Je huidige btw-nummer komt niet te vervallen, maar krijgt wel een andere naam. Bij de communicatie richting de belastingdienst blijf je dit nummer gebruiken, echter noemen we dit voortaan je omzetbelastingnummer. Elk kwartaal dien je aangifte te doen bij de belasting, wat we ook wel de kwartaalaangifte noemen.
De reden waarom je BTW-nummer niet geaccepteerd wordt, kan zijn omdat je niet BTW-plichtig bent óf je BTW-nummer nog niet is verwerkt in het Europese BTW-register (dat duurt soms enkele weken na registratie van een bedrijf).
Als er geen uitschrijving bij de Kamer van Koophandel heeft plaatsgevonden en er is sprake van een (tijdelijke) onbekende woon- en verblijfplaats, dan wordt meestal het vervallen btw-nummer weer geactiveerd.
Een btw-nummer aanvragen, hoe lang duurt dat? Normaal wordt je btw-nummer binnen de drie werkdagen geactiveerd. Afhankelijk van de drukte bij jouw controlekantoor kan dat soms iets langer duren. Zodra je nummer actief is zet het btw-kantoor een bericht in je eBox met een link naar de brief in MyMinfin.
Als u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent, gebruikt u 2 nummers: uw btw-identificatienummer en uw omzetbelastingnummer (dit heette vroeger het btw-nummer). Als u ondernemer wordt voor de btw, ontvangt u hierover 2 brieven van ons.
BTW BE + ondernemingsnummer = btw-nummer
Het btw-nummer bestaat uit je ondernemingsnummer, met “BTW BE” ervoor. Bijvoorbeeld: BTW BE 0123 456 789. In de volksmond worden de termen btw-nummer en ondernemingsnummer vaak door elkaar gebruikt. Logisch, aangezien het eigenlijke nummer hetzelfde is.
Wilt u het btw-identificatienummer (btw-id) van uw binnenlandse klant controleren? Ga dan naar de internetsite van de Europese Commissie. Op deze internetsite kunt u naast de geldigheid van het btw-identificatienummer ook de naam- en adresgegevens van uw afnemer controleren.
Activeren van je BTW Nummer
Als je het zelf doet, kost het je enkel een aangetekende zending van €5,65. Indien je het ondernemingsloket dit voor jouw laat regelen zal dit 50 a 60 euro kosten, afhankelijk van het loket.
Een btw-ID kan je ook krijgen als je niet verplicht bent om je in te schrijven bij de KvK. Via het OSO-formulier (Opgaaf Startende Onderneming) vraag je gratis een btw-ID aan. Als de Belastingdienst jouw aanvraag goedkeurt, ontvang je per post een btw-ID en btw-nummer.
Starten als zzp'er en freelancen zonder KVK-inschrijving
Start je als zzp'er via Tentoo dan zijn een KVK-inschrijving en BTW-nummer niet meer nodig. Tentoo fungeert namelijk als jouw juridisch werkgever, waardoor je bij Tentoo op de loonlijst komt te staan. Dat betekent vrijheid en zekerheid!
Alle zzp'ers en eenmanszaken ontvangen een btw-nummer. Je gebruikt deze in je communicatie naar buiten. Zo kunnen je klanten eventueel opzoeken of ze te maken hebben met een legitiem bedrijf. Het is verplicht om je btw-identificatienummer op je factuur te zetten.
Je bent btw-plichtig als je inkomsten haalt uit zelfstandige activiteiten. Elke onderneming die op regelmatige en zelfstandige basis economische activiteiten verricht, is dus btw-plichtig. In sommige gevallen zijn activiteiten echter vrijgesteld van btw of geldt er een gemengde btw-plicht.
Zelf aanmelden of wijziging doorgeven
Je kunt in sommige gevallen dan toch een btw-nummer aanvragen. Dit kun je doen door je zelf aan te melden bij de Belastingdienst. De Belastingdienst vraagt je om een aantal gegevens. Je gebruikt het formulier Opgaaf Startende onderneming.
Het btw-identificatienummer ziet er zo uit: landcode NL, 9 cijfers, letter B, en een controlegetal van 2 cijfers. Vanaf 1 januari 2020 zijn voor eenmanszaken de 9 cijfers niet gelijk aan de cijfers van het omzetbelastingnummer. Dit is de opbouw van het btw-identificatienummer: NL123456789B01.
Een EU btw-nummer, is een nummer met EU als landcode (bijvoorbeeld: EU1234567). Het EU btw-nummer wordt toegekend aan ondernemers die buiten de EU zijn gevestigd en die digitale diensten leveren aan particulieren in de EU (B2C). Deze diensten zijn belast in het land waar de afnemer woont.
Een tweede btw-nummer houdt wel in dat u een extra btw-aangifte moet doen en een aparte administratie bij dient te houden. Als de nieuwe activiteit onder een andere btw-regeling valt, (vrijstelling, 6%, 21% of de margeregeling) kan het handig zijn om daarvoor een geheel nieuw btw-nummer aan te vragen.
Denkt u toch meer omzet te draaien op jaarbasis? Dan moet u een btw-nummer aanvragen. Dit is een eenmalige kost van € 55, exclusief btw en 100% fiscaal aftrekbaar.
Heb je een BTW nummer nodig? We spreken niet meer over een BTW nummer, maar wel over een Ondernemingsnummer. Iedereen die een zaak start (voor de webshop) heeft een ondernemingsnummer nodig. Ook moet iedereen zijn ondernemingsnummer laten activeren bij de BTW.
Iedere onderneming – eenmanszaak of vennootschap – heeft een uniek ondernemingsnummer. Dat bestaat uit 10 cijfers, waarvan het eerste getal altijd 0 of 1 is, en dient als identificatienummer voor je eigen zaak. Alle ondernemingsnummers staan in de Kruispuntbank voor Ondernemingen, kortweg KBO.
Een btw nummer heeft een vaste opbouw. Allereerst de landcode NL voor Nederland. Vervolgens 9 cijfers voor het RSIN/fiscaal nummer of burgerservicenummer. En afsluitend de letter B en een tweecijferig controlegetal.
De kosten bij een ondernemingsloket bedragen voor de inschrijving in € 92,50. Alle latere aanpassingen (inschrijving bijkomende vestiging, adreswijzigingen, schrapping,...) kosten telkens € 92,50.
Wanneer je als ZZP'er goederen of diensten levert moet je BTW in rekening brengen bij de afnemer, ongeacht of dit een particulier of bedrijf is. Voor de meeste goederen en diensten reken je met het 21% tarief. Daarnaast zijn er goederen en diensten waarover 6% of 0% BTW berekend moet worden.