderscheid maken tussen een aankoop bij een particulier (geen BTW verschuldigd) of bij een professionele verkoper (BTW inclusief).
Het is voor jou als Nederlander illegaal om met een buitenlands kenteken te rijden. Dus als jij een Duitse auto leent zonder daar specifieke vrijstelling voor te hebben, dan krijg je een forse boete van de Belastingdienst als je gepakt wordt.
De inschrijvingsprocedure van gebruikte ingevoerde voertuigen was tot op heden niet mogelijk via WebDIV en kon enkel gebeuren door het DIV- personeel. Vanaf 1 april 2019 zullen de vanuit de EU ingevoerde voertuigen ingeschreven kunnen worden via WebDIV.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Kortom, het is mogelijk om een auto op naam te zetten met een buitenlands rijbewijs. Je moet in alle gevallen wel in de Basisregistratie Personen staan en een uittreksel BRP meenemen. Verkoop je de auto aan iemand die in het buitenland is ingeschreven? Dan gelden de regels van export en moet je de auto uitvoeren.
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands kenteken niet door een Nederlandse verzekeraar kan worden verzekerd.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
De goedkoopste autoverzekering voor testpersoon twee is een verzekering in Nederland. Zij betaalt hier een premie van € 28,10 per maand. In Duitsland betaalt persoon twee € 18,23 per maand meer voor de goedkoopste autoverzekering en in Frankrijk € 3,07 per maand meer.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
De werking van een auto leasen in Duitsland
Het is mogelijk om zowel zakelijk als privé een auto in het buitenland te leasen. Je kunt dan ook terecht bij een van de vele Duitse autodealers voor het afsluiten van een leasecontract. Een mogelijkheid is het rijden van een auto met een buitenlands kenteken in Nederland.
u verkoopt uw voertuig met Nederlands kenteken en koopt hiervoor in de plaats een (nieuw of tweedehands) voertuig met Duits kenteken; u laat uw voertuig keuren bij een “TÜV-station” en vraagt na goedkeuring een Duits kenteken aan.
Auto's worden bij onze zuiderburen voor minder geld verkocht en vaak beter uitgerust. Voor minder geld heb jij in België een auto met alle luxe extra's waar je je hier misschien wel scheel voor betaald. Meer luxe, lagere prijs (bij goed onderzoek) en niet te vergeten: een groter aanbod.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Als je in Nederland een auto wil kopen, ben je in Nederland behoorlijk duur uit. Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
Koop je een auto buiten de EU, dan moet je dat aangeven bij het eerste douanekantoor dat je bij binnenkomst in de EU tegenkomt. Om het voertuig te declareren, moet je bij het douanekantoor het IM- of EU-document, de aankoopfactuur en het buitenlandse kentekenbewijs tonen.
Een auto importeren uit Denemarken, Noorwegen of Zweden is altijd een goede keuze. Het feit dat deze voertuigen een uitstekende kwaliteit bieden is een belangrijk voordeel. Het zijn vaak jonge auto's met weinig schades, een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en relatief lage kilometerstanden.