Blijven rijden met een kapotte turbolader is mogelijk.
Er ontstaan lekkages, bijvoorbeeld in de olietoevoer, met als gevolg dat de olie snel op raakt. Hierdoor kan de motor vast lopen of zelfs opblazen. Doorrijden met een defecte turbo is daarom niet aan te raden!
Een slecht werkende turbo veroorzaakt een tekort aan lucht of juist een te grote hoeveelheid aan lucht in de motor. De verhoudingen in de motor zullen nadelig veranderen en andere ongemakken kunnen in hoge vaart toenemen.Zo kunnen er lekkages ontstaan in de olietoevoer.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
De ligging van de turbo heeft ook invloed op de kosten van de vervanging. Hoe toegankelijker de turbo is voor de garagist, hoe minder de kosten zullen uitvallen. In de meeste gevallen zal het bedrag dat een professioneel bedrijf in rekening brengt voor vervangen van de turbo tussen de € 800 en € 1500 bedragen.
Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Een fluitende turbo is niet áltijd een teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Pas als het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is, moet u hier alert op zijn om schade te voorkomen. Welke schade, is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
Lekkagesymptomen. Verschillende lekkages kunnen zich voordoen aan de turbo, zoals uitlaatgas, koelvloeistof, olie, vacuüm of druk (actuator). Een olielekkage komt het meest voor en is direct zichtbaar.
Auto problemen
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Onderhoud aan turbo is belangrijk
Daarom moet je ervoor zorgen dat het turbinewiel daarbij niet wordt gehinderd. De kwaliteit van de olie is essentieel voor de goede gezondheid van de turbo. Als deze is verouderd of een ongeschikte viscositeit (dikte) heeft, kan deze bij verhitting koolstofafzetting vormen.
Belangrijk voor een goede werking van de turbo is een goede smering van de turbo-as, die zo'n 220.000 toeren per minuut maakt. Als bestuurder heb je ook invloed op de levensduur. Laat de motor (en dus de turbo) altijd eerst op temperatuur komen en laat hem na zware inspanning even stationair draaien.
Dit kan bijvoorbeeld een probleem zijn met de bobine of de bougie.Een andere mogelijke oorzaak is vervuiling van de injectoren of de luchtinlaat. Het ontstekingsmechanisme in combinatie met het inspuiten van de brandstof en lucht (zuurstof) zorgen samen voor ontbranding, en dus vermogen.
De aansturing van de overdrukregeling van de turbo wordt vaak extern geregeld. Als hier een storing ontstaat, wordt de turbo niet aangestuurd. Dat heeft laaddrukproblemen als gevolg. Oorzaken hiervoor kunnen zijn: lekkage in het vacuümsysteem, defecte of slechtwerkende magneetklep, verstopping in vacuümsysteem.
Zonder stationair afkoelen stopt zoals gezegd de oliecirculatie.Olie die de turbo smeert en afkoelt wordt daardoor niet ververst of gekoeld, waardoor deze olie kan gaan verbranden. Da's uiteraard niet bevorderlijk voor de turbo en het lager.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Vermijd korte ritten zo veel mogelijk, vooral na een koude start. Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Normaal gesproken wordt de inlaatlucht van een turbo gekoeld door een gewone intercooler. Dat is een soort radiator die de lucht koelt met behulp van de rijwind. Via slangen gaat de lucht vanaf de turbo naar de intercooler. Vervolgens gaat de gekoelde lucht via slangen weer door naar de motor.
De kit bestaat uit een turbo, een accu, een controller en een knopje. De Torqamp kost de aankomende twee maanden 2.350 euro (normaal 2.900 euro). Je moet het apparaat zelf installeren. Dit is niet veel meer dan de turbo op het inlaattraject aansluiten, twee kabels naar de accu trekken en een knopje inbouwen.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Turbo vervangen Ford Focus kosten ✔️ Prijs v.a. € 639.