Wijzigingen zijn toegestaan zolang de vlucht op dezelfde datum plaats vindt. Zelfs nog op de dag van vertrek uit Nederland (of bij terugreis uit het buitenland) kunnen wijzigingen worden doorgevoerd. Ook kan er besloten worden om een tussenlanding te maken.
Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vluchttijden wijzigen? De luchtvaartmaatschappij mag uw vluchttijden wijzigen of zelfs de vlucht helemaal uit het schema halen mits zij dit meer dan twee weken voor vertrek aan u communiceren. Dit komt vaak voor bij pakketreizen en tijdens de zomerperiode.
U hebt ook recht op vergoeding als u de veranderde vlucht neemt of besluit om uw geld terug te vragen. Alleen bij overmacht hoeft de luchtvaartmaatschappij geen vergoeding te betalen. Bijvoorbeeld als de verandering komt door een natuurramp, oorlog of iets anders waar de maatschappij geen invloed op heeft.
Slots. De reden waarom vluchten op het laatst kunnen wijzigen heeft te maken met de 'slots', de tijd waarop een luchtvaartmaatschappij opstijgt, van het vliegveld. Deze slots vraagt de maatschappij aan, maar zijn op het moment van boeken nog niet helemaal zeker. Een vluchttijd kan 5 dagen voor vertrek nog veranderen.
Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht op een ander vliegveld landt dan gepland? U heeft recht op gratis vervoer naar het vliegveld dat op de boeking staat als uw vlucht op een ander vliegveld landt dan gepland. Of u spreekt een andere plek af met de luchtvaartmaatschappij.
De luchtvaartmaatschappij moet in principe uit eigen beweging aanbieden om de kosten voor het vervoer naar de juiste luchthaven te vergoeden. Buiten het geval van overmacht heeft de passagier alleen recht op compensatie voor het verlies aan tijd bij een vertraging van meer dan 3 uur.
Wil je je vlucht binnen 14 dagen voor vertrek wijzigen, dan betaal je € 50 wijzigingskosten * per stoel, per vlucht. Je betaalt ook het verschil in ticketprijs, als je nieuwe ticket duurder is. Je kunt de datum, tijd en/of route van je vlucht zo vaak wijzigen als je wilt tot twee uur voor vertrek.
Bij annulering van je vlucht moet de luchtvaartmaatschappij de keuze bieden uit de volgende opties: Omboeking naar de eerstvolgende vlucht met dezelfde eindbestemming; Omboeking naar een vergelijkbare vlucht, op een door jouw gekozen moment; Restitutie van het ticket.
Sowieso mag een luchtvaartmaatschappij je vlucht altijd annuleren of je vluchttijd wijzigen, mits ze je dit twee weken van tevoren laten weten. Als de vlucht niet gaat, mag je kiezen. Een andere vlucht of je geld terug. Het gaat bij een andere vlucht om de eerstvolgende vlucht die gaat, als er plek is.
Momenteel is de langste vlucht ter wereld die van New York naar Singapore: 18 uur en 40 minuten.
U heeft vanaf 2 uur vertraging bijvoorbeeld recht op gratis eten en drinken. Na 3 uur vertraging krijgt u vaak een schadevergoeding. Vanaf 5 uur vertraging mag u de vlucht annuleren en uw geld terugvragen. Bekijk op deze pagina waar u recht op heeft in uw situatie.
Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
Komt je er vrijwel direct na de boeking achter dat je naam verkeerd is gespeld, geef dit dan zo snel mogelijk door aan de vliegtuigmaatschappij.
Hoeveel compensatie kan ik krijgen voor een geannuleerde vlucht? Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km bedraagt de compensatie 250 euro. Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km komt de compensatie neer op 400 euro. Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU bedraagt de vergoeding ook 400 euro.
Een ongeval, ziekte, medisch noodzakelijke behandeling of overlijden van een verzekerde, een familielid in de 1e en 2e graad, een huisgenoot of de persoon bij wie je zou verblijven tijdens je vakantie. Overlijden van een familielid in de 3e graad. Overlijden van een dierbare tijdens de reis. Bijvoorbeeld een vriend.
Annuleren kan altijd, maar je blijft in principe de reissom verschuldigd. Met uitzondering van de belastingen; deze moet de ondernemer aan je terug betalen. Soms kun je deze kosten verhalen op de annuleringsverzekering. Komt de reden van annuleren voor rekening van de reisorganisatie, dan krijg je de reissom wel terug.
Wijzigen/annuleren algemeen
Bij vliegtickets kun je alleen wijzigen of annuleren als de voorwaarden van de airline dit toelaten voor jouw ticket. In veel gevallen laten de voorwaarden wijzigen en annuleren niet toe. Soms is het wel toegestaan, maar moet je er voor betalen.
Uw vlucht wordt kort voor vertrek geannuleerd en u moet een andere vlucht nemen. Bij annulering van uw vlucht heeft u verschillende rechten. Zo heeft u recht op een vervangende vlucht of u kunt ervoor kiezen om het geld terug te krijgen van uw originele ticket. Daarnaast heeft u mogelijk recht op een compensatie.
Europese Verordening 261/2004 stelt de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terug te storten. Daarnaast heb je in sommige gevallen zelfs recht op een additionele vlucht compensatie tot wel €600 per passagier!
Dit kan tot 2 uur voor vertrek en je ziet direct hoeveel het kost. Je ontvangt daarvan een nieuwe boekingsbevestiging. Wil je vertrekken vanaf een andere luchthaven, of naar een andere bestemming? Dit kun je alleen telefonisch via ons Service Center wijzigen, tot 24 uur voor je vertrek.
Volgens de ANVR reisvoorwaarden heeft u het recht om de vakantie binnen 24 uur na het boeken te herroepen.U kunt dan uw vakantie kosteloos annuleren. U hoeft geen reden op te geven. Dit herroepingsrecht is zowel bij pakketreisovereenkomsten mogelijk als bij een boeking van losse diensten.
„Wegens de aanhoudende aanvriezende mist moeten vliegtuigen gede-icet worden en is er beperkte baancapaciteit op Schiphol”, laat een woordvoerster van KLM weten. Het gaat volgens haar vooral om vluchten van en naar Europese bestemmingen.