Een rotte eierenlucht zou kunnen komen door een overbeladen accu. Als je een heel sterke rotte eieren lucht ruikt pas dan wel op met open vuur. Die lucht is het zogenaamde knalgas en dat is bijzonder explosief. De zwaveldampen die dan vrijkomen zijn vergelijkbaar met de geur van rotte eieren.
Een geringe hoeveelheid van het gas ruik je; een rotte eieren-lucht. De symptomen die kunnen optreden wanneer je blootgesteld wordt aan H2S zijn hoofdpijn, tranende ogen, misselijkheid, braken, keelpijn, duizeligheid, verwardheid, kortademigheid, pijn in de borst en hartkloppingen.
Inademing Hoge concentraties zwavelzuurdamp of nevel kunnen ernstige ademhalingmoeilijkheden veroorzaken. Huidcontact Aanraking met de huid kan leiden tot ernstige irritatie en brandwonden. Huidabsorptie Zwavelzuur wordt niet direct door de huid opgenomen. mogelijk blindheid veroorzaken.
Accu lekt zuur
Accuzuur is zeer corrosief en kan grote schade toebrengen aan de omringende installatie. Een "natte" accu moet natuurlijk rechtop worden geïnstalleerd om te voorkomen dat zuur via de vulopeningen of, bij een gesloten accu, door het ontluchtingsventiel naar buiten treedt.
Als de spanning te hoog is, gaat de accu koken. De accu wordt dan onbruikbaar vanwege uitgedroogde cellen en spleetcorrosie, wat optreedt wanneer er sprake is van hoge concentraties van zuur en oververhitting tijdens het opladen.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Zo herken je een lekkende batterij
Je ruikt een chemische geur wanneer je het apparaat openmaakt en de batterijen blootlegt. Een onbeschadigde batterij heeft geen geur, dus van zodra je iets ruikt, weet je dat je te maken hebt met een lekkende batterij. Je ziet een vloeistof of een opgedroogde witte brei.
Symptomen kapotte accu
De accu raakt beduidend sneller leeg dan voorheen het geval was en als de accu het al doet, dan levert deze een stroom die onvoldoende voorziet in uw energiebehoefte. De spanning van de accu is constant te laag. Een versleten en oude accu laadt vaak ook slecht en erg langzaam.
Zuurspatten op de huid en kleding onmiddellijk met soda of zeepsop neutraliseren en met veel water naspoelen. Heb je accuzuur ingeslikt, spoel dan direct je mond, eventueel een kleine hoeveelheid water drinken (maximaal 1 glas) en raadpleeg onmiddellijk een arts.
Zwavelzuur - vroeger ook wel vitriool genoemd - is een industrieel belangrijk anorganisch zuur met als brutoformule H2SO4. Onder standaardomstandigheden komt het voor als een kleurloze, geurloze, viskeuze en sterk hygroscopische vloeistof met een glasachtige glans, die volledig mengbaar is met water.
Puur zwavelzuur is een kleurloze vloeistof. Het ziet er een beetje uit als water, maar het is dikker en stroperiger. Als je het ergens in probeert te gieten dan vloeit het niet zo gemakkelijk. Voor de meeste toepassingen wordt zwavelzuur verdund met water.
Zelfontlading is een vervelende eigenschap van een accu, waardoor de elektrische lading langzaam verdwijnt, zonder dat de accu gebruikt wordt. De laadtemperatuur is de temperatuur waarbij de batterij optimaal geladen kan worden.
Blootstelling aan waterstofsulfide is gevaarlijk! Levensgevaarlijk zelfs. In hoge concentraties kan het dodelijk zijn. In lage concentraties ontstaan irritaties aan de ogen, maar al snel loopt dit over naar ernstige schade aan de ogen.
Zwavel is dus de stof die veel mensen omschrijven als bloemkoolgeur. De geur ontstaat door waterstofsulfide dat H2S wordt genoemd. Het is belangrijk dat de geur van rotte eieren en vooral de oorzaak hiervan zo spoedig mogelijk op te sporen. De geur komt door rotting van zwavelhoudende en organische stoffen.
Gebruik nooit water, omdat lithium met het water kan reageren en brand kan veroorzaken. Als je het apparaat veilig kunt verplaatsen, plaats je het best in een brandveilige of goed geventileerde ruimte, zoals een ruimte met een betonnen vloer, en neem afstand tot de batterij afgekoeld is.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
De gemiddelde levensduur van een auto accu is ongeveer 5-6 jaar. De levensduur is echter sterk afhankelijk van het gebruik. Diepe ontlading kan de levensduur sterk verkorten.
Als je kindje aan een lekke batterij likt, neem dan direct contact op met de huisarts. Direct handelen is dan van levensbelang. Ook het vastpakken van een lekkende batterij kan gevaarlijk zijn. In een ernstig geval treden er zelfs brandwonden op.
Het oudste type oplaadbare batterij dat nog steeds gebruikt wordt, is de loodaccu, ook wel lood-zwavelzuurbatterij of loodzuur batterij genoemd. Bij een loodzuur accu bestaat de kathode uit lood-dioxide en de anode uit lood. De separatoren scheiden deze platen lood-dioxide en lood van elkaar.
De elektriciteit in een batterij stroomt namelijk van de minpool naar de pluspool, door een soort vloeistof heen. Deze vloeistof heet elektrolyt. Als elektrolyt uit de batterij lekt, ontstaat er een soort witte poeder op de buitenkant van de batterij: oftewel, je batterij lekt!
Lange inactiviteit van de auto kan ook een lege accu veroorzaken. Heeft de auto een lange tijd stilgestaan of rijdt u enkel korte stukjes, dan kan de accu niet goed bijladen. Uiteindelijk zal de accu steeds verder leeglopen door de stroomverbruikers, zoals het alarm of de boordcomputer van de auto.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.