Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Een vliegtuig is niet gemaakt om lang stil te staan. De motoren en de banden kunnen hier niet tegen. Een vliegtuigmotor heeft olie nodig om in goede conditie te blijven. Om alle onderdelen te smeren worden de vliegtuigen in ieder geval iedere tien dagen uitgepakt en opgestart.
Zeven van de bestelde vliegtuigen zijn in de ULR-versie en zullen ingezet worden tussen Singapore en New York, een rechtstreekse lijnvlucht van maar liefst 19 tot 20 uur en 15.300 kilometer. Daarmee zal Singapore Airlines de nieuwe recordhouder worden en de fakkel overnemen van Qatar Airways.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Qantas vliegt al van Londen naar het West-Australische Perth, een vlucht die bijna 17 uur duurt. De langste vlucht wordt nu nog uitgevoerd door Singapore Airlines, dat in iets minder dan 19 uur vliegt van Singapore naar New York.
Maar hoe ver kun je eigenlijk gaan? De verst gelegen luchthaven waar je vanaf Schiphol non-stop naartoe kan vliegen is Buenos Aires in Argentinië (11.436 kilometer). Vliegtijd: 13 uur en 50 minuten. De langstdurende non-stop vlucht is vijf minuten langer.
Bijtanken in de lucht is de procedure waarbij een vliegtuig bijtankt in volle vlucht uit een tankvliegtuig. Dat betekent dat het vliegtuig langer in de lucht kan blijven en zo zijn vliegbereik vergroot, maar niet zijn actieradius. Zo kan een vliegtuig onbeperkt lang in de lucht blijven.
Vliegtuigen stijgen dan ook het beste op tegen de wind in. Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.
De vleugels van een vliegtuig hebben een heel speciale vorm. De onderkant is plat en de bovenkant is een beetje bol. De lucht die over de bolle bovenkant stroomt gaat sneller, dan de lucht langs de onderkant. Daardoor ontstaat er boven de vleugel een lagere luchtdruk en onder de vleugel een hogere.
De vleugel van een vliegtuig heeft een bepaalde vorm. Door de wind wordt de onderkant opgetild en de bovenkant omhoog gezogen. Turbulentie is te omschrijven als beweging in de lucht, waardoor je als passagier merkt dat het vliegtuig beweegt. Turbulentie komt in verschillende vormen: licht, gemiddeld en zwaar.
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
Hoe langzaam kan een vliegtuig vliegen zonder uit de lucht te vallen? Dit hangt allereerst af van de grootte, vorm en gewicht van het vliegtuig en zijn vleugels. Hoe groter het vliegtuig, hoe lichter het vliegtuig is en hoe langzamer het kan vliegen voordat het uit de lucht zou vallen.
De kortste lijnvlucht verbindt de Orkney-eilanden Westray en Papa Westray bij Schotland, een afstand van maar liefst drie(!) kilometer. De Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair vliegt al ongeveer 50 jaar tussen deze twee kleine Schotse eilanden, wat het de kortste commerciële vlucht ter wereld maakt.
De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas heeft succesvol de langste rechtstreekse lijnvlucht ter wereld afgelegd. Na een vlucht van 19 uur en 16 minuten kwam het vliegtuig vanuit New York aan op de luchthaven van Sydney.
Een Boeing 787 van Air Tahiti vloog begin deze week van Pape'ete in Tahiti naar de Franse hoofdstad Parijs en legde een afstand van 15.715 kilometer af. Dat is de langste commerciële vlucht ooit. Het is ook een flink stuk verder dan de 14.800 kilometer die een Boeing 787 normaal af kan leggen.
Nu wordt deze vlucht uitgevoerd door een A350-900 (ultra long range) over een afstand van 16.700 kilometer. Je bent dan maar liefst 18 uur en 45 minuten onderweg! Het bijzondere van dit vliegtuig is dat deze alleen voorzien is van Premium Economy en Business class.
De Arabieren willen straks nog 735 kilometer verder vliegen - van Doha naar Auckland - en zouden dan uitkomen op 14.539 kilometer. De vliegtijd is dan maar liefst 18 uur en 34 minuten. Daarmee verslaan ze niet alleen de huidig recordhouder Qantas uit Australië maar ook luchtvaartmaatschappij Emirates.
De langste rechtstreekse vlucht (dus zonder tussenstop) gaat van Singapore in Azië naar Newark, een plaats vlakbij New York in de Verenigde Staten. Daar doe je bijna negentien uur over! In die tijd leg je dan 15.345 kilometer af. Veel bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen van supersonische vliegtuigen.
Vliegtuigen moeten altijd tegen de wind in landen en opstijgen. Bij matige wind kunnen ze behoorlijk wat zijwind verdragen, maar zodra het gaat stormen worden die toleranties veel kleiner. Ook bij Eunice is er geen andere mogelijkheid dan pal tegen de wind in te landen of op te stijgen.
Er zijn slechts twee incidenten geweest waarbij vliegtuigen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij werden beschadigd, hoewel beide vliegtuigen niet onherstelbaar werden beschadigd. In 1997 raakte het toestel van Transavia vlucht 484 beschadigd toen het van Salzburg naar Amsterdam vloog.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."