Houd er rekening mee dat een overstap van 5w30-olie op 5w40 en vice versa uitsluitend aanbeveling verdient, indien dit door de autoproducent wordt goedgekeurd. Anders kan de motor kan voortijdig stukgaan.
In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
Voor 5w40-olie
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Re: Olie mengen dieselmoter 5W30 met 10w 40? Nee, maar dat staat er wel op. Half syntheet en syntheet zijn wel te mengen overigens.
Het mengen van motorolie en hydraulische olie bijvoorbeeld kan ernstige schade aan de machines toebrengen, onder andere door schuimvorming van de olie. Let dus steeds goed op!
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Wij raden u af om minerale motorolie te mengen met synthetische of semi synthetische olie. Wanneer u verschillende soorten motorolie gaat mengen kan dit leiden tot flinke problemen. Uw motor kan door verschillende oliën schade oplopen en de auto kan zijn prestaties verliezen.
5w30 is een motorolie die veel wordt gebruikt in lichte benzine- en dieselmotoren. Zoals de meeste motoroliën die tegenwoordig worden geproduceerd, is 5w30 een olie met meerdere kwaliteiten. Dit betekent dat het varieert van een lagere viscositeitsklasse van 5 tot een hogere viscositeitsklasse van 30.
Nee, want je gaat 2 oliën bij elkaar gooien die als ze koud zijn anders reageren. Dat wordt toch een flesje 5W40 halen.
De oliën 15w40 en 5w40 mengen onderling wel en indien ze beide voorgeschreven zouden zijn bij uw auto zou het geen probleem zijn.
10W40 is vrijwel gelijk aan 10W30 met dat verschil dat het bij 10°C hogere buitentemperaturen nog steeds dezelfde dikte houdt. Daardoor dus beter geschikt voor onze zomers. Wijk verder niet af van de geadviseerde viscositeit. Te dikke of te dunne olie is schadelijk voor je motor.
In 5W40 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
Wat gebeurt er als u de olie niet vervangt? Rijden met oude olie of met een laag oliepeil belast de motor onnodig: De wrijving in de motor neemt toe, waardoor de onderdelen sneller verslijten. De gevolgen zijn een vermindering van de prestaties, een hoger brandstofverbruik en een hogere uitstoot.
Ja, is geen enkel probleem. mineraal, halfsyntheet en volsyntheet kun je tegenwoordig zonder enig probleem mengen.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30 olie, 10W40 olie, 5W40 olie etc. Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts).
5w30 olie is zowel in volsynthetische uitvoering als in halfsynthetische motorolie verkrijgbaar.
Het enige verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit bij lage temperaturen. Het is niet ondenkbaar dat er in de winter 5W40 in gedaan wordt in plaats van 10W40. De iets dunnere olie helpt bij het beter starten van de auto in koude omstandigheden.
Afwijkend tussen de twee olieën is het eerste getal. Wanneer Peugeot het gekozen voor 0W30 voorschrijft is deze olie koud wat dunner dan de oorspronkelijke 5W30. Wanneer na de laatste beurt op uw aandringen de gebruikelijke 5W30 weer is toegepast zal deze ook met deze olie weer aangevuld moeten worden.
Het heeft belangrijke functies die het voertuig onderhouden, namelijk de smering, reiniging, bescherming, afdichting en koeling. Echter kan niet zomaar iedere olie in uw voertuig gebruikt worden. Het is van belang dat de juiste motorolie gebruikt wordt en regelmatig ververst wordt om de kwaliteit te behouden.
MPM 10W40 olie voor gebruik bij hoge km stand.
De Mobil 1 Mobil Super™ 3000 Formula V 5W-30 is een van de hoogst presterende motorolie met een erg laag asgehalte. Hierdoor voldoet de motorolie aan de veeleisende vereisten voor een langere levensduur. Ook zorgt deze motorolie voor brandstofbesparing en een goede motor reinheid.
Hierdoor kan het voorkomen dat u teveel olie bijvult, wat weer voor de nodige problemen kan zorgen. Wij adviseren om de motor na gebruik in ieder geval een kwartier met rust te laten. In deze 15 minuten is de olie doorgaans wel teruggelopen in het carter en kunt u beginnen met oliepeilen.
Een te laag motoroliepeil is niet alleen schadelijk voor de motor, maar kan er ook voor zorgen dat de auto plotseling stilstaat. Heel gevaarlijk! Niet voor niets luidt het advies: controleer iedere maand het motoroliepeil. Wacht niet tot het oliedruklampje ineens brandt en u de auto stil moet zetten.
Hoeveel olieverbruik is normaal? In principe hoort een auto geen olie te verbruiken. Echter, elke oude auto verbruikt wel wat olie, dit is geen probleem. Een acceptabel olieverbruik van de auto is ongeveer 1 liter op 5000 km.