Kan ik een onjuiste betaling ongedaan maken? Nee, helaas niet. Je kunt wel een e-mail sturen naar [email protected] met een screenshot van de transactie met de datum, het tijdstip en het bedrag. Je kunt de klant ook op een andere manier terugbetalen: in cash of met een Payconiq-betaling tussen gebruikers.
Kan ik het nog annuleren? Het versturen zelf kan je niet meer ongedaan maken. Maar je kan wel een betaalverzoek annuleren via het menu 'Betaalverzoeken'. Een betaalverzoek kan ook door de ontvanger zelf verwijderd worden.
Transacties met de Payconiq by Bancontact-app worden bovendien automatisch geverifieerd op frauduleus gedrag. Als het toestel waarop uw Payconiq by Bancontact-app staat verloren of gestolen is, kunt u de app laten blokkeren. Bel daarvoor naar Card Stop op het nummer 078 170 170.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
De gegevens in je app zijn beveiligd door middel van een pincode. Leer deze code van buiten - schrijf ze nergens op of deel ze nooit met iemand anders. Zorg dat niemand toekijkt als je je pin ingeeft tijdens een betaling en laat je niet afleiden.
Enig nadeel: als je gebruik maakt van de sticker, betaal je dus enkel 6 eurocent per transactie. Laat je de QR-code daarentegen genereren via de betaalterminal, dan betaal je de 'klassiek' transactiekost die voor kaartbetalingen geldt.
Wanneer ontvang ik de betaling van de klant op mijn rekening? De regels voor Europese overschrijvingen gelden ook voor Payconiq-betalingen. Doorgaans betekent dit dat je de uitbetaling ontvangt een werkdag na de werkdag waarop de betaling gebeurde.
U moet frauduleuze transacties betwisten uiterlijk dertien maanden nadat ze plaatsvonden. Alleen zo kunt u uw geld terugvorderen. De bank moet u in dat geval het bedrag van de betwiste transactie(s) meteen terugbetalen en vermeerderen met de interesten die u eventueel misliep.
Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken? Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
Om te voorkomen dat ze twee concurrerende betaaldiensten in dezelfde markt moeten onderhouden, kiezen de banken ervoor om de stekker uit Payconiq te trekken ten faveure van zijn 'grotere broer'. Daarmee komt er na vier jaar een einde aan Payconiq in Nederland. De betaalapp begon in 2015 als initiatief van ING.
Bij vragen over uw contract kunt u terecht bij onze helpdesk medewerkers via info@payconiq.be.
'Kooi van Faraday'
Toch adviseert Test-Aankoop om de NFC-chip te blokkeren met een gewoon stuk aluminiumpapier, een hoesje of een speciale houder. Op die manier wordt een 'kooi van Faraday' gemaakt rond de kaart, waardoor geen contact meer mogelijk is met de betaalterminal.
Je bank is wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. De bank van de ontvanger is op haar beurt verplicht om daaraan mee te werken. Ken je de ontvanger niet, dan zal je bank aan de bank van de begunstigde de gegevens opvragen van de persoon aan wie je geld hebt overgemaakt.
Indien u geld over hebt gemaakt naar een verkeerde rekening heeft u automatisch een vordering uit onverschuldigde betaling op de ontvanger. Dit betekent dat de ontvanger het geld aan u moet terugstorten. Helaas weet u in veel gevallen niet wie de rekeninghouder is.
Als iemand per vergissing een of twee verkeerde cijfers intoetst bij het ingeven van een betalingsopdracht, gaat die alarmbel af en verhindert de bank dat de verrichting wordt uitgevoerd. De kans dat iemand geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer wordt daarmee nagenoeg onbestaande, aldus Febelfin.
Doe aangifte bij de politie
Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kunt u ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Ben je slachtoffer van bankspoofing of WhatsApp-fraude? Volgens de wet hoeven banken de schade niet te vergoeden. Je hebt namelijk zelf het geld overgemaakt. Als je geluk hebt, past de bank 'coulance' toe.
Automatische incasso terugboeken (storneren)
Is de onterechte incasso al van je rekening afgeschreven? Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.
Wat is een reservering? Een reservering is een betaaltransactie die niet meer kan worden ingetrokken, maar nog niet volledig is verwerkt. Het saldo van jouw Betaalrekening is al met het bedrag van de reservering verlaagd (afschrijving) of verhoogd (bijschrijving).
Als je met PayPal hebt betaald, kun je die kosten via hun terugvragen. Je moet de service eerst activeren. Je kunt een verzoek tot terugbetaling indienen als je op betaling van je besteling klikt in je PayPal-account.
Payconiq en Bancontact zijn twee betaalmiddelen. Bancontact ken je vast wel van de betalingen die je doet met je betaalkaart. Payconiq werkt via overschrijving en daarvoor moet je ook je bankrekening ingeven in de app.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
Mobiel betalen is veilig …
Laat uw klanten mobiel betalen in de winkel met de Payconiq by Bancontact-app. De klant scant een QR-code met zijn/haar smartphone en bevestigt met een pincode op zijn eigen scherm. Hij/zij moet dus nooit een betaalterminal aanraken.