Het buiten laten staan van de e-scooter is één van de redenen waardoor de levensduur van een e-scooter korter kan worden. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom de e-scooters van bezorgdiensten zo snel verslijten. De meeste e-scooters hebben een IP54-classificatie.
Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Hoe lang gaat de accu mee en wanneer moet deze vervangen worden? De meeste elektrische scooters zijn uitgerust met een Lithium accu pakket, en Lithium accu's kunnen ongeveer 2000x opgeladen worden. Daarom is het tevens verstandig om de accu altijd helemaal op te laden en niet half op te laden.
- Minder groot actieradius
Dit betekent dat je met een volle accu minder kilometers kunt afleggen dan op een volle brandstoftank gevuld met benzine. Een brandstof (benzine) scooter die 1:40 verbruikt en een tankinhoud heeft van 5 liter, kan een afstand afleggen van zo'n 200 km.
Voordelen van een elektrische scooter:
1 laadbeurt kost u amper tussen de 0,20 en 0,50 cent. Dus een verbruik tussen de 0,40 en 1 euro per 100 gereden kilometers! T.o.v. benzine die kost u tussen de 4,50 en 12,50 euro per 100 km's.
Voor een elektrische scooter betaal je nog maar €38,44 per maand (op basis van 36 maanden). Zo betaal je maandelijks een klein bedrag en kun je al direct genieten van alle voordelen die elektrische scooters je bieden!
Rijden op elektriciteit is goedkoper
Rijdt u op een elektrische scooter, dan merkt u dat ook aan uw portemonnee. Elektriciteit is namelijk een stuk goedkoper dan reguliere brandstof. Afhankelijk van hoe leeg de accu is, bent u voor het laden tussen de € 0,20 en € 0,40 per keer kwijt.
Wanneer heeft een elektrische scooter een onderhoudsbeurt nodig? Over het algemeen wordt aangeraden om een elektrische scooter om de 4000 km een onderhoudsbeurt te geven.
Ons advies is om goede kleding te dragen. Denk daarbij aan handschoenen die je handen en polsen goed bedekken en aan hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken. Daarnaast is het aan te raden we aan dat de jas je bovenarmen bedekt en de broek je benen.
Je eerste gedachte over nat wegdek, en rijden door de regen, is waarschijnlijk dat je een stuk minder grip hebt. Dat hoeft niet perse zo te zijn. Wanneer je scooter in goede conditie verkeerd hoef je je weinig zorgen te maken en alleen je rijgedrag wat aan te passen aan de omstandigheden.
Let op: Parkeer je scooter zo, dat de zon voorop je windscherm schijnt of leg een handdoek over je dashboard of stuurkap. Schade ontstaan door de zon, wordt door de meeste verzekeraars niet vergoed! Ook valt schade door de zon buiten de fabrieksgarantie.
Permanente blootstelling aan regen, wind, zon of zelfs sneeuw en hagel is niet ideaal voor je motor. Vooral vocht kan je motor flink beschadigen. Er kan roest ontstaan en elektronica kan beschadigen. Zonlicht kan de kleur van je motor vervagen, leer laten uitdrogen en kunststof broos maken.
Het minimale bedrag om voor de subsidie van een elektrische scooter in aanmerking te komen bedraagt € 2500,- exclusief btw. Maar daar krijg je dan wel de helft van terug. Met de elektrische scooter mag je de openbare weg op en tevens gebruiken op bedrijventerreinen in de open lucht.
De IVA E-GO S4 MATZWART is als beste uit onze elektrische scooter test gekomen. Geen enkele e-scooter kwam zo goed uit onze test als dit model. Zo heeft hij een sterke bosch onderhoudsvrije motor, een uitstekende prijs / kwaliteitsverhouding, heeft hij een uitneembare accu en scoort hij goed op het gebied van comfort.
Elektrische Scooter Opvoeren? Bij een elektrische scooter is er geen begrenzer, de scooter is dan ook gemaakt voor de Nederlandse wegen. Bij het opvoeren van een elektrisch scooter moet de sterkte van de accu opgevoerd worden. Dat kan door middel van een accu vervanging of door de accu sterker te maken.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
De elektrische scooter kent in principe geen startproblemen, tenzij natuurlijk je accu leeg is. Er is verder veel minder onderhoud nodig. Er zijn twee essentiële onderdelen nodig om dit alles mogelijk te maken: de accu of batterij en de elektrische motor.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Conclusie: in 2022 is uit de meeste tests en recensies gebleken dat Voltz Z3 de beste elektrische scooter is die nu verkrijgbaar is in Nederland. Een zeer goed alternatief voor de Voltz Z3 is de I-CiGO Stad scooter CITYCOCO.
Hoe snel gaan elektrische scooters? De emco elektrische scooters rijden tussen 25 km/u (snorfiets) en 45 km/u. De actieradius met een dubbele accu is max. 130 km.