Wanneer een bobine hapert, voorziet hij de bougie niet met voldoende spanning om te vonken. Dit veroorzaakt een ophoping van brandstof in de cilinder, met motorklop en ontstekingsfouten als gevolg. Dit voelt als schokken of aarzelen van de motor en treedt vaker op naarmate de toestand van het onderdeel aftakelt.
Rijden met een defecte bobine kan serieuze schade aan je motor veroorzaken. Het kan leiden tot onverbrande brandstof die in de uitlaat terechtkomt, wat je katalysator kan beschadigen. Daarnaast kan je brandstofverbruik toenemen en de algehele prestaties van je auto afnemen.
De bobine is een onderdeel dat na verloop van tijd gaat slijten, net zoals alle andere onderdelen van je auto. Dit kan leiden tot een afname van de prestaties en zelfs tot ernstigere motorproblemen.
SYMPTOMEN VAN EEN DEFECTE BOBINE: SYMPTOMEN
Motor start niet. Voertuig heeft overslaande ontstekingen. Slechte acceleratie of vermogensverlies. Motorregeleenheid schakelt in noodloop.
Gemiddeld gaat een bobine ongeveer 100.000 tot 150.000 kilometer mee.
Het kan soms lastig zijn om te bepalen of je ECU of CDI defect is, maar er zijn enkele veelvoorkomende symptomen die kunnen wijzen op een probleem. Deze kunnen onder meer zijn: moeilijk starten, haperende motorprestaties, onregelmatige stationairloop, en storingen in het brandstofverbruik.
Een van de meest voorkomende indicaties dat er iets mis is met een cilinder, is een merkbare afname in motorvermogen. Je auto kan moeite hebben met accelereren of niet de prestaties leveren die je gewend bent.
Het is mogelijk afzonderlijke bobines te vervangen, maar de bougies moeten altijd tegelijkertijd worden vervangen. Het is van essentieel belang ervoor te zorgen dat het vervangingsonderdeel op de motor past.
Het belang van ontstekingspoelen voor de prestaties van een auto
Als de ontstekingsspoel van uw auto in goede staat is, helpt dit om te voorkomen dat de motor gaat kloppen en houdt het deze in goede conditie. En dus de levensduur van uw motor te verlengen.
Vervang de bobine zeker, want je hele auto kan kapot gaan als je met een kapotte bobine doorrijdt. Je merkt dat de bobine stuk is als je startproblemen hebt. Als de motor overslaat is dat ook een teken van slechte verbranding van de brandstof. De motor maakt meer geluid dan normaal en de uitstoot vermeerdert ook.
Een defecte ontsteking kan verschillende symptomen vertonen. Veelvoorkomende tekenen zijn moeilijk starten of helemaal niet kunnen starten, onregelmatig stationair draaien, en verminderde motorprestaties.
Het verkeerd om aansluiten van de bobine is niet schadelijk voor de bobine. Een bobine is een spoel dus heeft geen polariteit dus kun je aansluitingen in feite omdraaien. Waarom er een massa en positieve aanduiding op staat kan te maken hebben dat het huis mits van staal aan de massa aansluiting zit .
De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen. Het is mogelijk om de bobine zelf te vervangen, maar dit raden we af.
Laag- en middenspanningsspoelen die beschadigd zijn, kunnen worden gerepareerd, opgeknapt of vervangen . Repareren houdt in dat het probleem wordt opgelost zonder de spoel uit de kern te verwijderen.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. In sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Wanneer een bobine hapert, voorziet hij de bougie niet met voldoende spanning om te vonken. Dit veroorzaakt een ophoping van brandstof in de cilinder, met motorklop en ontstekingsfouten als gevolg. Dit voelt als schokken of aarzelen van de motor en treedt vaker op naarmate de toestand van het onderdeel aftakelt.
U kunt een defecte bobine vrij eenvoudig thuis vervangen , maar houd er rekening mee dat u met hoge spanningen te maken hebt. U moet daarom eerst de accu loskoppelen voordat u begint.
Als je bobine goed werkt zul je blauwe vonken zien op de elektrode van de bougie als de auto word gestart, Als je geen blauwe vonk ziet kan je bobine stuk zijn. Deze moet je dan vervangen.
Verlies van koelvloeistof
Als u merkt dat u regelmatig koelvloeistof moet bijvullen zonder zichtbare lekkages, kan dit duiden op een lekke koppakking. Controleer ook op witte schuimvorming op de olievuldop, wat kan wijzen op koelvloeistof die vermengd is met olie.
Knallend geluid bij het starten: Als de cilinder versleten is, kan er tijdens het starten een knallend geluid horen zijn. Zware trillingen: Als de cilinder niet goed functioneert, kan het voertuig zware trillingen ervaren tijdens het rijden.
Knipperend of brandend controlelampje motor
Een dead misfire zorgt ervoor dat het check engine-lampje knippert. Een intermitterende misfire zorgt er meestal voor dat het eerst knippert en daarna blijft branden en de PCM slaat een misfire-code op die u naar de schuldige cilinder wijst.
een begrenste cdi begrenzt op 8000 toeren en niet verder. de vario voren begrenst op snelheid en de sproeier hier bij ook die op de cdi werkt. dus als je de boel wil ontgrenzen dan moet je ook de vario (door de bus te veranderen of ring eruit halen) ontgrenzen.
Je kunt de puls van de CDI nameten door de stekker naar de bobine te meten. Houd een meterpen op de massa en de andere meterpen op een van de contacten van de stekker. Zet daarbij de multimeter op de Volt stand.