Ons uitgangspunt is dat elke moderne benzinemotor tenminste 250.000 km zonder noemenswaardige problemen moet kunnen halen.
De Qashqai is in het algemeen zeer betrouwbaar, maar de Wegenwacht kent wel een paar vaker optredende euveltjes. Bij de 1,2 liter benzinemotor komt het voor dat de nokkenasverstelling vast blijft zitten. De motor loopt dan bij lagere tot middelhoge toerentallen niet lekker.
In de lijst van de top tien beste auto's volgens de Reliability Index, komen maar liefst vijf auto voor van Japanse afkomst voor. Dit zijn auto's van de merken Mazda, Nissan, Honda, Toyota en Mitsubishi, dus we kunnen wel stellen dat de automerken die uit Japan komen goed scoren op de betrouwbaarheid.
Distributieriem vervangen Nissan Qashqai kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
De 2.0 modellen van de Nissan QASHQAI gebruiken een distributieketting en de meeste overige (1.6, benzine en diesel) modellen gebruiken een distributieriem.
ANWB Testresultaat
Bij de test bedroeg het verbruik 5,5 l/100 km, waarmee de Nissan Qashqai een van de meest zuinige compacte SUV's op de markt is. Ook de overige kwaliteiten overtuigen. Het onderstel is veilig afgesteld en laat zelfs een wat sportieve rijstijl toe.
Plus: degelijke benzinemotoren voor de Nissan Qashqai
Dieselen kan ook. De 1,5 dCi (110 pk) en 2.0 dCi (150 pk) zijn afkomstig van Renault, even later komt daar nog een nieuwe 1,6 dCi met 130 pk bij. De benzinemotoren blijken erg degelijk, alleen de lambdasondes (een sensor in de uitlaat) spelen daar wel eens op.
De Qashqai wordt geassembleerd in de Nissanfabriek in Sunderland. Volgens Nissan moet de auto, die vernoemd is naar het Qashqai volk, een nomadische stam uit Iran, vooral mensen aanspreken die zoeken naar een dynamische auto maar zich niet aangesproken voelen tot de agressieve en grote SUV's.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 5,60 liter per 100 km en hij weegt 1250 kg. De APK is geldig tot 21-06-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 152,92 per kwartaal.
Nissan Qashqai +2: meer ruimte en zitplaatsen
Bij de eerste generatie van de Qashqai kun je kiezen uit een korte versie (die gewoon Qashqai heet), maar ook voor een verlengde variant met twee extra zitplaatsen en meer bagageruimte. Die laatste versie heet, logisch genoeg, de 'Qashqai+2'.
Alle Nissan-modellen vanaf 1 januari 2000 zijn geschikt voor gebruik van E10.
DIG-T staat hierin voor directe injectie, beter bekend als GDI, de T staat voor turbo en 115 geeft aan dat de motor zoveel paardenkracht kan leveren als je dat zou willen. Nissan verkoopt de Qashqai in de uitvoeringen Visia, Acenta, N-Connecta, Business Edition, Tekna en Tekna+.
De prestaties van de Nissan Qashqai DIG-T 160 zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
Tweederde Engelse Nissans is Qashqai
De Nissan-fabriek met 6000 directe medewerkers staat in Sunderland, waar al enkele decennia auto's worden gemaakt. Van de productie verlaat het merendeel het eiland. Het grootste afzetgebied is het vasteland van Europa. Op jaarbasis maakt Nissan zo'n 350.000 auto's in Sunderland.
Tekna (vanaf € 29.190) voegt led-koplampen en een dodehoekwaarschuwing toe, net als zetelverwarming en een chiquere aankleding. De topversie, Tekna+ (vanaf € 31.590) rondt af met een lederen interieur, panoramadak, elektrische zetels en een opgewaardeerde stereo.
Het klopt dat een handgeschakelde 20 Qashqai 1.400 kg mag trekken en een automaat 1.200 kg. Elke autofabrikant bepaalt aan de hand van de constructie van de auto en de aandrijflijn wat de maximale aanhangwagenmassa is voor deze auto.
De 1.6-liter DIG-T levert 163 pk en biedt 240 Nm aan koppel. Het trekgewicht is 1.500 kilogram; 300 kilo meer dan je achter de 1.2 DIG-T kunt hangen. Uiteraard is het fijn om een zwaardere aanhanger te kunnen trekken.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.