Als je bankrekening geblokkeerd is, kun je geen geld opnemen of overboekingen doen. Dit kan voor problemen zorgen als je bijvoorbeeld dringend geld nodig hebt of als je rekeningen moet betalen.
Blokkeert de bank uw rekening? Dan kunt u de rekening niet meer gebruiken. U kunt geen geld meer pinnen, geen betalingen doen en geen geld op uw rekening ontvangen.
Wat zijn de gevolgen voor geblokkeerde rekeningen? Je kunt geen geld meer opnemen van de geblokkeerde rekeningen. Stortingen op of overschrijvingen naar geblokkeerde rekeningen blijven mogelijk. Betalingen ingevoerd vóór het overlijden met uitvoering op een latere datum worden ook nog uitgevoerd.
Banken verstrekken NAW-gegevens van vermeende oplichter aan- of verkoopfraude. Bent u slachtoffer van 'aan- of verkoopfraude' of 'vriend-in-nood fraude', dan kunt u bij uw bank de naam-, adres,- en woonplaatsgegevens van de vermoedelijke oplichter opvragen.
Maatschappelijke functie van de bank
Als sprake is van ongebruikelijke omvang van geldstromen, moet een bank volgens de rechtbank ingrijpen door een bankrekening te blokkeren, om zo schade bij derden te voorkomen. Als de bank dat niet doet, is de bank aansprakelijk.
Als de politie of justitie een rekening laat blokkeren, is de duur afhankelijk van het onderzoek. De blokkade blijft in ieder geval van kracht zolang het onderzoek loopt en kan verlengd worden als dat nodig is. Het kan aanhouden voor een periode van maximaal acht jaar.
Deze registratie zorgt ervoor dat de toegang tot financiële diensten en/of verzekeringsovereenkomsten wordt geblokkeerd. Banken en financiële dienstverleners kunnen door middel van dit register informatie uitwisselen over klanten. Deze registratie kan maximaal acht jaar blijven staan.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
De Politie, het Openbaar Ministerie, de Belastingdienst, de Financial Intelligence Unit (FIU) en bijzondere opsporingsdiensten mogen voor het uitoefenen van bepaalde taken identificerende persoonsgegevens bij banken en betaaldienstverleners vorderen of opvragen.
Hoe deblokkeer ik een geblokkeerde rekening? Neem contact op met je bankkantoor. Afhankelijk van de reden van de blokkering kunnen ze je rekening deblokkeren.
Wij hebben ongeveer 10 werkdagen nodig voor de financiële afhandeling van uw verzoek om deblokkering van de g-rekening. Soms kan het wat langer duren om uw verzoek te verwerken. Bij de BelastingTelefoon kunnen wij dit proces ook niet versnellen. Wij streven ernaar de overlast voor u tot een minimum te beperken.
Indien de overledene de enige houder was van een rekening, dan worden de tegoeden op deze rekening overgeschreven naar een rekening op naam van de erfgenamen. Vervolgens wordt de rekening van de overledene opgeheven. Na het overlijden komt er veel op u af. U moet veel regelen en zult misschien de nodige vragen hebben.
Diverse Nederlandse banken doen niet mee met Transactie Monitoring Nederland, het initiatief van grote banken om gezamenlijk transacties te controleren op fraude. Onder meer Bunq, Revolut, N26 en Openbank doen niet mee, en Van Lanschot op dit moment nog niet.
Voor de verplichtingen uit de Wwft staan banken onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en moeten zij verdachte transacties herkennen en deze melden bij de Financial Intelligence Unit – Nederland (FIU). Banken sturen hun klanten daarom een vragenlijst waarin verdachte transacties moeten worden toegelicht.
In de strijd tegen criminaliteit wil het kabinet banken de mogelijkheid geven om particuliere transacties boven de 100 euro gezamenlijk te monitoren. Hetzelfde moet gaan gelden voor alle zakelijke transacties, dus ook die onder de 100 euro.
De ontvanger van geld dat verkeerdelijk werd overgemaakt, is wettelijk verplicht om het terug te storten. Als hij weigert, kan je naar de rechtbank stappen. Je krijgt het onterecht achtergehouden bedrag terug en diegene die je geld achtergehouden heeft, betaalt bovendien de kosten van een eventuele rechtszaak.
De heffingsvrije grens voor belastingvrij sparen bedraagt 57.000 euro per persoon. Fiscaal partners hebben samen recht op een heffingsvrije grens van 114.000 euro. In 2022 was dit nog 50.650 euro per persoon of dus 101.300 euro voor fiscaal partners.
Wat kan je doen? Verdween er op onrechtmatige wijze geld van je rekening? Dan kan je een officiële vraag bij je bank indienen om terugbetaald te worden. De bank moet daar binnen een redelijke termijn op antwoorden.
Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.
Meld het bij de fraudehelpdesk.Doe aangifte van oplichting en fraude bij de politie.Bel 0900 - 8844 of meld het online op politie.nl.
Banken zijn verplicht om ongebruikelijke transacties bij FIU-Nederland te melden. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). U meldt zowel uitgevoerde transacties als transacties die nog niet afgerond zijn (voorgenomen transacties).
Je mag tot 10.000 euro in één keer storten zonder dat de bank hier melding van maakt.
Banken hebben geen toegang tot de gemeentelijke basisadministratie; dat maakt het lastig om verdwenen rekeninghouders te traceren. Wie denkt nog slapende tegoeden te hebben, kan dit controleren op de Vooringevulde Aangifte (VIA) van de Belastingdienst.