Sommige dieselmotoren kunnen starten zonder de hulp van gloeibougies (indien de buitentemperatuur hoger dan 10 graden is). Andere dieselmotoren hebben constant gloeibougies nodig om te kunnen starten. Gloeibougies warme lucht op in de verbrandingskamer. Dit is van belang, omdat je zo de koude motor kan starten.
In principe kun je gewoon starten zonder voor te gloeien. Vooral de nieuwere diesels zullen dan vrij makkelijk aanslaan. Echter tijdens het voorgloeien voert de boordcomputer ook nog een aantal interne controles uit. Die controles zijn uitgevoerd als het gloeilampje uitgaat.
Lage temperaturen zorgen niet snel voor ontbranding van het mengsel van diesel en lucht in een dieselauto. Om de verbranding bij een koude motor te waarborgen, worden gloeibougies gebruikt als ontstekingshulpmiddel. De gloeibougie verhoogt de temperatuur in de verbrandingskamer van de cilinder voordat de motor start.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
Bij de koude start wordt de motor eerst opgewarmd door de gloeibougies om de temperatuur te bereiken waardoor het mengesel kan ontbranden. Arbeidsslag: De inlaat- en uitlaatklep zijn gesloten en de zuiger heeft de lucht onder zeer hoge druk gecomprimeerd.
Een bougie voor een dieselmotor bestaat uit hard, koolstofhoudend staal. Hij wordt met elektrische spanning tot gloeien gebracht. Wanneer het injectiesysteem het diesel-luchtmengsel in de verbrandingskamer spuit, ontbrandt dit al bij lage motortemperatuur. Het opwarmproces duurt 5 – 30 seconden.
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.
De bougie krijgt stroom vanuit de bobine. Een bougie komt alleen voor bij auto's op benzine of gas, oftewel LPG. Hoe werkt een gloeibougie? Een diesel bougie bestaat niet.
Gloeibougies worden blootgesteld aan hoge thermische belastingen en worden om de 50.000 tot 150.000 kilometer vervangen.
Na een bepaalde periode kan een gloeibougie aan vervanging toe zijn. Een gloeibougie gaat circa 85.000 km mee. Vaak staat in de handleiding van de fabrikant hoelang dit precies is bij jouw auto.
Over het algemeen rijdt een diesel gemakkelijker. Je kunt de koppeling op laten komen en de auto zal rustig wegrijden. Het gaspedaal heb je daar nog niet echt bij nodig. In een benzineauto is dat vaak anders.
Een gloeibougie (ook wel gloeiplug) is een elektrisch verwarmingselement waarmee de verbrandingskamer in een dieselmotor wordt verhit zodat de motor kan starten in koude toestand.
Normaal is een motor op temperatuur als de olie tussen de 80 en 90 graden warm is. Als op de tempertuurmeter 90 graden staat dan is dat de koelwatertemperatuur. Dit geeft een indicatie van de temperatuur.
Een gloeistift (gloeibougie) testen
Je test de gloeibougie door met een multi- of weerstandmeter de weerstand te meten. Koppel de draden los voordat je gaat meten. De exacte waarde is voor elke bougie anders, maar je maakt al snel een onderscheid tussen kapot of werkend.
Bobines zitten alleen op benzinemotoren, want dieselmotoren zijn anders van constructie en hoeven geen vonk te krijgen. Het diesel-luchtmengsel ontbrandt vanzelf door hoge druk. De bobine is een belangrijk onderdeel want, zonder goed functionerende bobine kan een bougie niet de benodigde felle vonk geven.
Het proces van aanzuigen en samendrukken verhit de lucht tot 900 graden. De hete lucht wordt dan gecombineerd met de diesel in de verbrandingskamers en het mengsel ontbrandt. In het koude seizoen helpen elektrisch gestuurde gloeibougies dit proces op gang te brengen. Dit bedoelen we als we het hebben over voorgloeien.
Voorgloeien is eigenlijk het voorverwarmen van de dieselmotor. Bij nieuwere dieselauto's is dit vaak niet meer nodig. 6. De auto is toe aan een servicebeurt.
Ze zorgen op het juiste moment voor een klein vonkje. Meestal heeft iedere cilinder één bougie (bij sommige auto's zijn het er twee). Dieselmotoren hebben geen bougies. De ontsteking gaat daarin op een andere manier.
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Motor type: terwijl standard meestal standard gloeibougies nodig hebben, hebben turbomotoren vaak gespecialiseerde bougies nodig. Motor maat: grotere motoren hebben meer massa en houden meer warmte vast dan kleinere motoren. Hierdoor hebben kleinere motoren warmere gloeibougies nodig.
Dieselklop is het geluid, dat in een dieselmotor ontstaat door te snelle ontbranding van het brandstof-luchtmengsel. Dieselklop hoor je, als de ontbranding van de ingespoten hoeveelheid dieselbrandstof als gevolg van een te grote ontstekingsvertraging te lang op zich laat wachten.
Mocht de spanning goed zijn, probeer dan de motor te starten (eventueel met de autoaccu overstarten). Meet de spanning tijdens het starten. Deze hoort rond de 9.5V – 10.5V te komen. Is deze lager dan 9.5V, dan is de accu zwak onder belasting en moet deze worden vervangen.