U mag de verhuizing namens uw partner aan de gemeente doorgeven als u zelf achterblijft op het adres waar u eerst samen woonde. U moet wel getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap met elkaar hebben. U kunt de verhuizing per post doorgeven of bij een Stadsloket.
U moet toestemming geven voordat iemand zich kan inschrijven op uw adres. Lees verder bij Verhuizing doorgeven. U hebt geen woonadres en wilt toch post ontvangen. De bewoner van het adres dat u als briefadres wilt gebruiken, moet toestemming geven.
Iedereen die 16 of ouder is kan zichzelf inschrijven bij de gemeente. Getrouwde of geregistreerde partners kunnen elkaar inschrijven bij de gemeente. Ouders, voogden of verzorgers kunnen hun minderjarige kinderen inschrijven bij de gemeente.
U kunt ook navraag doen bij een Stadsloket. Goed om te weten: als u uw verhuizing van tevoren doorgeeft, dan wordt uw melding bewaard tot uw verhuisdatum. Pas op de verhuisdatum wordt uw melding verwerkt in de BRP.
Online uw gegevens bekijken via MijnOverheid.nl
Via MijnOverheid kunt u controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de BRP. U kunt inloggen met uw DigiD. Na het inloggen klikt u op Identiteit. Vervolgens klikt u door naar uw persoonsgegevens.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Kan die persoon uitgeschreven worden? Dat kan niet zomaar. Hiervoor moet u eerst een melding onjuiste inschrijving doen. Naar aanleiding van uw melding start de gemeente een adresonderzoek.
Reacties. Het inschrijfadres is het adres waar je woont. Het postadres is adres waar iemand alleen zijn post ontvangt maar niet woont. Iemand die jouw adres als inschrijfadres gebruikt, woont voor de gemeente dus bij jou.
Als je gaat verhuizen, vergeet dan niet om jouw verhuizing door te geven bij de gemeente. Jouw gegevens worden binnen 1 tot 5 werkdagen verwerkt.
De gevolgen van een verkeerde inschrijving zijn bijvoorbeeld: U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken.
De persoon die bij u komt wonen dient zich daarnaast in te schrijven op uw adres. Dit kan bij de gemeente (Basisregistratie Personen, BRP). De overheid controleert namelijk aan de hand van het BRP de samenstelling van het huishouden. Dat is van belang voor verschillende regelingen.
Kosten particulieren postadres
Een tijdelijk inschrijfadres of postadres voor particulieren kost bij PMT services €9,95,- excl. btw per maand. Voor het doorsturen van de post worden er portokosten in rekening gebracht.
U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Om je gedwongen uit huis te kunnen zetten moet je partner een uitvoerbare titel hebben, bijvoorbeeld: een vonnis van de vrederechter. Het feit dat je gedomicilieerd bent in de woning, beschermt je niet tegen uithuiszetting. Je inschrijving in een gemeente (je domicilie) zorgt dat de gemeente weet waar je woont.
Uitschrijven weigeren
Hier kun je wel iets tegen doen. Je kan dan de gemeente om hulp vragen. Zij zullen een onderzoek instellen naar de woon- en verblijfplaats van je ex. Als blijkt dat de ex inderdaad ergens anders woont, dan kan hij/zij een boete verwachten.
Uw persoonsgegevens of van uw kinderen inzien
Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u of uw kinderen geregistreerd staan in de BRP. Hiervoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD. Heeft u geen DigiD? Registreer u dan eerst via Digid.nl.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
Maximaal aantal personen dat ingeschreven mag staan in een woning met: Woonkamer + één slaapkamer: maximaal drie personen. Woonkamer + twee slaapkamers: maximaal vier personen. Woonkamer + drie slaapkamers: maximaal vijf personen.
Iemand zonder vast woonadres kan een briefadres van een familielid, vriend of kennis gebruiken. De hoofdbewoner moet hiervoor wel toestemming geven. Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen.
Als je tijdelijk gaat verhuizen naar je ouders, ben je volgens de wet verplicht om je ook in de gemeente in te schrijven op hun adres. Meer informatie over het inschrijven bij de gemeente vind je in onze speciale verhuistip daarover.
Mensen die niet staan ingeschreven bij een gemeente, kunnen geen adres doorgeven aan hun werkgever waardoor zij bijvoorbeeld geen arbeidscontract kunnen krijgen. Ook kunnen zij geen zorgverzekering afsluiten.
Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u. Als we u hebben bereikt, vragen we u om alsnog uw verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat uw inschrijving klopt.