Door de osmose is het laminaat zo aangetast dat er wel een risico op zinken is. Grote delen van de romp waren gedelamineerd. Dit bewijst maar weer dat een schip met regelmaat op de kant gezet moet worden om het onderwaterschip te inspecteren en zo nodig te behandelen.
Alle polyester schepen zijn in principe gevoelig voor osmose. Dit komt door de aanwezigheid van 3 elementen die zorgen voor de uiteindelijk osmotische werking: water, een in water oplosbare stof (polyesterhars) en een zogenoemd selectief membraamfilter (in dit geval gelcoat of een coatingsysteem).
Men kan Osmose herkennen op een polyester boot aan de verdikkingen in de gelcoat (blaasjes). Als deze blazen doorgeprikt worden komt er een soms wat plakkerige vloeistof met een zure, azijnachtige geur vrij. Osmose ontstaat wanneer water in het polyesterlaminaat dringt.
Om uw boot te beschermen tegen osmose dient u de romp te voorzien van een ondoordringbare laag en het oppervlak af te sluiten. Dit kunt u het beste doen voordat uw boot te water gelaten wordt. U kunt de romp voorzien van een nieuwe gel coat laag op basis van epoxy.
Osmose is een reactie die ontstaat wanneer water, een in water oplosbare stof en de gelcoat of het verfsysteem van je boot in aanraking met elkaar komen. Het water zal langzaam door de gelcoat en de lagen daarachter binnendringen.
Kun je osmosewater veilig drinken? Ja, het is water waar de mineralen uit gehaald zijn. Sommigen prefereren mineraalwater (met of zonder bubbels), sommigen drinken kraanwater, sommigen osmosewater, sommigen gedestilleerd water of alleen gekookt water.
Hoe lang het duurt voordat osmose optreedt, hangt af van vele factoren;bijvoorbeeld het soort water waarin het schip ligt afgemeerd en de temperatuur van het water. De meest belangrijkste factor is de kwaliteit van de constructie.
Re: Polyester boot en de winter
over het algemeen is het raadzaam de boot om het jaar uit het water te halen in de winter zodat deze goed kan uitdrogen om osmose te voorkomen. De nieuwere polyester schepen hebben hier minder last van.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
polyester kan in principe eindeloos mee. op den duur zul je wel degradatie krijgen doordat het in water ligt, maar dat duurt zo lang, daar hoef je niet bang voor te zijn. oud polyester wordt wel steeds brosser trouwens.
De kosten voor een deelreparatie bedragen circa € 600,– incl. BTW. Een complete osmosebehandeling wordt begroot op € 2.500,– tot € 3.000,– excl. BTW.
Polyester bestaat uit glasvezels en hars. Deze vezels nemen het water op. Wanneer het water door de vezels wordt vastgehouden, ontstaan er blaasjes en gaat het polyester rotten. De meest voor de hand liggende oorzaak van schade aan topcoat is door bijvoorbeeld een botsing.
Door osmose zal de vloeistof met daarin een lagere concentratie opgeloste stoffen via het half doorlatend membraan naar de vloeistof met een hogere concentratie opgeloste stoffen stromen totdat er een evenwicht ontstaat in het percentage opgeloste stoffen aan beide kanten van het membraan.
De al eerder genoemde houten boot is prachtig maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Overwinteren in het water. De boot aan wal laten overwinteren heeft over het algemeen de voorkeur. Vorstschade kan makkelijker worden voorkomen en tijdens de wintermaanden kan er onderhoud gepleegd worden aan het onderwaterschip. De boot 's winters in het water laten liggen hoeft echter geen probleem te zijn.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Haal hem uit het water en zet hem in een loods om uitdroging door de wind te voorkomen. Het gevaar van uitdroging licht op de loer en dat is slecht voor hout. Laat uit het water dus en vroeg er weer in. Zonder geweldige ijsgang kan een stalen of aluminium boot prima 'overwinteren' in het water.
Een groot voordeel van polyester plantenbakken is dat ze vorstbestendig zijn. De plantenbakken worden vervaardigd van 100% polyester en nemen daarom geen vocht op - Vocht kan in de winter bevriezen en kan voor scheuren zorgen. Het is wel belangrijk dat je zelf zorgt voor goede afwatering.
Een boot gemaakt van polyester heeft daarentegen minder onderhoud, is erg gebruiksvriendelijk, maar kan wel kwetsbaar zijn. Let hier dus goed voor je een bepaald type boot aankoopt. Houdt ook rekening met het financiële gedeelte. Een boot kopen doe je net zoals een auto of huis niet dagelijks, en is een grote aankoop.
Polyester wordt meestal gecombineerd met glasvezel, om een sterk, slagvast en stijf product te verkrijgen. Voorbeelden van polyester producten zijn boten, vijvers, zwembaden, autobumpers, dakgoten, kunstwerken, scooterkappen, etc. Het combineren van polyesterhars met glasvezel wordt lamineren genoemd.