Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
Dat niet elke accu zomaar in je auto past, komt onder andere doordat: Een zwaardere motor een accu met meer startkracht nodig heeft om te kunnen starten. Een accu een grotere capaciteit moet hebben naarmate er meer elektronica in de auto zit. Niet iedere auto de plus –en min pool op dezelfde plek heeft zitten.
Zo beschikken de EFB-accu's grotendeels over dezelfde capaciteit als de AGM-batterij, maar zijn ze niet in staat om remenergie te regeneren. Dit is enkel voorbehouden aan een AGM-variant. Het advies is dus eenvoudig: neem altijd een vervanger van hetzelfde type.
AGM accu's kennen een groot aantal voordelen. Ze hebben een lange levensduur, geringe zelfontlading en zijn onderhoudsvrij. Daarmee zijn ze aantrekkelijker dan andere soorten loodaccu's.
AGM / VRLA accu laden
Een AGM accu vereist een hogere laadspanning dan een conventionele accu, de laadspanning die we hierbij aanraden is tussen de 14,4 en de 14,8 volt. Uw lader moet dit wel kunnen leveren. Door een te lage laadspanning wordt uw accu nooit 100% geladen, waardoor de levensduur van uw accu verkort.
Wat zijn de kenmerken van een AGM accu:
Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
De kosten voor het laten vervangen van een originele AGM-accu zal gemiddeld op 300 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de AGM-accu is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
Om te achterhalen welke accu u precies nodig hebt, kunt u het beste op de oude accu kijken. Wij raden aan om ongeveer dezelfde accu aan te schaffen, in ieder geval dezelfde maat en vorm. Ook kunt u kijken in de handleiding van uw auto of eenvoudig uw kenteken boven aan deze pagina invoeren.
Het grootste nadeel van een start stop systeem is slijtage in de motor. Doordat de motor vaak stopt en weer wordt herstart , met name met korte ritten en rijden in stadsverkeer zal er in toenemende mate inwendige motorslijtage ontstaan.
De gemiddelde levensduur van een auto accu bedraagt vijf jaar. Toch kan het voorkomen dat u een kortere levensduur van de start stop accu ervaart. Daarnaast zijn er accu's die tot wel zeven jaar mee kunnen gaan.
Zelf autosleutel batterij vervangen
De sleutel dient aan de achterkant opengemaakt te worden. Meestal kan dat gewoon met de hand maar soms is er ook een klein schroevendraaiertje voor nodig. Zodra u de autosleutel heeft opengemaakt, kunt u de oude batterij verwijderen en daar direct de nieuwe voor in de plaats leggen.
Voor AGM accu's wordt aanbevolen deze niet verder dan 50% van hun capaciteit te ontladen, bij open loodzuur accu's is dit slechts 20-30%, dieper ontladen zal de levensduur drastisch verkorten.
Een veelgekozen merk voor AGM huishoudaccu's is Victron. Ze zijn in verschillende hoeveelheden Ah verkrijgbaar en bewezen degelijk. Ze zijn zeer geschikt voor omvormers en indien goed geladen kunnen ze makkelijk de winter doorkomen zonder bijladen of onderhoud.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Voor de minimale laadstroom van een AGM accu kunt u 10-25% van de accu capaciteit aanhouden. Als voorbeeld; bij één 12V 100Ah AGM accu, raden we aan deze te laden met een 12V acculader met een laadstroom tussen de 10A en 25A.
AGM accu's en Optima accu's:
De laadspanning voor AGM accu's moet 14,6 Volt zijn, voldoet u lader hier niet aan dan beïnvloed dat de levensduur van de accu. Ontlaadt de accu niet dieper dan 11,75 Volt (70% ontlading). Onderhoud in de wintermaanden, ontkoppel de min pool en gebruik een goede onderhoudslader.
Chinese escooter merken zijn als voorbeeld AGM, BTC, IVA, Lifan, GST, Gomax, en Torrot.
Lithium-ijzer-fosfaat-accu's
Een groot voordeel ten opzichte van andere vormen van lithium-ion, is dat lithium-ijzer-fosfaat stabieler en veiliger is. Ook heeft dit type accu een langere levensduur, een hogere energiedichtheid en geen last van temperatuurverschillen.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
De Varta Silver Dynamic G14 accu is speciaal ontworpen voor voertuigen met geavanceerde Start-Stop functionaliteit. Dit is belangrijk omdat de accu snel moet worden opgeladen. De juiste startenergie en betrouwbare prestatie van deze 12V accu komt voort uit de PowerFrame®-roostertechnologie van Varta.
De acculader moet dezelfde spanning hebben als de accu, dus bij een 12 V accuspanning is een 12 V acculader nodig, en bij een 24 V accu een 24 V acculader. 3. Om de accu's veilig en snel te laden is voldoende laadstroom nodig (gemeten in Ampères).