De wet biedt de mogelijkheid om de omgevingsvergunning in plaats van deze in zijn totaliteit te weigeren op verzoek van de aanvrager gedeeltelijk te verlenen, dus te verlenen voor de activiteiten waarvoor zij niet behoeft te worden geweigerd.
Tegen een weigering van omgevingsvergunning door de gemeente, zal u beroep moeten indienen bij de provincie. Dit moet binnen de 30 dagen na de weigering. Wordt uw omgevingsvergunning geweigerd door de provincie, dan zal u hiertegen beroep moeten instellen bij de Vlaamse Regering. Ook hier bedraagt de termijn 30 dagen.
De gemeente kan de omgevingsvergunning alleen terugdraaien om 'gegronde redenen'. Dat betekent dat u een goede reden moet geven, bijvoorbeeld: Uw buren willen iets bouwen dat niet past in het bestemmingsplan van de gemeente. In een bestemmingsplan staat wat er met de grond en gebouwen in een gemeente mag gebeuren.
Een brief waarin een bestuursorgaan meedeelt dat een aanvrager geen belanghebbende is, is volgens de rechtbank immers een besluit. Van een omgevingsvergunning van rechtswege daarom geen sprake, zo oordeelt de rechtbank.
Bezwaar of beroep tegen omgevingsvergunning
Is de omgevingsvergunning voor bouwen al verleend? Dan kunt u tot 6 weken na het verlenen van de vergunning bezwaar aantekenen bij de gemeente. De gemeente moet de vergunning dan heroverwegen.
Wie kan beroep instellen? de vergunningsaanvrager, de vergunninghouder of de exploitant; het betrokken publiek (vb. aanpalende buur, een vereniging met rechtspersoonlijkheid);
Een bezwaar indienen kost niets. U bent ook niet verplicht een advocaat te nemen. U mág natuurlijk wel een advocaat inschakelen. Ook kunt u een getuige of deskundige een verklaring af laten leggen.
De algemene regel is dat een vergunning kan worden ingetrokken indien er gedurende drie jaar geen bouwactiviteiten hebben plaatsgevonden. Als het gaat om een vergunning die verleend is op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder a onderscheidenlijk b of g Wabo, kan de vergunning na 26 weken worden ingetrokken.
het door een bestuursorgaan niet of niet tijdig geven van een beschikking die een belanghebbende heeft aangevraagd, is ook een beschikking (artikel 1:3 lid 2 Awb). In artikel 6:2 Awb wordt het niet tijdig nemen van een besluit voor de mogelijkheid van rechtsbescherming gelijkgesteld met een besluit.
Wanneer er een besluit (of een beschikking) wordt genomen waarmee u het niet eens bent om welke reden dan ook, is er meestal de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen. Kan dat niet, dan is het mogelijk dat er administratief beroep of beroep bij de rechter mogelijk is.
Uw buren kunnen in dit geval zonder vergunning of toestemming van de gemeente gaan bouwen. U kunt geen bezwaar maken bij de gemeente. Uw buren moeten zich wel houden aan de regels uit het Bouwbesluit en de regels van het burenrecht uit het Burgelijk Wetboek.
De reguliere procedure mag 8 weken duren en kan éénmaal met 6 weken worden verlengd. De uitgebreide procedure mag 6 maanden duren en kan ook éénmaal met 6 weken worden verlengd. De procedure start na het indienen van de aanvraag in het omgevingsloket.
Bij een gewone procedure valt de beslissing binnen een termijn van 105 dagen, tenzij een advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is. In dit geval moet binnen een termijn van 120 dagen een beslissing genomen worden.
Algemene regel. Volgens de algemene regel zijn de gemeenten (college van burgemeester en schepenen) bevoegd voor de afgifte van de stedenbouwkundige vergunning.
Wat na het indienen van een bezwaarschrift tegen een omgevingsvergunning? U zal moeten wachten tot de finale vergunningsbeslissing om te weten hoe het bestuur uw bezwaar heeft behandeld. Men is immers verplicht om te verwijzen naar de ingediende bezwaren.
De standaard beslistermijn om een besluit op jouw aanvraag omgevingsvergunning te nemen is 8 weken. Hierbij heeft de gemeente de mogelijkheid om de beslistermijn eenmalig met 6 weken te verlengen. De maximale duur voor het aanvragen van een omgevingsvergunning is hierdoor 14 weken.
Een vergunning is een beschikking: een besluit dat niet van algemene strekking is, met inbegrip van de afwijzing van een aanvraag daarvan (zie: Art 1:3 lid 2 Awb) (bron; Taskforce vergunningen). In de wet is vastgelegd aan welke voorwaarden men moet voldoen om een vergunning te krijgen.
Een ambtshalve besluit is een besluit dat het bevoegd gezag zelfstandig neemt, niet op aanvraag. De procedurestappen gelden bij: het verlenen. het wijzigen van de voorschriften.
Een beschikking is een besluit dat specifiek is gericht op een persoon of op een zaak. Een beschikking kan op aanvraag (van een burger) worden afgegeven door een bestuursorgaan. Wanneer de aanvraag wordt afgewezen is die afwijzing op zichzelf een beschikking.
Intrekking is slechts mogelijk als de activiteit ontoelaatbaar ernstige nadelige gevolgen voor de fysieke leefomgeving heeft of dreigt te hebben en wijziging van de voorschriften daarvoor redelijkerwijs geen oplossing biedt.
Een toegekende bouwvergunning is beginsel onbeperkt geldig. De vergunningverlener heeft echter wel de mogelijkheid om de toegekende vergunning na 26 weken in te trekken. In de praktijk gebeurt dit zelden.
In sommige gevallen kan het bestuursorgaan kiezen tussen herstel door een aanvullende motivering of een wijziging van het bestreden besluit. In andere gevallen kan het gebrek alleen hersteld worden door het bestreden besluit te wijzigen.
Beslistermijn voor bezwaren is vaak 6 weken
Er is een wettelijke termijn waarin de overheid op uw bezwaar moet reageren. In de meeste gevallen is dit 6 weken.
Wie kan bezwaar maken? Bezwaar is mogelijk wanneer er een besluit is genomen door een bestuursorgaan en degene die in bezwaar gaat belanghebbende is. Niet iedereen die zichzelf belanghebbende vindt is dat altijd voor de wet, er moet aan een aantal criteria worden voldaan.