Overwinteren in het water. De boot aan wal laten overwinteren heeft over het algemeen de voorkeur. Vorstschade kan makkelijker worden voorkomen en tijdens de wintermaanden kan er onderhoud gepleegd worden aan het onderwaterschip. De boot 's winters in het water laten liggen hoeft echter geen probleem te zijn.
Haal hem uit het water en zet hem in een loods om uitdroging door de wind te voorkomen. Het gevaar van uitdroging licht op de loer en dat is slecht voor hout. Laat uit het water dus en vroeg er weer in. Zonder geweldige ijsgang kan een stalen of aluminium boot prima 'overwinteren' in het water.
Re: Polyester boot en de winter
over het algemeen is het raadzaam de boot om het jaar uit het water te halen in de winter zodat deze goed kan uitdrogen om osmose te voorkomen. De nieuwere polyester schepen hebben hier minder last van.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Er blijft altijd gevaar dat delen van uw buitenboordmotor in de winter stuk vriezen. Of de motor nu opgeklapt (horizontaal) of in verticale stand wordt opgeborgen, maakt niet veel uit. De meeste motoren hebben afloopgaatjes en in theorie zouden het motorblok en staartstuk in elke positie leeg moeten lopen.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
De onderhoudskosten van een zeilboot worden bepaalt door de grote van de boot, type motor, zeil, et cetera. Om wederom een indicatie te krijgen: Voor een open zeilboot zoals een 'Polyvalk', 'Centaur' of 'Randmeer' betaal je ongeveer €250 tot €750 euro per jaar aan onderhoudskosten.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Polyester bestaat uit glasvezels en hars. Deze vezels nemen het water op. Wanneer het water door de vezels wordt vastgehouden, ontstaan er blaasjes en gaat het polyester rotten. De meest voor de hand liggende oorzaak van schade aan topcoat is door bijvoorbeeld een botsing.
Een groot voordeel van polyester plantenbakken is dat ze vorstbestendig zijn. De plantenbakken worden vervaardigd van 100% polyester en nemen daarom geen vocht op - Vocht kan in de winter bevriezen en kan voor scheuren zorgen. Het is wel belangrijk dat je zelf zorgt voor goede afwatering.
polyester kan in principe eindeloos mee. op den duur zul je wel degradatie krijgen doordat het in water ligt, maar dat duurt zo lang, daar hoef je niet bang voor te zijn. oud polyester wordt wel steeds brosser trouwens.
Na verloop van tijd verliest je boot, die vroeger zo mooi glimmend in het water lag, zijn glans door verschillende weersinvloeden. Het polyester of lakwerk van je boot verliest zijn glans en kan zelfs gaan verweren. Het is daarom erg belangrijk om je boot jaarlijks goed te onderhouden en zo nu en dan goed te polijsten.
Maak het aluminium oppervlak schoon met afwasmiddel en een spons. Hiermee verwijdert u het meeste vuil. Vervolgens pakt u een schijfje citroen met wat zout. Schrob het schijfje citroen over de bevuilde plekken en spoel af met water of gebruik een vochtige doek.
De boten van het merk die op Botentekoop zijn gepubliceerd kunnen tussen 14.500 € voor de eenvoudigste modellen, en 14.500 € kosten voor de meest complete modellen.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
Varen moet je leren, het vergt vaardigheden en ervaring. Je moet kunnen aanleggen, met wind, golven en stroom weten om te gaan. Je schip in de hand kunnen houden in havens, sluizen en bij bruggen. Weten wat borden en boeien betekenen, en wat je moet doen als je andere schepen tegenkomt.
Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Verdubbelen we de prijs naar 10.000 euro dan komen goede schepen van onder de 10 meter in beeld. Een elektrische sloep of een klassieke overnaadse Zweedse, klassieke motorboot vallen in deze prijsklasse. Met 25.000 euro komen kleine, nieuwe, zeewaardige boten binnen bereik.
Let op dat u uw buitenboordmotor niet laat draaien zonder water. U heeft geen koeling en uw zojuist gemonteerde impeller is binnen enkele seconden versleten. Aan het eind van het seizoen doet u er goed aan de schroef even te demonteren en de schroefas in te vetten.
Motorolie en oliefilter dienen jaarlijks te worden vervangen.
Motoren hebben elke 100 draaiuren of éénmaal per jaar een kleine onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Na 3 jaar of 300 draaiuren hebben motoren een grote uitgebreide onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk wat zich het eerst voordoet).