Een auto die geschikt is voor E10 kan ook E5 benzine tanken. Bij oudere voertuigen kan ethanol in E10 benzine problemen veroorzaken. Het kan bijvoorbeeld de aluminium onderdelen in de auto aantasten. Ook sommige slangen en afdichtingen kunnen door de toevoeging van extra bio ethanol worden aangetast.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Vanaf 1 oktober 2019 wordt Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine wordt dan verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Euro 95 (Euro 95 E5/Super (Benzin) E5) is in Duitsland goed verkrijgbaar maar heeft op grote grote schaal plaatsgemaakt voor Super E10. Dit is een brandstof met 10% bijmenging van bio-ethanol. Op de pomp is altijd met stickers aangegeven dat het om E10 gaat.
E5 en E10 met elkaar mengen
Heel af en toe mengen kan dus geen kwaad, maar doe dit niet met regelmaat. Mensen denken vaak dat E10 benzine slecht is voor de motor. Dat hoeft niet zo te zijn, maar wel als jouw auto ouder is dan het jaar 2000. In dat geval is hij namelijk niet gemaakt om E10 benzine te kunnen verduren.
De twee benzinesoorten die je nu kan tanken, Euro 95 en 98, bevatten 5 procent bio-ethanol, dat is al zo sinds 2005, en die heten dus in de nieuwe indeling allebei E5.
Veel klassieke auto's lopen goed op 95, mits de ontsteking goed is afgesteld. Over het algemeen moet dit voor E95 wat later zijn, zodat er geen spontane verbranding optreedt. Super 98 heeft een hoger octaan gehalte en is voor veel klassiekers vaak beter.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
De accijns op benzine gaat met ingang van 1 juni in Duitsland namelijk met zo'n 30 cent omlaag, die op diesel met 14 cent. Dat betekent dat - uitgaande van de huidige literprijzen - een liter E5 in Duitsland per 1 juni €1,83 kost. Dat is meer dan 50 cent goedkoper dan in Nederland.
De benaming E5 betekent simpelweg 'tot 5 procent ethanol'. Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.
In E10 benzine zit slechts 90% benzine en 10% Bio-ethanol. Eigenlijk verschilt dit niet veel met Euro 95 waar al een beetje bio-ethanol bijzit. Toch kan E10 benzine een groot verschil maken voor je auto. Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine.
Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je auto niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Om te beginnen is het belangrijk dat je auto wel allebei de soorten brandstof accepteert. De brandstofsystemen van sommige auto's bevatten namelijk rubbers en kunststoffen die niet tegen ethanol kunnen, wat niet in Euro95 voorkomt (of heel weinig). Heb jij dat? Dan moet je gewoon Euro98 tanken.
Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken.
Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, V-power, Excellium e.d.). Er zijn leveranciers die additieven voor E10 aanbieden, speciaal ontwikkeld om de schadelijke effecten op oldtimers tegen te gaan.
Wat betekent E5 achter Superplus 98? Met de aanduiding E5 geven we aan dat onze Superplus 98 tot maximaal 5% ethanol kan bevatten. Tamoil voegt echter geen ethanol toe aan deze brandstof. Dat betekent dat Superplus 98 het beste alternatief is als uw auto of motor niet geschikt is voor Euro 95 (E10).
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
In roomboter (E5) zitten meer calorieën dan in margarine (E10), en je kunt dus verder lopen op één hap.