Ten aanzien van de wetsvoorstellen heeft zij een heroverwegende functie. De Eerste Kamer heeft niet het recht om wetsvoorstellen te wijzigen (het recht van amendement). Zij stemt alleen over het voorliggende wetsvoorstel en kan dit uitsluitend aannemen of verwerpen.
Pas als de Eerste Kamer een wetsvoorstel heeft goedgekeurd, mag het wetsvoorstel een wet worden. De Eerste Kamer kan een wet alleen goedkeuren of afkeuren; ze kan het wetsvoorstel niet wijzigen.
Meestal dient de regering een wetsvoorstel in, maar ook leden van de Tweede Kamer kunnen het initiatief hiertoe nemen (een zgn. initiatiefvoorstel). De Eerste Kamer komt in het wetgevingstraject pas aan bod nadat de Tweede Kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen. De Eerste Kamer kan een wetsvoorstel niet meer wijzigen.
Ontbinding van de Eerste Kamer komt niet (meer) voor, omdat die nauwelijks tot een andere samenstelling zou leiden. Sinds 1995 wordt de Eerste Kamer ook niet meer ontbonden vanwege grondwetsherziening .
Een wet die nog niet is aangenomen door beide Kamers, heet een wetsvoorstel.
Redenen voor intrekking kunnen zijn: nieuwe inzichten die het wetsvoorstel overbodig maken, het optreden van een nieuwe regering (wisseling van coalitie) of ernstige kritiek vanuit de Eerste Kamer. In het laatste geval wordt door de intrekking verwerping vermeden.
De Eerste Kamer heeft niet het recht om wetsvoorstellen te wijzigen (het recht van amendement). Zij stemt alleen over het voorliggende wetsvoorstel en kan dit uitsluitend aannemen of verwerpen. Ook mondelinge beantwoording van vragen komt in de Eerste Kamer niet voor.
Dat biedt de mogelijkheid dat de bestaande regering lopende zaken en dringende kwesties kan afhandelen en het land 'draaiende' kan houden. In de regel worden geen omstreden beleidsvoornemens in stemming gebracht. Welke onderwerpen als controversieel worden gezien, beslist de Tweede Kamer bij meerderheid.
Beide kamers kunnen door het staatshoofd, de koning of koningin, worden ontbonden: Artikel 64 lid 1 Grondwet: Elk der kamers kan bij Koninklijk Besluit worden ontbonden. Voor het besluit van de koning(in) dragen de ministers uit de regering de verantwoordelijkheid.
Zolang een wetsvoorstel in behandeling is bij de Tweede Kamer kan de regering een door haar ingediend wetsvoorstel wijzigen. Ook de Tweede Kamer kan een door de regering ingediend wetsvoorstel wijzigen. Dit laatste wordt het recht van amendement genoemd.
Context. De Eerste Kamer heeft dinsdag 17 december het wetsvoorstel Beëindiging salderingsregeling aangenomen.
Nadat een maatschappelijk probleem is gesignaleerd, kan tot wetgeving worden besloten. Dit betekent dat een nieuwe wet wordt gemaakt of dat een bestaande wet wordt gewijzigd. Meestal verzoekt de minister of de staatssecretaris de ministerie-ambtenaren een voorstel te maken.
Het parlement is de volksvertegenwoordiging en controleert het kabinet en de regering.In het kabinet zitten de staatssecretarissen, in de regering niet. In de regering zit de Koning, in het kabinet niet. Het kabinet gaat vooral over het maken van wetgeving, de regering over het uitvoeren van wetgeving.
De Kamer mag een discussiepunt indienen, een motie. Dit betekent een uitspraak doen over een bepaald onderwerp. Het kabinet is niet verplicht een motie uit te voeren. Dit geldt niet voor een motie van wantrouwen.
De minister-president en de overige ministers worden benoemd en ontslagen bij regeringsbesluit. Een minister biedt, behoudens ontbinding van het parlement, ontslag aan als het parlement het vertrouwen heeft opgezegd.
Een controversieelverklaring is in de Nederlandse politiek een middel waarmee bepaalde wetsvoorstellen en onderwerpen als controversieel worden aangemerkt en derhalve niet (meer) in behandeling worden genomen door de Eerste Kamer respectievelijk de Tweede Kamer der Staten-Generaal gedurende de periode waarin het ...
Kabinetsformaties in Nederland duren echter langer dan in andere landen. De langste formatie was de kabinetsformatie van 2021-'22 die 299 dagen duurde. De duur van formaties wordt beïnvloed door of het na verkiezingen plaatsvindt, hoeveel partijen er zijn en hoe gefragmenteerd de uitslag is.
Factoren zoals uw ervaringsniveau, comfort, type vuurwapen en lokale wetten spelen allemaal een rol bij de vraag of u er wel of niet een in de kamer moet dragen. Uiteindelijk is het dragen van een wapen in de kamer de meest voorkomende keuze , hoewel er specifieke omstandigheden kunnen zijn om te kiezen voor een lege kamer.
Het parlement (de Staten-Generaal) controleert de regering. Ministers leggen in het parlement verantwoording af over hun beleid.
Kamerleden kunnen moties indienen om een oordeel te geven over het gevoerde beleid, om de regering te vragen iets te doen of juist niet te doen of om meer algemeen een uitspraak te doen over bepaalde zaken of actuele ontwikkelingen.
Op 1 januari 2025 wordt het bedrag van een aantal uitkeringen verhoogd. Het gaat om de Participatiewetuitkeringen (bijstand), IOW, IOAW, AOW, ANW, Wezenuitkering, Wajong, WW, WIA, WAO, Ziektewet en Toeslagenwet.
Vanaf 1 januari 2025 stijgt het minimumloon. Hierdoor stijgt ook een aantal uitkeringen. In het nieuwe jaar zijn ouders en kinderen die samenwonen geen toeslagpartners meer. En vanaf 1 januari kunnen Surinamers in Nederland die vroeger de Nederlandse nationaliteit hadden een verblijfsvergunning aanvragen.