Een injectie scooter kun je niet verzuipen, tenzij je een elektrische carburateur hebt.
De conventionele scooters werken met een carburateur. Deze zorgt ervoor dat benzine verdampt/vernevelt wordt. Deze benzinedamp wordt dan in de cilinder gezogen en door de bougie ontstoken. Bij een injectiescooter heb je geen carburateur, maar elektrisch bediende injectoren.
Euro4 injectie opvoeren
Een snorfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 25km p/u naar *34km p/u. Een bromfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 45km p/u naar *54km p/u. *Deze waarde kan in de praktijk iets naar beneden afwijken. Hoe het motorblok is ingereden speelt namelijk een rol.
Terwijl injectie met enorme precisie de juiste mix van brandstof en lucht samenstelt, zijn carburateurs simpelweg niet precies en dynamisch genoeg. Zelfs wanneer een motor met carburateurs stilstaat komen er nog brandstofdampen vrij, en Moeder Natuur blijkt dat toch niet echt te waarderen.
Ik denk dat je de scooter hebt laten 'verzuipen'.. Dat betekent dat de Scooter te veel benzine heeft waardoor het niet meer wil ontbranden en waarschijnlijk de bovenkant van de bougie (die de vonk maakt om de benzine te laten verbranden) te nat heeft gemaakt waardorr de vonk niet krachtig genoeg meer is.
Het is te constateren door tijdens het starten iemand aan het ontsnappende gas uit de uitlaat te laten ruiken. Als dat alleen naar brandstof ruikt is de motor verzopen. Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal.
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
Er rijden namelijk ook injectie scooters rond die zelfs 1 op 55 tot 1 op 60 halen. De nieuwe Vespa scooters hebben bijvoorbeeld injectie, maar ook de Honda NSC50R, de Honda Vision, de Piaggio Liberty S, de Kymco New Sento en de Yamaha Neo 4.
Steeds meer scooters worden uitgerust met een injectiemotor. De injectiemotor heeft geen carburateur meer maar spuit een optimaal mengsel direct de cilinder in. Dit mengel van benzine en lucht wordt door diverse sensoren in de motor bepaald en door de ECU vertaald in een optimaal mengsel.
Een injectiemotor is een verbrandingsmotor waarin de brandstof door middel van inspuiting (injectie) in de verbrandingskamer terechtkomt, in plaats van in een luchtstroom door een carburateur. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt.
Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal. Doe dit in een vloeiende, snelle en krachtige beweging. Geef tijdens het kicken af en toe een heel klein beetje gas bij.
Een scooter kan om diverse redenen wel eens een melding geven, een fout code of het motormanagement lampje laten branden. Met een ODB uitleesapparaat kan je de scooter uitlezen en precies zien wat de melding inhoudt en indien nodig kan men tijdig actie ondernemen of de codes verwijderen.
Een CDI is een elektrisch scooter onderdeel welke ervoor zorgt dat je ontsteking (verbranding) op het juiste moment plaatsvindt. Achter het vliegwiel/koelvin zit een ontstekingsspoel en pick-up (signaalgever). Deze sensor geeft aan de CDI door op welke plek de zuiger zich bevindt.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
De nieuwe generatie Liberty scooters van Piaggio is uitgerust met de IGET motoren van Piaggio. Deze injectie motoren zorgen voor een zeer aantrekkelijk verbruik van 1:50 tot 1:60. De nieuwe Liberty heeft een stuk meer opbergruimte onder het zadel dan zijn voorganger.
Let op: op scooters is een beperkte garantie van maximaal 2 tot 3 jaar van toepassing. Bij sommige merken is 1 of 2 jaar extra garantie aan te schaffen. Fabricage -en constructiefouten vallen binnen de fabrieksgarantie. De garantie verschilt per onderdeel.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
In Nederland mag een snorscooter niet harder dan 25km p/u en een bromscooter heeft een maximumsnelheid van 45km p/u.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!