'Om veiligheidsredenen mag een trein helaas niet zomaar achteruitrijden. Sorry voor de vertraging die je hierdoor oploopt.
1 Het is verboden over een hoofdspoorweg gezien de rijrichting van de trein achteruit te rijden.
Machinisten besturen de trein door middel van het gaspedaal, de achteruitversnelling en de rem. De gashendel regelt de snelheid van de locomotief. De achteruitversnelling stelt de locomotief in staat om achteruit te rijden . De rem stelt de locomotief in staat om te vertragen en te stoppen.
Ze kunnen… Moderne dieselelektrische of elektrische locomotieven kunnen even goed in beide richtingen rijden . De wielen worden aangedreven door elektromotoren (zogenaamde “tractiemotoren”) die beide kanten op kunnen rijden. Er zit een hendel, een zogenaamde “omkeerder” in de cabine van de locomotief, die de rijrichting bepaalt.
Als er geen bovenleiding is, spreken we van een diesellijn, omdat er alleen dieseltreinen op kunnen rijden. Een spoorweg bestaat uit een onderbouw en een bovenbouw. De onderbouw is de ondergrond waar de spoorlijn op wordt aangelegd. Dit kan een spoordijk zijn of een brug of viaduct.
Elektrificatie via bovenleidingen
Deze hogere spanning zorgt voor efficiënte energieoverdracht over lange afstanden, waardoor energieverliezen worden verminderd en stroomvoorzieningsstations verder uit elkaar kunnen worden geplaatst . Als gevolg hiervan zijn bovenleidingen zeer geschikt voor spoorwegen met wijd verspreide stroombronnen.
De trein kan nooit een verkeerde kant opgaan. Een botsing met een andere trein is ook onmogelijk. Beveiliging is hier eigenlijk niet nodig.
Een van de redenen waarom treinen achteruit moeten rijden is om de wagons die ze trekken te koppelen en te ontkoppelen . Een andere goede reden is dat het soms moeilijk is voor de trein om te keren. Er zijn natuurlijk andere redenen. Een trein zal vooruit en achteruit rijden als hij een overweg bezet en op zijn sporen stopt.
Het is als bestuurder verboden om op een autosnelweg of autoweg je voertuig te keren of achteruit te rijden. Is het verboden om stil te staan op de weg waar je rijdt? Dan is achteruitrijden en keren ook verboden. Je mag tot slot ook niet achteruitrijden of keren op plaatsen waar je onnodig gevaar kunt veroorzaken.
De treinen die de overweg passeren, toeteren om te waarschuwen dat ze eraan komen. Want soms zijn er mensen die ongeduldig worden en bestaat de kans dat ze onder de spoorbomen door willen gaan.
Bij een trein zonder conducteur spreekt men van eenmansbediening. De machinist kijkt zelf of de deuren kunnen worden gesloten om te vertrekken, en kaartcontrole vindt bijvoorbeeld steekproefsgewijs plaats met mobiele teams. Dit komt voor bij korte lichtgewichttreinen.
Bij een stoomlocomotief wordt het keermechanisme gebruikt om de rijrichting van de locomotief te regelen. Het regelt ook de afsnijding van de stoomlocomotief.
Om te voorkomen dat treinen helemaal uitvallen, heeft NS voor sommige trajecten afspraken gemaakt met ProRail over wanneer treinen een station overslaan. Deze staan in een zogenaamd 'Treinafhandelingsdocument' (TAD). Bovenaan de lijst van meest overgeslagen stations staat bijvoorbeeld station Tilburg Universiteit.
Eenrichtingsvoertuigen. Auto's, bussen, vrachtwagens. Zij kunnen achteruit rijden, maar dat gaat niet gemakkelijk.
De spoorwegen werden ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk waar men links reed. Voor het ontwikkelen van de spoorwegen in genoemde landen op het Europese vasteland, werden Britse ingenieurs aangetrokken omdat zij de kennis in huis hadden. Zij lieten de treinen op de sporen die ze aanlegden, uit gewoonte, links rijden.
Met hendel 8 kan de machinist de drijfstang van de stoomschuif naar de onderkant van de schaar verplaatsen. De drijfstang beweegt dan in dezelfde richting als de kruk, en de locomotief rijdt achteruit.
Om te beginnen is achteruitrijden om een hoek een van de vele manieren waarop u uw auto kunt omdraaien ( zolang het veilig en legaal is om dit te doen ). Hoewel een bocht in de weg een zeer populaire aanpak is, kan deze niet worden gebruikt als de weg waarop u rijdt te smal is. In dergelijke situaties is achteruitrijden om een hoek ideaal.
Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
Simpel gezegd: de locomotief die het verst van de trein af staat, wordt achteruit gericht. Hierdoor is het niet meer nodig om de locomotieven bij de terminal om te draaien . Wanneer een trein op zijn bestemming aankomt, kan de locomotief die achteruit staat, op de terugreis de andere kant op rijden.
Door bliksemafleiders kunnen treinen vaak gewoon blijven rijden. Maar soms raakt een systeem toch beschadigd. In het geval van woensdag heeft de blikseminslag voor drie storingen gezorgd, legt woordvoerder Joke van der Cruysen van ProRail uit.
Er kunnen veel redenen zijn: congestie in het systeem in het algemeen of op een specifiek rangeerterrein, een piek in het aantal transporten (oogsttijd, enz.), reparaties of onderhoud aan het spoor – er zijn talloze redenen.
Er bestaat geen wettelijke norm die bepaalt dat een trein “vol” is. NS hanteert wel normen bij de planning. Veel mensen denken dat een trein vol is op het moment dat er geen zitplaats meer is. Dit is niet altijd zo, in sommige gevallen is het de bedoeling van de vervoerder dat meerdere mensen moeten blijven staan.
Als u om een andere reden met de verkeerde trein reist en toch een kaartje in de voorverkoop hebt gekocht, moet u een boete betalen (zie boetetarieven hieronder) of het niet-gereduceerde enkele reistarief naar een station dat wordt aangedaan door de trein waarmee u reist .
De trein rijdt eigenlijk te langzaam ten opzichte van de snelheid waarvoor de baan ontworpen is. Om te voorkomen dat reizigers bij elke bocht naar de buitenkant worden geworpen, wordt er voor de sporen in de bocht zgn verkanting toegepast.