De enige goede methode om te controleren of je ketting is versleten is het meten van de lengte. Maximaal 1 procent verlenging (= slijtage, geen rek!) is toelaatbaar. Op aluminium kettingwielen liever minder. Anders slijten je kettingwielen en kransjes totaal onnodig.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
In geval van kettingen is goedkoop waarschijnlijk duurkoop. Er zijn tal van goedkopere merken, maar als je dan om de 10.000 km je ketting moet vervangen dan is het uiteindelijk toch duurder. Ik denk dat je moet rekenen op een bedrag tussen de 200 en 250 euro inclusief montage.
Gemiddeld genomen is het daarom aan te raden met meer dan €1000,- te rekenen. Vergelijk aanbiedingen en prijzen, want het vervangen van de distributieketen is zeker de moeite waard en loont zich op de langere termijn.
Ketting vervangen 25-30 euro
Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Zet de motor terug op twee wielen en bepaal de speling van het strakste gedeelte. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm hebben. In het handboek van je motor kun je opzoeken hoeveel dit voor jouw motor exact mag zijn.
Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
In een ketting dragen alle schakels hetzelfde gewicht. Als je 10 kg aan je ketting hangt, draagt elke schakel 10 kg. Hoe lang de ketting is doet er voor de rest niet toe (als we het eigengewicht van de ketting verwaarlozen). De enige reden om een ketting langer te maken is om meer afstand te overbruggen.
Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur. Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur.
Laten we vooraan beginnen: wat betekent 10 speed eigenlijk? Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Let op kettinglengte, je moet zorgen dat je sowieso 'groot-groot' kunt schakelen. De achterderailleur moet dan nog niet helemaal gespannen staan. Anders kan het bij verkeerd schakelen leiden tot een gebroken ketting, of erger, een verbogen achterderailleur.
Het is een misverstand dat de draairichting van de ketting van belang is. Het is een 'links/rechts' kwestie. De 'binnen' plaatjes zonder tekst hebben een andere constructie dan de 'buiten' plaatjes (met tekst). De looprichting maakt niets uit, zolang de tekst op de (buiten)plaatjes zichtbaar is.
Het aantal kettingwielen van een cassette wordt veelal aangeduid met het begrip 'speed'; een cassette met zeven kettingwielen wordt een 7-speedcassette genoemd, één met acht kettingwielen een 8-speedcassette, één met negen kettingwielen een 9-speedcassette et cetera.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.