U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken.Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Als betaler heeft u het recht om het onverschuldigd betaalde geldbedrag terug te eisen van de ontvanger. Dat staat in artikel 6:203 van het Burgerlijk Wetboek. De ontvanger is dus wettelijk verplicht om het terug te betalen.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Je kunt iDEAL-betalingen niet annuleren: ze zijn direct en kunnen niet ongedaan worden gemaakt. Neem rechtstreeks contact op met de handelaar en volg het retourproces. Controleer je rekening voor een terugbetaling via bankoverschrijving op de volgende werkdag.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken.Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
U kunt uw verzoek om de EFT/Money Transfer-transactie die u via Online Banking hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, indienen door te bellen naar 0850 222 0 600 Telephone Banking . Om de EFT/Money Transfer-transactie die u via onze vestigingen hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, kunt u uw verzoek via onze vestigingen indienen.
Het is over het algemeen niet mogelijk om een voltooide betaling onmiddellijk te annuleren, omdat de andere partij het geld al heeft. Contact met de verkoper is meestal de beste manier om een probleem op te lossen.
iDEAL heeft geen chargebackregeling of aankoopverzekering. Dit betekent dat je geen geld terug kan krijgen als je je aankoop niet hebt ontvangen.
Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.
Als de rekening bij dezelfde bank is, kan de bank optreden als bemiddelaar en toestemming vragen aan de begunstigde om de transactie terug te draaien . Als de rekening bij een andere bank hoort, is het beter dat u de vestiging benadert die de rekening van de begunstigde beheert en vraagt om de transactie terug te draaien.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Om een overschrijving te annuleren, logt u in op uw online bankrekening.Ga naar de transactie- of betalingsgeschiedenis en selecteer de Interac e-Transfer-transactie die u wilt annuleren.Gebruik de opgegeven annuleringsoptie . Dit proces verschilt per financiële instelling, die ook annuleringskosten in rekening kan brengen.
Neem contact op met uw bank
Ze moeten contact opnemen met de bank die het geld heeft ontvangen en vragen om het geld terug te sturen . Als u de persoon kent naar wie u het geld heeft gestuurd en u vindt dat het veilig is om dat te doen, kunt u het beste rechtstreeks contact met hen opnemen om uw geld terug te krijgen.
Zelf overgeboekt naar de verkeerde
Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.
Indien u de betaling wenst terug te draaien, dient u hiervoor contact op te nemen met de partij aan wie u de betaling heeft gedaan.
Is het betalen via een Betaalverzoek veilig? Ja, de betaling via een betaalverzoek is gebaseerd op internet- en mobiel bankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken.
Wil je extra zekerheid bij het kopen van je product? Kies dan voor het gebruik van Kopersbescherming. Betalingen gebeuren via iDEAL, en de verkoper ontvangt het geld uiterlijk de volgende werkdag om 18.00 uur, mits het rekeningnummer gekoppeld is .
Chargebacks stellen u in staat om te verzoeken dat creditcard- en debitcardtransacties die via kaartschema's (zoals Visa en MasterCard) zijn gedaan, worden teruggedraaid . U kunt om een chargeback vragen in situaties zoals: de handelaar (winkel of dienstverlener) heeft de goederen of diensten niet aan u geleverd.
Doe aangifte
Het zorgt ervoor dat de politie een onderzoek kan starten om de oplichter te vinden. Aangifte doen kan op de website van de politie, door te bellen naar 0900-8844 of door naar het politiebureau te gaan. Heb je al aangifte gedaan? Goed bezig, dan kan de politie aan het werk.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Ongeautoriseerde transacties
Onze Customer Care Specialists zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar. Als u ons niet direct kunt bellen, raden we u aan om uw kaart tijdelijk te blokkeren via de mobiele app. Dit doet u als volgt: Meld u aan bij uw ING App en selecteer de relevante rekening. Tik op BEHEREN > Kaart beheren in de lijst.
Verkeerd bedrag of onjuist e-mailadres ingevoerd? U kunt een Interac e-Transfer-transactie die u via online bankieren hebt uitgevoerd, annuleren als de ontvanger de overschrijving niet heeft geaccepteerd en het geld niet op zijn rekening heeft gestort . Zodra u de transactie hebt geannuleerd, wordt het geld teruggestort op uw rekening.
Als u de overdrachtsdatum op vandaag hebt ingesteld, is de overdracht verwerkt en kan deze niet meer worden geannuleerd .