De accu van een hybride auto kun je niet zelf opladen, de auto regelt dat zelf. Dat doet hij door het terugwinnen van remenergie tijdens afremmen en uitrollen en soms ook door de verbrandingsmotor iets harder te laten werken.
Een zelfopladende hybride beschikt over een verbrandingsmotor en een elektromotor die zijn energie haalt uit een batterij. Die batterij zelf wordt opgeladen door recuperatie van bijvoorbeeld remenergie of de warmte van de motor. Dat is voldoende aangezien de batterij in een zelfopladende hybride eerder klein is.
Je kunt een plug-in hybride auto opladen via het stopcontact thuis of via een laadpaal. Hoe lang dat duurt, verschilt per auto. Meestal duurt het laden via een laadpunt maximaal vier uur en via het stopcontact maximaal acht uur. De meeste hybride auto's zijn niet geschikt voor snelladers.
U kunt uw elektrische auto en plug-in hybride thuis opladen. Het is aan te raden om dat niet via een gewoon stopcontact te doen, waar u ook de stekker van de stofzuiger in steekt, maar via een thuislaadpunt aangesloten op een aparte groep. Dat gaat sneller en is veiliger.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
In een volledig elektrische auto zit enkel een elektromotor, terwijl in een hybride model een elektromotor en een verbrandingsmotor aanwezig zijn. De brandstoffen die gebruikt worden voor de verbrandingsmotor kunnen per auto verschillen. Je hebt motoren op benzine, lpg en diesel.
Een (plug-in) hybride auto is altijd uitgerust met een automaat. Een uitzondering is een mild hybrid, de derde vorm van hybride auto's. Zoals de Honda CR-Z en de Suzuki Swift. Hierbij dient de elektromotor alleen ter ondersteuning van de verbrandingsmotor.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Je hebt hybride auto's zonder stekker en hybride auto's mét stekker (plug-in hybrides). Bij auto's in die laatste categorie kan de accu dus opgeladen worden via een stekker, net als bij een volledig elektrische auto. Het voordeel is dat je daardoor grotere afstanden volledig elektrisch kunt rijden.
De auto kan met een volledig opgeladen accu zo'n 30 tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. U schrijft dat u geen gelegenheid heeft om de auto extern op te laden. Dat is technisch geen probleem, maar daarmee laat u wel kansen liggen. Een belangrijke functionaliteit van de auto blijft onbenut.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Dat verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 750 en 1.000 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen. Vaak geldt: hoe groter de auto, hoe verder hij komt.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Nadelen van het kopen van een gebruikte hybride
Rijden in een hybride auto is nog relatief nieuw. Niet zo gek dat daar nog wat kinderziektes te vinden zijn. Zeker als je het hebt over hybride occasions, die dus nog helemaal aan het begin van dit nieuwe tijdperk uitkwamen.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.