De oplichter vraagt je om via Tikkie een klein bedrag over te maken om te controleren of je betrouwbaar bent. Via WhatsApp krijg je een betaallink die uitkomt op een nagemaakte Tikkie-website. Als je op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij je bankgegevens.
Tikkie is enorm ingeburgerd om snel geld over te maken naar een bekende. Er kleeft echter ook een risico aan. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de populaire betaal-app van de ABN-AMRO Bank nabouwen. Daarmee hengelen ze gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Tikkie-fraude en 1-cent-betalingen
Hierdoor kunnen je betaalgegevens in verkeerde handen vallen. Zo kunnen oplichters bestellen op jouw rekening of zelfs toegang tot je bankrekening krijgen, die ze vervolgens in een handomdraai leeghalen.
Fraude via betaalverzoeken is een nieuwe variant van phishing. Bij phishing worden persoonlijke gegevens ontfutseld met behulp van valse websites. Dit kan via een betaalverzoek, maar ook via SMS, e-mail of WhatsApp.
Wat is een betaalverzoek? Om geld terug te krijgen van vrienden of familie, is het mogelijk om een betaalverzoek te sturen. Het is een gemakkelijke en veilige manier van terugbetalen. U kunt gratis gebruikmaken van deze dienst, het werkt voor alle banken en het geld staat na het overmaken meteen op uw rekening.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code]. Bij 'code' staat steeds een andere code. Oplichters spelen graag met de link. Er staat dan bijvoorbeeld 'tlkkie.nl' in plaats van 'tikkie.me'.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Opgelicht via een Tikkie na betaalverzoek voor Marktplaats. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de betaal-app Tikkie van de ABN-Amro nabouwen. Daarmee hengelt het internetgespuis gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Wat kan er gebeuren zonder bankpas? Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.
Misbruik van code en IBAN bij online bankieren
Via telefonisch bankieren kan je bij veel banken geld overmaken naar een andere rekening. Dus iemand anders kan ook misbruik maken van jouw toegangscode en ibannummer. Zo kan diegene dus jouw geld overmaken naar zijn/haar eigen rekening.
Antwoord. Beste, Je rekeningnummer is een gegeven van dezelfde orde als bijvoorbeeld je naam en adres. Deze informatie publiek maken houdt in principe geen gevaar in.
Je merkt onbekende oproepen of sms'jes op in je geschiedenis. Hackers kunnen je telefoon afluisteren met een sms-trojan. Of ze kunnen zich voordoen als jou om persoonlijke informatie van je dierbaren te stelen. Houd een oogje in het zeil, want beide methoden laten 'broodkruimels' achter als uitgaande berichten.
Verkoop je via Marktplaats.nl, dan kun je kiezen voor de veilige betaalmethoden 'Betaalverzoeken met iDEAL' en 'Gelijk Oversteken Service'. Dan hoef je niet bang te zijn dat je je betaling niet ontvangt of vals geld krijgt. Lees meer over veilig handelen op Marktplaats*.
Twijfel je over de betrouwbaarheid van een verkoper? Kijk dan of je zijn/haar gegevens op Google kunt vinden. Ook kun je het telefoon- en bankrekeningnummer via het Meldpunt Internetoplichting controleren. Wees alert bij verkopers uit het buitenland.
Het is mogelijk om via de populaire betaal-app Tikkie IBAN-nummers van andere gebruikers te achterhalen, zo blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Het gaat om de nieuwe functie van de app, Tikkie Pay. ABN Amro bevestigt de kwetsbaarheid en heeft Tikkie Pay, tijdelijk offline gehaald.
Herinneringen sturen
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
Veelgestelde vragen. Wat is het maximum bedrag waarvoor ik een Tikkie kan maken? Een Tikkie kan maximaal € 5.000 bedragen. U kunt een Tikkie link naar meerdere ontvangers sturen.
De betaling loopt via iDEAL en uw eigen vertrouwde bank (Internetbankieren). Tikkie is een initiatief van ABN AMRO maar gratis te gebruiken voor klanten van alle Nederlandse banken. De ontvanger van een 'Tikkie' (zoals het betaalverzoek heet) hoeft de Tikkie app zelf niet te hebben.
Hoe weet ik of ik gehackt ben? Controleer op https://haveibeenpwned.com/ of je e-mailadres of eventuele andere gegevens zijn buitgemaakt door hackers na een datalek. Check je recente bestanden. Ga naar Windows Verkenner en zie onder 'Snelle toegang' de lijst met bestanden die het laatst geopend zijn.
De inloggegevens voor onder meer Facebook, Linkedin en Twitter, waar het Amerikaanse beveiligingsbedrijf Trustwave op stuitte, zouden zijn gestolen met behulp van een computervirus. Is een computer eenmaal besmet, dan kunnen de hackers meekijken bij alles wat op het toetsenbord wordt ingetypt.
Meld cybercrime
Geef het zo snel mogelijk aan je bank door als er geld van je rekening is verdwenen om je rekening te laten blokkeren. Bel doorvoor de Bankpassen Meldcentrale: 0800-0313 (ben je in het buitenland, bel dan + 31 (0)88-3855372). Elke vorm van cybercrime is strafbaar.