Een auto kopen in België gaat net even anders in zijn werk dan in Nederland. Zo hoef je niet naar een postkantoor om de auto over te schrijven. Ook ontvang je van de verkoper altijd een 'car pass' met de kilometerhistorie en de verkoper is verplicht een technische keuring uit te laten voeren.
Wanneer je een auto in België, of een ander EU-land koopt, hoef je gelukkig geen invoerrechten te betalen. De BTW hangt af van de auto. Als het een nieuwe auto is, moet je BTW wel betalen. Bij een tweedehandse auto hoeft dat niet.
Tweedehands auto kopen in België is goedkoper
Een auto kopen in België kan een goed idee zijn, als je je goed inleest. Over het algemeen zijn de auto's in dit land een stuk goedkoper. Het verschil tussen de autoprijzen wordt goed merkbaar als je kijkt naar de auto's uit luxere klasse.
Je Belgische occasion op naam zetten in Nederland
Met het transitkenteken kun je je auto dus zelf van België naar de Nederlandse grens rijden. In Nederland mag je daarmee niet rijden. Bovendien moet je auto eerst door de RDW gekeurd worden, en moet je BPM betalen, voordat er Nederlandse kentekenplaten op komen.
Een auto kopen in België gaat net even anders in zijn werk dan in Nederland. Zo hoef je niet naar een postkantoor om de auto over te schrijven. Ook ontvang je van de verkoper altijd een 'car pass' met de kilometerhistorie en de verkoper is verplicht een technische keuring uit te laten voeren.
De BIV mag niet minder bedragen dan 41,99 EUR. Dit minimum wordt jaarlijks op 01/07 geïndexeerd en bedraagt: vanaf 01/07/2022: 50,38 EUR. vanaf 01/07/2021: 46,23 EUR.
Als u een nieuwe auto koopt, betaalt u 21% btw op de verkoopprijs.
De prijs van een nieuwe auto in België schommelt gemiddeld tussen de 12.000 en 80.000 euro, afhankelijk van het gekozen model. Voor een tweedehands auto moet je rekenen op 300 tot 70.000 euro, alweer afhankelijk van het model, maar ook van de staat, het bouwjaar, de kilometerstand en de uitvoering.
Als u de auto naar België importeert, zult u de Belgische BTW van 21% moeten betalen. Voor tweedehandsauto's moet men een onderscheid maken tussen een aankoop bij een particulier (geen BTW verschuldigd) of bij een professionele verkoper (BTW inclusief).
Elk land anders
Zo blijkt dat auto´s in Nederland gemiddeld tot 2,5% goedkoper zijn dan in België. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland zijn de auto´s dan weer duurder dan in België en Nederland. Het is dan weer tot 8% goedkoper in landen zoals Bulgarije, Litouwen en Finland.
In België moet u het voertuig eerst fiscaal aangeven en technisch laten keuren, daarna laten verzekeren en – als u het voertuig in het verkeer brengt – inschrijven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).
Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
U moet jaarlijks een verkeersbelasting betalen wanneer u als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gebruikmaakt van de openbare weg. De verkeersbelasting is gebaseerd op het vermogen van uw motor, de cilinderinhoud of van de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig.
De rijtaks (of gewoon wegenbelasting)
De bedragen variëren van zo'n 80 (voor een 0,7-liter motor) tot zo'n 2.000 euro (voor motoren groter dan 4,0 liter) per jaar. Hierbij zijn de verschillen tussen diesel en benzine vaak een heel stuk minder groot dan in Nederland, wat verklaart waarom België zo'n dieselland is.
Naast de eenmalige BIV, betaalt u ook een jaarlijkse verkeersbelasting. Voor personenwagens, minibussen en motorfietsen krijgt u automatisch een betalingsuitnodiging zodra u uw voertuig inschrijft. De jaarlijkse verkeersbelasting wordt berekend op basis van onder meer het vermogen (KW - kilowatt) van het voertuig.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Over nieuwe en bijna nieuwe vervoermiddelen die u in een ander EU-land koopt en naar Nederland brengt of laat brengen betaalt u altijd btw in Nederland. Naast de btw betaalt u bij sommige (nieuwe) vervoermiddelen ook bpm.
De aftrekbaarheid van de meeste autokosten is beperkt in functie van de CO2-uitstoot van de auto. Het aftrekpercentage bedraagt tussen de 50% voor auto's met een hoge CO2-uitstoot en de 120% voor elektrische auto's zonder CO2-uitstoot. De aftrekbaarheid van brandstofkosten bedraagt 75%.
Als het dossier aan alle voorwaarden voldoet, houdt de Vlaamse Belastingdienst de belasting op inverkeerstelling (BIV) tegen. Op die manier hoeft u de BIV niet langer voor te schieten en later terug te vragen.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
De BIV voor niet-leasingvoertuigen wordt vooral bepaald door allerlei milieukenmerken. Vlaanderen kijkt naar het soort brandstof (benzine, diesel, lpg, aardgas,…), de CO2-uitstoot, de euronorm en de eventuele aanwezigheid van een roetfilter. Daar komt nog een leeftijdscorrectie bij op basis van de eerste inschrijving.