Zonde als je weet dat een vervanging van het slot in dit geval onvermijdbaar is en een slotenmaker wel over de kennis en materialen beschikt om de afgebroken sleutel er in de meeste gevallen zonder problemen uit te krijgen. Zo hoeft de eigenaar enkel een nieuwe sleutel te laten bijmaken.
Al met al valt een afgebroken sleutel vaak niet meer te herstellen, tenzij er natuurlijk nog reservesleutels aanwezig zijn. Als dit het geval is dan kan de reservesleutel eenvoudig worden gekopieerd. De cilinder wordt dan leeg gemaakt. Zodat de gekopieerde sleutel gebruikt kan worden.
Doormiddel van een pincet of een schaar met scherpe punten kunt u proberen het afgebroken deel eruit te wrikken. Probeer door middel van de uiteinde van de pincet of schaar tegen de randen aan te zetten de sleutel eruit te wrikken. Als er weinig beweging is kunt u ook een glijmiddel zoals WD-40 in het slot spuiten.
Het beste dat je kan doen nadat een sleutel afbreekt is beroep doen op de professionele hulp van een slotenmaker. Deze professional kan namelijk de afgebroken sleutel gegarandeerd uit het slot verwijderen. Mocht je geen reservesleutel op zak hebben dan kan de vakman ook de deur voor je openmaken.
Gebruik voor het lijmen van de sleutel altijd secondelijm, omdat dit een stuk sterker is dan andere lijmsoorten. Smeer een druppeltje op het deel dat uit het slot steekt en druk vervolgens het andere deel hierop. Druk de twee delen stevig tegen elkaar.
De eerste reden is het namaken van uw huidige sleutels. Dit gebeurt vaak met goedkoop materiaal, waardoor de kans dus groter is dat uw sleutel afbreekt. Dit komt omdat er in deze materialen scheurtjes kunnen ontstaan. De tweede reden is het blijven gebruiken van een versleten en wat oudere sleutel.
De oplossing: secondelijm!
Beter nog is een sterke magneet gebruiken, al moet die a) voorhanden zijn en b) op een kleine ruimte voldoende trekkracht bieden, waarbij het achtergebleven gedeelte van de sleutel ook nog los genoeg moet zitten. Maar de 'gouden tip' die we u graag meegeven, is deze: gebruik wat secondelijm!
Afhankelijk van het automerk en de soort sleutel verschilt de prijs. Bij een slotenmaker of sleutelservice ben je als snel tussen de €50,- en de €150,- kwijt voor een autosleutel. Als je een nieuwe autosleutel koopt bij de dealer betaal je meestal tussen de €200,- en €300,-.
Het bijmaken van een standaard sleutel kost u slechts € 6,50 per stuk! Dit kan zijn de sleutel van uw huis of kantoorpand, maar ook voor uw schuur, een kluis of uw fiets.
Van huis- tot fietssleutels. In de meeste gevallen is binnen een paar minuten je nieuwe sleutel gereed. Vanaf 4.50 euro ga je met een extra sleutel de bouwmarkt uit. GAMMA Sleutelservice kan direct de meest gebruikelijke standaard cilindersleutels en fietssleutels bijmaken.
Wanneer een slotenmaker overdag komt om uw deur schadevrij te openen ligt de prijs vaak tussen de €60 en €100. In de avond of in het weekend is dit tussen de €100 en €150. Voor een nieuwe cilinder zonder certificaat betaalt u afhankelijk van de maatvoering, merk en SKG keuring gemiddeld tussen de €25 en €100.
Schuif eerst een groot stuk papier onder de deur door op de plek waar het slot zit. Steekt de speld (of de paperclip, het mes, enzovoorts) in het slot en duw de sleutel eruit. De sleutel valt op het papier. Probeer nu de sleutel met het papier onder de deur door te schuiven.
Een optie om de cilinder te verwijderen is het uitboren van het cilinderslot, maar er is een makkelijkere manier. Pak de bahco of waterpomptang en wrik de cilinder heen en weer (naar links en rechts). Uiteindelijk zal op de zwakste plek, precies in het midden bij de meenemer, de cilinder breken.
Als er nog een stukje van de sleutel uitsteekt, dan zou je kunnen proberen het met een pincet vast te pakken en uit het slot te trekken. Lukt dit niet, maar kun je er van de andere kant wel bij? Kijk dan of je de sleutel naar buiten (naar de andere kant) kunt duwen.
De geschiedenis van sleutels en sloten
Vroeger werden ze vaak van brons of smeedijzer gemaakt. Nu is staal, messing, nikkelzilver en aluminium gangbaar.
Sleutelmakers kunnen de meeste sleutels zonder enig probleem bijmaken. Echter gaat dat niet met alle sleutels; voor sommige sleutels heb je een speciale code, een pasje of een certificaat nodig om een sleutel bij te kunnen laten maken. Zonder die code, dat pasje of dat certificaat lukt dat niet.
Codenummer versus veiligheidscertificaat
Als cilinder en sleutel zijn uitgerust met een codenummer, dan bevindt de code zich op de sleutel of op de meegeleverde kaart. Als u een reservesleutel nodig hebt dan maakt uw vakhandel een nieuwe sleutel u op basis van dit nummer.
Wat je kunt doen als je je scootersleutel kwijt bent
Op websites kun je een blinde contactsleutel kopen. Een goede sleutelmaker kan van die blinde contactsleutel een kopie van de verloren geraakte contactsleutel maken. Scooters kunnen voorzien zijn van een startblokkering.
Sleutel naar Sleutelnummer
Het sleutelnummer is een code van de fabrikant en specificeert welke sleutel bij het slot hoort. Het sleutelnummer specificeert zowel welke blanke sleutel gebruikt moet worden als ook hoe de sleutel geslepen moet worden.
U kunt alleen sleutels nabestellen op basis van het nummer dat op uw fietsensleutel vermeld staat. Het is helaas niet mogelijk een sleutel bij te bestellen via het nummer op het slot of sleutels voor een ander merk dan AXA. Let op: er zijn ook AXA sloten waar geen sleutelservice op zit.
Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
Dan is er een grote kans dat je de afgebroken sleutel zo uit het fietsslot kunt verwijderen. Spuit het slot in met wat kruipolie, zodat je zonder moeite de sleutel in de cilinder kunt omdraaien. Een afgebroken sleutel uit het fietsslot halen kan ook door gebruik te maken van een figuurzaagje.
Een sleutel verwijderaar gebruiken
Er is een speciaal gereedschap om een afgebroken sleutel uit het slot te halen: een sleutel verwijderaar.