Geel of oranje waarschuwingslampje: je kan nog doorrijdenAls een lampje op je dashboard geel of oranje is kun je nog doorrijden. Het is wel zaak om extra voorzichtig te zijn en het probleem zo snel mogelijk na te laten kijken.
Gele of oranje waarschuwingslampjes geven aan dat er iets aan de hand is maar behoeven niet direct actie, je kan nog doorrijden maar maak wel een afspraak met de garage. Als het waarschuwingslampje rood brandt, dan moet je onmiddellijk stoppen en de wegenwacht of garage bellen.
Een oranje motorlampje is het minst erg. Als dit lampje aangaat en blijft branden, betekent dit dat je normaal kunt blijven rijden. Er is echter een maar in het verhaal. De auto moet zo snel mogelijk naar de garage gebracht worden voor een inspectie.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
Bij een geel of oranje lampje op het dashboard kun je nog wel even doorrijden. Pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij naar een garage als dat mogelijk is.
Er bestaat nog altijd twijfel over wat men precies moet doen als het verkeerslicht op oranje springt. Nochtans is de wet duidelijk: voor een oranje licht moet men stoppen, behoudens in enkele uitzonderlijke gevallen.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Een oranje dashboardlampje is een waarschuwing. Brandt het lampje oranje dan hoeft u de auto niet direct aan de kant van de weg te zetten, u kunt nog even doorrijden. Met doorrijden wordt hier bedoeld: rechtstreeks naar de garage of naar huis.
In de meeste gevallen gaat het lampje vanzelf uit en anders blijft het uit als je de auto opnieuw start.
Benzineprijs stijgt naar nieuw record: 1,91 euro per liter
Als het benzinelampje gaat branden geeft hij ook aan dat je bijvoorbeeld nog 80 kilometer kunt rijden.
Wanneer het lampje constant brandt en de auto goed rijdt is het motormanagement succesvol overgeschakeld naar een noodprogramma. U kunt de auto blijven gebruiken maar laat de storing door de garage beoordelen en verhelpen. Hierna kan de storing gewist worden en zal het lampje uit zijn.
Het klinkt vrij logisch: is het lampje oranje dan is de olie bijna op en moet je dit bijvullen. Is het lampje rood, dan is het probleem groter. Met een rood olielampje kun je niet doorrijden.
De meeste moderne auto's geven een waarschuwing als de koelvloeistof opraakt. Dit gebeurt door het branden van het koelvloeistof lampje. Dit symbool ziet eruit als een thermometer in een vloeistofreservoir. Zodra je dit lampje ziet branden, is het tijd om actie te ondernemen.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Wat betekent het motormanagement lampje
Wanneer het motormanagement lampje in jouw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
Wel kunnen we stellen dat de meeste auto's een brandstofreserve van zo'n 5 liter hebben. Vaak is dat genoeg om nog zo'n 50 kilometer te rijden. Het verbruik – dat afhankelijk is van onder meer het type auto en je rijstijl – bepaalt vervolgens hoeveel kilometer je daarmee nog kunt rijden.
Ze geven een waarschuwing als er echt een probleem is met de auto. Let ook goed op hun kleur: bij een oranje waarschuwingslampje kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Er moet een diagnose worden uitgevoerd om de storing vast te stellen. Als het motorstoringslampje knippert, zit het probleem in de katalysator. Zet je auto in alle gevallen onmiddellijk stil. Je riskeert permanente schade aan de katalysator of zelfs het ontstaan van een brand die zich over de hele auto kan verspreiden.
Een motorlampje dat is gaan branden betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen in het geding is. Dit kan vele oorzaken hebben. Indien de auto zich verder gedraagt zoals u gewend bent is het zaak om de garage te vragen om de auto uit te lezen.
Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden.
Ja, het motorcontrolelampje moet kort oplichten als je de auto start en daarna weer uitgaan. Als het helemaal niet oplicht of continu blijft branden, is er een probleem.
Oranje dashboard lampjes betekenen dat er een storing is die verholpen moet worden of dat er een functie is ingeschakeld. Als het lampje een storing betekent, kun je er nog wel mee naar huis rijden. Daarna is het verstandig om zo snel mogelijk een garage of autodealer te zoeken voor reparatie of revisie.
Conclusie. Het tijdig herkennen van de symptomen van een kapotte oliepomp is essentieel om ernstige motorschade te voorkomen. Lage oliedruk, oververhitting, ongewone geluiden, verhoogd brandstofverbruik en vervuilde olie zijn allemaal tekenen dat er iets mis kan zijn met de oliepomp.
Als het motorstoringslampje brandt, is er iets mis met je motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Ook kan er een storing zijn in je katalysator of lambdasonde. Dat klinkt als dure reparaties en dat zijn het vaak ook.