Niet alle chirurgische fouten omvatten het per ongeluk snijden van onbedoelde spieren of weefsel. Sommige fouten van chirurgen ontstaan door onoplettendheid, verwarring of vergeetachtigheid. Zij zouden niet ontstaan zijn als de betreffende arts goed had opgelet.
Fout bij operatie
Een medische fout bij een operatie kan al snel grote gevolgen hebben. In 2019 vond 11% van de 881 verplicht gemelde calamiteiten plaats tijdens een operatie.
U zult als eisende partij daarvoor het bewijs op tafel moeten leggen. Is dat bewijs geleverd, dan dient er een aansprakelijke partij te zijn om uw schade als gevolg van de mislukte operatie of mislukte behandeling te kunnen claimen. U dient de verzekeraar van de arts of ziekenhuis aansprakelijk te stellen.
U kunt eerst proberen er met uw zorgaanbieder uit te komen, eventueel met bemiddeling van de klachtenfunctionaris. Lukt dit niet? Dan kunt u een rechtszaak aanspannen, maar u kunt ook naar een geschilleninstantie.
Men spreekt van een medische fout als een arts, tandarts, huisarts of fysiotherapeut verwijtbaar medisch onzorgvuldig heeft gehandeld. Als de patiënt daardoor schade lijdt, dan kan de patiënt de arts daarvoor aansprakelijk stellen en een schadevergoeding claimen.
Zelfs nadat het grootste deel van de operatie is uitgevoerd vinden er nog fouten plaatst door medische onoplettendheid en dat binnen een fractie van een seconde. Chirurgische fouten kunnen verstrekkende en levenslang gevolgen met zich meebrengen voor een patiënt.
Er is sprake van een verwijtbare fout indien de schade niet zou zijn ontstaan wanneer een andere redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot u in dezelfde omstandigheden zou hebben behandeld.
Geschillencommissie Zorg
Bent u niet tevreden met de reactie op uw brief? Dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Zorg. De Geschillencommissie bekijkt uw klacht en bepaalt of de zorgverlener inderdaad een fout maakte. De Geschillencommissie kan besluiten dat de zorgverlener uw schade moet vergoeden.
Ieder ziekenhuis heeft een onafhankelijke klachtenfunctionaris, ook wel een klachtenbemiddelaar of een vertrouwenspersoon genoemd. Een klacht over het ziekenhuis kunt u gratis indienen bij deze klachtenfunctionaris.
Met een klacht over een zorgverlener of arts kunt u ook naar het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Lees waarover u een klacht kunt indienen op de website van het tuchtcollege. U kunt daarbij hulp van een onafhankelijke tuchtklachtfunctionaris krijgen.
Wanneer er sprake is van gering letsel, heeft het slachtoffer doorgaans recht op een schadevergoeding tot 2.000 euro. Er is sprake van gering letsel in geval van een lichte hersenschudding, kneuzingen of kleine vleeswonden. Wanneer er sprake is van licht letsel, kan de schadevergoeding oplopen tot 3.500 euro.
Een arts moet iemand die ziek is in principe behandelen. Toch kan een arts besluiten om te stoppen met een behandeling. Of om een behandeling niet (meer) te geven, als hij/zij dit medisch zinloos vindt. Dit wordt ook wel 'medisch zinloos handelen' genoemd.
De medische expertise wordt meestal uitgevoerd na overeenstemming van beide medisch adviseurs. De medisch adviseurs overleggen wie de expertise mag uitvoeren en over de vragen die zij de deskundige zullen stellen. Vaak wordt er gebruik gemaakt van de IWMD-vraagstelling: Vraagstelling Causaal verband bij ongeval'.
Artsen in twintig ziekenhuizen voeren gevaarlijke operaties uit, terwijl ze daarvoor volgens de normen te weinig ervaring mee hebben. Dat concludeert de Consumentenbond in een onderzoek dat gisteren is gepresenteerd. Het gaat om gevaarlijke operaties aan de aorta (buikslagader) en de slokdarm.
Bij iets meer dan één op de vijf mensen maakt het ziekenhuis een fout tijdens of rondom de operatie. Ruimte voor verbetering is er vooral rondom de communicatie.
Een bypassoperatie is een zware operatie die vaak wordt uitgevoerd. De operatie verloopt meestal zonder problemen en duurt ongeveer 4 uur. Vaak blijft een patiënt iets langer dan een week in het ziekenhuis. Daar start meteen de revalidatie.
Volgens de wetgeving in Nederland heb je recht op een vrije keuze. Wanneer je al onder behandeling bent in een ziekenhuis, is het niet gemakkelijk om de behandeling ergens anders te laten voortzetten. Er is geen standaard procedure hoe je dit kunt aanpakken.
Verwijzing door uw medisch specialist
Of wilt u naar een ander ziekenhuis overstappen? Bespreek dit dan met uw behandelend medisch specialist. Uw medisch specialist zorgt voor een eventuele verwijzing of begeleidend schrijven en u krijgt uitleg over het vervolg.
Smartengeld is de vergoeding die u krijgt voor de immateriële schade die heeft opgelopen na een ongeval. Het is dus een vorm van schadevergoeding. Dit is niet (direct) zichtbare schade of niet concreet in geld waardeerbare schade. Hierdoor is het ook moeilijk om een bedrag aan smartengeld vast te stellen.
Hoeveel smartengeld u krijgt, is vooraf lastig te bepalen. De rechter kijkt naar uw totale situatie zoals uw leeftijd, hoe erg uw schade is en de invloed hiervan op uw leven. Ook kijkt de rechter hoeveel smartengeld anderen kregen in situaties die ongeveer hetzelfde zijn.
Als een patiënt schadevergoeding wil ontvangen omdat hij van opvatting is dat hij schade heeft geleden door een fout in de behandeling, dan kan hij zijn arts of de instelling waarvoor de arts werkzaam is hiervoor aansprakelijk stellen.
Iedereen van 12 jaar en ouder kan mondeling of schriftelijk vragen om een kopie van het medisch dossier. U kunt hiervoor bij uw arts of zorginstelling terecht. U hoeft geen reden aan te geven voor uw verzoek. Uw arts kan om een legitimatie vragen als u een kopie (of inzage) wilt hebben.
In vaktaal spreekt men ook wel van centrale aansprakelijkheid. Het is voor u als patiënt vaak moeilijk vast te stellen wie er nu een bepaalde fout heeft gemaakt en wie daarvoor verantwoordelijk is. De wet zorgt ervoor dat u een centraal aanspreekpunt heeft als u bepaalde schade vergoed wilt hebben.
Wat is letselschade? Letselschade is schade die u door lichamelijke verwondingen of psychische problemen heeft opgelopen. Bijvoorbeeld letselschade door een aanrijding, bedrijfsongeval, verkeersongeval of medische fout. U kunt de persoon of organisatie die uw schade heeft veroorzaakt vragen om deze schade te vergoeden.
Door een medische misser kan het gebeuren dat u schade lijdt. Deze letselschade kan u tijdelijk of levenslang hinderen. Bij een medische fout heeft u dan ook recht op een schadevergoeding. Een juridisch specialist letselschade staat u bij wanneer u letselschade hebt opgelopen door toedoen van een zorgverlener.