De bandenspanning kan een invloed hebben op de handling, het draaien, het remmen en het brandstofverbruik. Een band met een verkeerde bandenspanning zal sneller slijten en kan zelfs een risico voor uw veiligheid vormen.
Indien uw band meer dan 0.1 bar spanning per maand verliest, heeft u te maken met abnormaal spanningsverlies. De ventielen zijn vaak de oorzaak van abnormaal spanningsverlies. De ventielen houden de lucht in de banden en garanderen dichtheid.
Alle autobanden hebben een draairichting.
Waarom is het belangrijk uw banden te roteren? De voorste banden verslijten vaak sneller dan de banden achteraan.Door ze geregeld te verwisselen, verslijten ze gelijkmatiger en gaan ze langer mee. Opmerking: banden roteren is geen oplossing voor problemen die worden veroorzaakt door een verkeerde bandenspanning.
Wanneer de auto rijdt, stijgt de temperatuur van de banden. Door de wrijving van het wegdek en de vervorming van de band kan de band na enkele kilometers rijden een temperatuur van 75 ° C bereiken. Door deze temperatuurstijging stijgt de bandenspanning met enkele tienden van een bar (0,3 tot 0,6 bar).
Waarom verliezen sommige banden sneller lucht dan andere banden? Daar zijn verschillende redenen voor: Als het ventiel van de band enigszins poreus is, verliest de band sneller lucht dan normaal. Wanneer de velg oud en verroest is, kan dit ook schade toebrengen aan de band en leiden tot spanningsverlies.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
U moet uw banden ongeveer om de 8000 à 10.000 km laten roteren. Voor sommigen onder u valt dit samen met de periodieke onderhoudsbeurt van uw auto. Het juiste moment kan ook zijn wanneer u van winter- naar zomerbanden wisselt. Of gewoon wanneer u nieuwe banden koopt.
Afhankelijk van gebruik. Het periodiek omwisselen van de wielen tussen voor- en achteras, ook wel 'bandenrotatie' genoemd, is een goede manier om ongelijkmatige slijtage tegen te gaan. Hoe vaak de banden moeten worden geroteerd, hangt samen met hoe de auto wordt gebruikt.
Vooraan diagonaal en achteraan radiaal is toegelaten.
Wanneer je inhoudelijk kijkt naar de APK regelgeving banden dan is de conclusie dat een dergelijke reparatie geen gevolgen hoeft te hebben voor de APK beoordeling. Mits de lekkage de band niet zodanig heeft beschadigd, dat er sprake is van niet toegestane beschadigingen zoals een zichtbaar karkas of uitstulpingen.
Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt. Alleen tijdens koudere omstandigheden verminderd de grip van een zomerband. – Winterbanden: Winterbanden zijn autobanden met een speciaal profiel en een zachtere rubbersamenstelling.
Bij te hoge spanning heb je ook minder grip op de weg, trilt de band meer en gaat het algehele rijcomfort achteruit. Een te hard opgepompte band loopt ook meer kans op een klapband.
Per maand verliest elke band ongeveer 0,1-0,2 bar aan lucht, wat volkomen normaal is. U kunt in de autohandleiding of aan de binnenkant van je tankklep informatie vinden over de aanbevolen bandenspanning. Die verschilt per auto en per wiel dus het is goed om dit van tevoren te raadplegen.
Voor 85% is dat de oorzaak van verminderde bandenspanning. Dat kan bijvoorbeeld komen door onjuiste montage, een lekkend ventiel, de invloed van temperatuur of een kleine schade. Sowieso is rubber poreus materiaal. De bandenspanning zal alleen al daarom per maand met ongeveer 0,1 bar afnemen.
Wat word bedoeld met statisch belaste straal van een band? Als de wielen onder een auto zitten, drukt het gewicht van de auto op de banden. De statisch belaste straal is afstand van de hartlijn van het wiel tot het wegdek, als de auto niet rijd.
Wat is een koordlaag van een band? Om de weerstand van de band te verbeteren, is de structuur van de band van groot belang. De koordlagen zijn laagjes textiel (kevlar, nylon, polyester) die het karkas van de band vormen en radiaal van hiel naar hiel lopen. Ze worden op strategische plekken in de band geplaatst.
Vanaf €72 als de banden al op de velg zitten. Vanaf €144 om banden te demonteren en te monteren. Inclusief balanceren.
Het slijtagepercentage van een autoband hangt sterk af van het type band, de rijstijl en de omstandigheden waarin gereden wordt. Gemiddeld slijt een band ongeveer 0.1 mm per 1.000 kilometer.
De draairichting van een band is voor veel banden pas bepaald wanneer deze voor de eerste keer onder 'n auto zijn gemonteerd. Echter, er bestaan ook banden met een voorgeschreven draairichting, die op de zijkant is aangegeven door een pijl met de tekst 'rotation'.
Minder brandstof en minder slijtage: beter voor het milieu
De juiste bandenspanning is beter voor het milieu. Je verbruikt namelijk minder brandstof waardoor er ook minder CO2 in de lucht komt. Bovendien slijten je banden minder snel. Hierdoor komt er minder slijpsel (een vorm van microplastics) in het milieu terecht.
Bijvoorbeeld, een standaard band heeft vaak een lastindex van 2.4 bar, maar veel standaard banden kunnen een spanning van wel 3 bar aan. Deze indicaties kunt u terugvinden in het informatieboekje van uw auto of op de sticker aan de binnenkant van het bestuurdersportier.
Beste Digitale Bandenspanningsmeter: Michelin Digitale Bandenspanningsmeter en Profielmeter 0-35 tot 7 Bar. De Michelin Digitale Bandenspanningsmeter en Profielmeter is een hoogwaardige tool die zorgt voor nauwkeurige metingen van zowel de bandendruk als de profielhoogte.
Kijk eens naar de leeftijd van de band. Kan zijn dat ze poreus zijn gaan worden. Wat ook zou kunnen is dat de binnenkant van de velgrand vervuild is waardoor de aansluiting band-velg niet meer optimaal is. In dat geval helpt het als de velgen aan de binnenkant ontdaan worden van de rubberresten.