De distributieketting kan namelijk uitzetten of knappen. Deze kans is overigens niet heel erg groot, maar als autobezitter dien je er altijd rekening mee te houden dat een distributieketting niet gegarandeerd levenslang meegaat. Een distributieriem die is uitgerekt herken je aan een rinkelend geluid onder de motorkap.
Een riem die tijdens het rijden knapt, laat de auto in één keer stilstaan en er kunnen meerdere onderdelen beschadigd raken.De cilinderkoppen van de auto kunnen kapot gaan en ook kunnen de zuigers tegen de kleppen slaan. De kosten van de reparaties, zullen zeer hoog uitvallen.
Distributieketting kan ook breken!
Bij heel wat nieuwere motoren heeft de fabrikant de riem inmiddels vervangen voor een distributieketting. Het idee was dat deze ketting levenslang mee zou moeten gaan. En je dus nooit meer een distributieriem of distributieketting zou hoeven vervangen.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en soms verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, kan de schade aan de motor enorm zijn.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Een distributieriem is gemaakt van een sterk soort rubber of kunststof. Een distributieketting wordt gemaakt van gehard staal. Over het algemeen moet een distributieriem vervangen worden bij 60.000 tot 120.000 gereden kilometers of om de vijf jaar.
De prijs van een distributieketting
Wat het vervangen van een distributieketting kost? Dit is afhankelijk van de garage waarbij je de reparatie laat uitvoeren. Gemiddeld kost het tussen de €500 en €700.
De motor maakt een tikkend geluid
Als de distributieriem aan het verslijten is, kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Maar dit hoeft niet altijd te duiden op een probleem met de riem. Het kan ook te maken hebben met een te lage oliedruk of te veel/weinig smeermiddel.
Het vervangen van een distributieketting is een nauwkeurige klus die over het algemeen veel tijd vergt. De totale kosten van vervanging kunnen uiteenlopen van zo'n 700 tot wel 3000 euro.
Een fietsketting kan ook zomaar breken. En zonder ketting zul je niet vooruit komen. De oorzaken zijn meestal: een wisselende druk op de schakels of een ketting van slechte kwaliteit. Zorg ervoor dat je de juiste spullen bij je hebt om in ieder geval een gebroken schakel te kunnen repareren.
Wat als hij breekt? Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieriem: hij kan breken of doorslippen. Als hij breekt, loopt de motor niet meer.In het ergste geval kan er motorschade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot.
Een distributieketting breekt tegenwoordig zelden uit zichzelf, meestal doordat er plotseling veel kracht op komt te staan. Bijvoorbeeld als er een ander onderdeel is dat vastloopt. Wel slijten de tanden na verloop iets af, waardoor oprekken wel voor kan komen.
Wanneer je de distributieriem moet vervangen, wordt door de fabrikant opgegeven. Grofweg is dit tussen 60.000 en 240.000 km. In het instructieboekje van de auto staat exact om de hoeveel kilometer - of aantal jaren - de distributieriem vervangen moet worden.
Auto's met een distributieketting: BMW, Volkswagen en meer
Van een aantal auto's is bekend dat ze vaak een ketting hebben in plaats van een distributieriem. Het gaat bijvoorbeeld om alle BMW-modellen, net als veel auto's van Volkswagen. Ook de Opel Corsa en de Ford Ka hebben vaak een ketting, net als de Fiat Punto.
Is je distributieketting versleten? Dan hoor je bij het starten van je motor een ratelend geluid.
De geluiden (ratelende) bij een benzinemotor worden vaak veroorzaakt door een hogedruk brandstofpomp, injectoren of de kleppen. Daarnaast kunnen materialen in het dashboardkastje de oorzaak zijn van de geluiden. Auto's die vallen in hogere prijsklassen maken minder geluid.
Wanneer je een auto met distributieketting bezit of op het oog hebt is het goed om alert te zijn op vreemde, ratelende geluiden uit de motor. Een slechte ketting hoor je al wanneer de auto stilstaat met draaiende motor. Het getik of geratel neemt ook in snelheid toe als je in z'n vrij wat meer toeren maakt.
Vast staat dat de distributieketting, onderdeel van de auto van de consument, is gebroken. Een onderdeel als de distributieketting is – behoudens controles bij beurten – in beginsel onderhoudsvrij. Een distributieketting hoeft, anders dan een distributieriem, ook niet periodiek vervangen te worden.
Als marktleider op het gebied van distributiekettingen staat IWIS borg voor producten van topkwaliteit. Alleen het vervangen van alle onderdelen in deze Febi-set, garandeert een lange levensduur van de motor.
Er mag geen speling op de ketting aanwezig zijn, anders kan deze klapperen.
Wanneer wordt de distributieriem vervangen? Bij het bepalen wanneer een distributieriem vervangen moet worden kunnen de opgaves van de fabrikant gevolgd worden. Over het algemeen ligt dit tussen de 60.000 en 120.000 km, maar niet later dan om de 8 à 10 jaar.
Wanneer de distributieriem moet worden vervangen, hangt af van het voertuig. In de meeste gevallen ligt het interval tussen de 100.000 en 200.000 kilometer. Het exacte vervangingsinterval wordt vermeld in het instructieboekje van je auto.
Voor elke autohandelaar is het vervangen van een distributieriem een standaard onderhoudshandeling. Er zal wat voor moeten uitgebouwd worden en dat vergt extra werkuren. Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer.
Bijna alle Nxx en Bxx BMW-motoren hebben het probleem dat de distributieketting in de loop van de tijd gaat oprekt.