De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Alle jeeps, tanks en trucks van het Nederlandse leger gaan op kerosine rijden.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Antwoord. Een dieselmotor van de oude generatie draait op petroleum (keroseen), maar geeft dan veel rook (het is dus niet ideaal) en minder vermogen.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
De eenvoudigste aromaat is benzeen (een ringvormige koolwaterstof). Daaraan kunnen allerlei toevoegingen geplakt zitten en dat zijn dan de zwaardere aromaten. Bij het taxien en het proefdraaien ontwijkt er altijd niet of gedeeltelijk verbrande kerosine.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Heb je een dieselauto? Dan kan je geheel of gedeeltelijk op plantaardige olie gaan rijden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn hier geen ingewikkelde ombouwingen voor nodig. Mits je het bij gedeeltelijk rijden op plantaardige olie houdt.
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Kerosine is trouwens lichtgeel tot kleurloos en wordt meestal met de naam JET-A1 aangeduid. Bij het werken met kerosine moet je natuurlijk steeds op de veiligheid letten! Geen vlammen in de buurt en steeds goed verluchten! Let wel dat kerosine bij gewone temperaturen veiliger is dan benzine, een goede zaak.
In principe kun je diesel (ook wel gasolie genoemd) stoken in een petroleumkachel. Vaak wijken deze olie brandstoffen op zich niet zoveel van elkaar af, alleen de accijns op de brandstof maakt het verschil. Petroleum is een wat vettere brandstof met een wat hoger vlampunt dan dieselolie.
Elke tractor die niet vrijgesteld is van een periodieke technische keuring, moet op witte diesel rijden. Ook tractoren die wel vrijgesteld zijn van de periodieke technische keuring maar die uitsluitend voor bouwwerkzaamheden worden gebruikt, moeten witte diesel tanken.
Ben je bij een tankstation en zie je hier 'gasolie extra' staan? Dan weet je dat je hier rode diesel kunt tanken. Je kunt jouw zoektocht naar waar rode diesel tanken ook gemakkelijker maken door op de kleuren van pompen te letten. Pompen met rode diesel zijn namelijk vaak rood, net zoals de brandstof zelf.
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.
Diesel heeft een veel hoger vlampunt. Bovendien is diesel door zijn moleculaire structuur minder vluchtig dan benzine.
Wat zit er in lampolie? Lampolie kan gemaakt zijn van aardolie of palmolie. Lampolie op basis van aardolie, ook wel paraffine olie genoemd, bestaat uit een mengsel van alifatische koolwaterstoffen. Voorbeelden van deze koolwaterstoffen zijn kerosine of paraffine.
Het is in principe mogelijk om een benzine motor op petroleum te laten lopen. Wat ik er nog van weet is dat je de petroleum goed moet voorverwarmen, zodat het dun word. Alleen niet alle motoren zijn geschikt daarvoor. Ik denk dat een lage compressie benzinemotor, zoals in onze 404tjes best op petroleum kan draaien.
Kerosine is een aardoliedestillaat dat verkregen wordt door fractionele destillatie tussen 150°C en 275°C. Het heeft een koolstofketenlengte van C12 tot C16.
Kerosine: kerosine was, voor de komst van de benzinemotor, het belangrijkste eindproduct van aardolie. Het werd gebruikt voor verlichting, verwarming en om te koken. Tegenwoordig wordt kerosine gebruikt als brandstof in vliegtuigen.
Delta flight dumps jet-fuel over Los Angeles
Door de brandstofhoeveelheid die nodig is voor de vlucht is het gewicht van vertrekkende vliegtuigen vaak meer dan het maximale landingsgewicht. Als de piloot kort na vertrek moet landen, moet hij brandstof zien kwijt te raken door rondjes te vliegen of kerosine te lozen.
Een directe pijpleiding naar Schiphol
"Oiltanking is een van de grootste olieopslagbedrijven ter wereld. Mede dankzij ons bedrijf is Amsterdam de grootste benzinehaven van de wereld. Meer dan de helft van onze tanks is gevuld met benzine. De andere tanks bevatten (bio)diesel en kerosine.