Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Het proces is een beetje lastig, maar hij/zij moet accepteren dat er een verkeerde transactie is gedaan op zijn/haar rekening. Dan moet u contact opnemen met uw bank en de kwestie gedetailleerd communiceren . U moet mogelijk ook een identiteitsbewijs, adres en andere details verstrekken die door de bank worden gevraagd. Communiceer de kwestie gedetailleerd via de post.
Terugstorten via de bank
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Wettelijke basis: Artikel 6:203 BW
Dit artikel bepaalt dat degene die onverschuldigd heeft betaald, het betaalde bedrag kan terugvorderen van degene die het zonder rechtsgrond heeft ontvangen. Dit betekent dat er geen geldige reden bestond voor de betaling, zoals een overeenkomst of een schuld.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.
Je kunt iDEAL-betalingen niet annuleren: ze zijn direct en kunnen niet ongedaan worden gemaakt. Neem rechtstreeks contact op met de handelaar en volg het retourproces.
Om het geld terug te krijgen ben je afhankelijk van de ontvanger. Dit kun je doen: Neem contact op met je eigen bank. Er is namelijk sprake van een 'onverschuldigde betaling', dus degene aan wie je het geld hebt overgemaakt, is wettelijk verplicht om het je terug te betalen.
Een SEPA-incasso Bedrijven kun je niet terugboeken. Deze kun je alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van je rekening wordt afgeschreven.
Omdat de betaling meteen wordt uitgevoerd, kan u ze niet annuleren.
Omgekeerde betaling
De winkelier stort het bedrag via uw betaalpas terug op uw bankrekening. De eerstvolgende werkdag wordt het retourbedrag bijgeschreven.
Kan ik het nog annuleren? Het versturen zelf kan je niet meer ongedaan maken.
NL10INGB0005300114 met tegenrekening naam ING Bank NV. NL13ABNA0506417344 met tegenrekening naam ABN AMRO Bank NV.
Via Marktplaats of de politie kun je je geld niet terugkrijgen. Ook kun je je geld niet terugboeken als je dit overgemaakt hebt. Wel kan de bank of het betaalplatform je soms helpen om je geld terug te krijgen.
De bank is verplicht een foutieve overboeking op korte termijn te herstellen. Het bedrag moet worden teruggevorderd van de ontvanger. Daarna moet het worden overgemaakt naar het juiste rekeningnummer. De schade die is ontstaan door de verkeerde overboeking, kun je verhalen op de bank.
Heeft u per ongeluk een rekening dubbel betaald of aan de verkeerde persoon? En komt u daar pas maanden later achter? Ook dan kunt u de betaalde bedragen nog terugvorderen. Een vordering uit onverschuldigde betaling blijft namelijk vijf jaar opeisbaar.
Het is over het algemeen niet mogelijk om een voltooide betaling onmiddellijk te annuleren, omdat de andere partij het geld al heeft. Contact met de verkoper is meestal de beste manier om een probleem op te lossen.
Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Dien onmiddellijk een klacht in bij de lokale politie. Neem in ieder geval ook zo snel mogelijk contact op met uw bank en andere betrokken banken. Uw bank zal aan de bank van het rekeningnummer van de oplichters vragen om het geld terug te storten.
Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen.