In principe geef je als particuliere verkoper niet echt garantie aan een verkoper. Natuurlijk moet het voertuig dat jij verkoopt voldoen aan hetgeen dat je schetst in je verkoopadvertentie. Dat heet informatieplicht. Je mag mankementen, waarvan je op de hoogte bent, niet verzwijgen.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
De meeste tweedehands auto's worden verkocht zonder garantie. Wat veel autohandelaren vergeten is dat consumenten geen afstand kunnen doen van wettelijke garantie. Dus ook als een consument een auto zonder garantie heeft gekocht heeft de consument altijd recht op de wettelijke garantie.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
Kocht u de auto zonder garantiebewijs? Dan heeft u mogelijk recht op reparatie of vervanging. Als de auto te snel kapot gaat, moet de verkoper meestal het probleem oplossen. Hij moet de auto repareren of voor een andere auto zorgen.
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
(Verborgen) gebreken of schade
Als u bijvoorbeeld een twintigjarige auto koopt voor €500,- dan mag u als consument niet verwachten dat een auto voor zo'n laag bedrag onderhoudsvrij is. Van een verborgen gebrek is sprake als het gebrek ten tijde van de aankoop onbekend is geweest voor de koper.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'. Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.
De wettelijke garantie op een tweedehands auto valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen' en heeft een duur van 6 maanden. Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eisen van normaal gebruik.
In de basis moet je als consument met het volgende rekening houden: Je hebt altijd recht op de wettelijk garantie indien je de auto bij een dealer koopt, zelfs als je hebt getekend voor aankoop zonder garantie.
De wettelijke garantie is de bescherming van de koper van een nieuw of tweedehands voertuig tegen verborgen gebreken (algemene regeling) en een gebrek aan overeenstemming (specifieke regeling), van rechtswege en krachtens de wet voor rekening van de verkoper.
Na de aankoop blijkt de fiets, auto, motor of caravan een gebrek te hebben. Als koper kun je vaak een beroep doen op een (commerciële) garantie van de verkoper of fabrikant. Daarnaast heb je ook een wettelijk recht en kun je de verkoper aanspreken op non-conformiteit (de 'wettelijke' garantie).
Wettelijke garantie: recht op goed product
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland.
U kunt het recht op wettelijke garantie van een consument niet afkopen of met teksten op de koopovereenkomst uitsluiten. Wat u verkoopt moet dus wettelijk aan de koopovereenkomst en de redelijke verwachtingen voldoen.
Dit is een contractuele (geen wettelijke) garantie die niet verplicht is. De verkoper/fabrikant is derhalve vrij om de voorwaarden van die garantie te bepalen. U moet hen raadplegen om te weten te komen wat de garantie dekt en voor hoe lang.
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht. Of je kent de klant en doet dan helemaal niet moeilijk.
Er zijn in feite twee soorten garantie: de wettelijke garantie en de extra garantie (soms verkopers- of fabrieksgarantie genoemd). Volgens de wet heeft u als consument het recht op een product van een goede kwaliteit.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Is de (fabrieks)garantie overdraagbaar? Of een verkoopgarantie of fabrieksgarantie bij verkoop aan iemand anders kan worden doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper en fabrikant mogen namelijk zelf de voorwaarden van zijn garantie bepalen.
Het product dat u kocht, moet goed zijn. Zo niet, dan moet de verkoper het product repareren, een nieuw product geven of uw geld teruggeven. Dat is uw wettelijke garantie.
Om dit te regelen ga je samen met de verkoper naar een Kentekenloket. Als koper neem je een geldig identiteitsbewijs mee, de verkoper moet het volledige kentekenbewijs meenemen. De verkoper krijgt na het overschrijven een vrijwaringsbewijs, jij als koper krijgt het eerste deel van de tenaamstellingscode.
Kunt u aantonen dat de auto als "schadevrij" is verkocht aan u, dan kunt u de verkoper aanspreken voor het feit dat deze informatie niet juist is geweest. Had u de juiste informatie gehad, dan had u de auto niet, of misschien voor een ander bedrag gekocht. Op grond hiervan kunt u de koopovereenkomst ontbinden.