Het kijkgedrag wordt in kaart gebracht bij een representatief panel van 2 maal 750 gezinnen waarbij een kijkmeter geplaatst wordt die het gebruik van televisie, videorecorder, dvd, settopbox of andere apparatuur automatisch registreert.
De deelnemers aan het NLO vullen een radiolog in. In dit 'radiodagboekje' geven de respondenten over een periode van een week per kwartier aan of ze geluisterd hebben.
De basis van het Nederlandse kijkonderzoek vormt het TV Zendertotaal (voorheen Kijktotaal). Hierin is het kijkgedrag thuis via het televisiescherm opgenomen: lineair (live) kijken, uitgesteld kijken tot en met 6 dagen na de uitzenddag en gastkijkgedrag. Kijkgedrag via mobiele devices wordt ook gemeten.
Het beste antwoord. Zo een kastje ziet er uit als een soort settopbox, niets bijzonders. De panelleden voor het kijkonderzoek worden at random geworven door het onderzoeksbureau. Dit is noodzakelijk om een representatieve steekproef voor heel Nederland te krijgen.
De voetbalwedstrijd Nederland-Argentinië in de halve finale van het WK 2014 op woensdag 9 juli 2014, betekende een recordaantal kijkers voor de Nederlandse televisie: ruim 9 miljoen.
Hilversum (ANP) 15 april 2022 - The Passion is gisteravond bekeken door ruim 2,2 miljoen mensen. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO). Het muzikale paasspektakel was daarmee het best bekeken programma van de avond.
Elke ochtend om 07:30 zijn de kijkcijfers van zenders, programma's en reclameblokken van de voorgaande dag beschikbaar. Veel belanghebbende partijen hebben direct toegang tot ruwe kijkcijferdata en maken met behulp van een softwareprogramma dagelijks zelf analyses van de kijkcijfers.
In onze gegevens komen tijdvakken van 00:00 tot 02:00 uur niet voor, omdat de dag pas om 02:00 uur begint, terwijl de klok niet eindigt om 00:00 uur, maar doorloopt tot (het fictieve) 26:00 uur.
Marktaandelen zenders
De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (24,1%) als de avond (25,0%). De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 77,5% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2020 uitgekomen op 2,9%.
Gisterenavond heeft de succesvolle KRO-NCRV quiz De slimste mens 2,2 miljoen kijkers behaald. Met een kijkcijferaandeel van 32,9% in de groep 6 jaar en ouder was dit de best bekeken aflevering ooit.
Toen keken er gemiddeld ruim 400.000 mensen dagelijks naar het kanaal, waar dat normaal rond de 300.000 ligt. Gisteren liep het aantal kijkers door de Top 2000 op tot ruim 1,6 miljoen. NPO 1 Extra zendt 24 uur per dag de Top 2000 uit. Het themakanaal is bij vrijwel alle providers gratis te bekijken.
Voor de berekening van de kijkcijfers maakt SKO gebruik van een kijkerspanel. Daarin zitten ongeveer 2.800 mensen, verdeeld over zo'n 1.250 huishoudens. Deze personen vormen een representatief beeld van Nederland. Via deze huishoudens wordt bijgehouden hoeveel mensen naar welk tv-programma kijken.
37% (104 miljoen) luisterde naar een podcast in de afgelopen maand - een stijging van 32% in 2019 (Infinite Dial 20). 16 miljoen mensen in de VS zijn "fervent podcastfans" (Nielsen Q1 2018). 45% van maandelijks podcast luisteraars hebben een gezinsinkomen van meer dan $75K - vs 35% voor de totale bevolking.
Drie keer per jaar publiceert het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) de luistercijfers van de radio's in België. In elk van deze drie onderzoeksgolven worden ongeveer 8.000 mensen uitgenodigd om gedurende 7 dagen een luisterdagboek in te vullen.
Sinds de terugkeer van Vandaag Inside is er opnieuw een ouderwetse concurrentiestrijd gaande met NPO1-concurrent Op1 gaande. Ook vrijdagavond gingen de actualiteitsprogramma's weer nek aan nek in de kijkcijferlijst: Vandaag Inside moest het doen met 728.000 kijkers, Op1 trok maar liefst 769.000 kijkers.
VTM NIEUWS heeft dagelijks gemiddeld 642.000 kijkers en groeit door naar 36% marktaandeel. Ook het feestelijke seizoen van Familie, dat pas nog z'n 30ste verjaardag vierde, zit op recordkoers, met dit voorjaar 38% marktaandeel.
De site kende maar liefst 2,291 miljoen bezoekers, een stijging van 8 procent ten opzichte van de gemeenteraadsverkiezingen van oktober. Gebruikers bleven gemiddeld 17 minuten online, twee minuten langer dan in 2018. Ook het aantal videoviews, maar liefst 4 miljoen, kende een record.
Kijkcijfers vertellen je hoeveel mensen naar een programma of zender kijken op een bepaald moment en hoe oud deze kijkers zijn. Om en in elk programma zitten reclameblokken. Als een programma een succes is, zal de prijs van de reclame in die reclameblokken natuurlijk ook veel hoger zijn.
De aflevering van BOOS over de misstanden bij The Voice is in een halve dag 7 miljoen keer bekeken op YouTube. Na twee uur stond de teller al op ruim 5 miljoen kijkers.
In 2018 zijn 6.249 huishoudens en 5.108 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd. In 2018 heeft 96% van de Nederlandse huishoudens een TV in gebruik. Daarmee blijft de televisie een zeer belangrijke plek behouden in het huishouden.
Het nieuwe seizoen van Een Huis Vol is dinsdagavond zeer voortvarend van start gegaan: maar liefst 1.085.000 genoten op NPO1 van het wel en wee van enkele grote Nederlandse families.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (795.000), EenVandaag (723.000), GTST (721.000), RTL Boulevard (559.000), Editie NL (389.000), Zes uur nieuws (370.000) en Khalid & Sophie (351.000) scoorden het best in de vooravond.
Bijna 2 miljoen kijkers voor Oudejaarsconference Peter Pannekoek. De Oudejaarsconference van Peter Pannekoek op NPO 1 heeft bijna 2 miljoen kijkers getrokken. Enkel het Nationaal Aftelmoment op NPO 1 werd gisteravond beter bekeken dan de conference van Pannekoek, meldt Stichting KijkOnderzoek.