De 11 speed cassette is 1,85mm breder en past dus niet op een 9 speed hub. Op een wiel met een 11 speed hub kan je wel (met spacers) een 9 of 10 speed cassette monteren.
Re: van 10 naar 11
Een derailleur is een paralellogram en de verhoudingen tussen Campa 10 en 11 zijn niet gelijk, net zoals dat er verschillen zijn tussen Shimano, Sram en Campa 10 speed, waardoor de boel niet uitwisselbaar is. 11 speed ketting is smaller, daardoor kon de kooi van de voor-derailleur ook smaller.
Dat gaat niet werken, de kransjes hebben een verschillende afstand (pitch).
Een 10-speed ketting is alweer een millimeter smaller, namelijk 6 mm. 11-speed kettingen zijn gemiddeld 5.5 mm en een 12-speed ketting 5.3. Op de afbeelding is duidelijk te zien dat kettingen verschillen in breedte.
Je kan gewoon een 10 speed ketting in een 9 speed setup gebruiken, is geen probleem. Andersom valt 't niet aan te raden, want dan wordt de afstelling zeer kritisch.
Het aantal kettingwielen van een cassette wordt veelal aangeduid met het begrip 'speed'; een cassette met zeven kettingwielen wordt een 7-speedcassette genoemd, één met acht kettingwielen een 8-speedcassette, één met negen kettingwielen een 9-speedcassette et cetera.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
De 12-speed-cassettes passen wel op een 11-speed-body, maar omgekeerd passen 11-speed-cassettes niet op de nieuwe body.
Ja dat kan. Kettingen van 8 tot en met 12 speed hebben dezelfde breedte rollen en passen dus op dezelfde bladen (bij een 1x setup in ieder geval). Je moet alleen wel de offset letten. Dat wil bij direct mount bladen nog weleens verschillen in verband met een boost of non-boost kettinglijn.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur. Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur.
3.000 - 3.500 km mee.
Trek het aantal tanden van het grootste en het kleinste blad van het crankstel van elkaar af. 52-36= 16. Trek nu het aantal tanden van het grootste en het kleinste blad van de cassette van elkaar af. 28-11=17.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
De verhouding tussen de voortandwielen (kettingblad) en de achtertandwielen (cassette) wordt het verzet genoemd. Afhankelijk van waar en hoe je fietst is de juiste tandwielverhouding van belang. Hoe groter het voorblad, hoe zwaarder het verzet, hoe harder je moet trappen en hoe sneller je dus gaat.
Re: Welk verzet voor de Alp d'Huez ? In principe zou 30x25 voldoende moeten zijn als je alleen de Alp op gaat en een redelijke conditie hebt. Als je wilt kun je ook een groter tandwiel monteren. Als je een lange kooi hebt, moet een 30 eventueel ook wel kunnen.
Shimano XTR M9100 MTB Fietsketting 12-speed 126 schakels.
Let op kettinglengte, je moet zorgen dat je sowieso 'groot-groot' kunt schakelen. De achterderailleur moet dan nog niet helemaal gespannen staan. Anders kan het bij verkeerd schakelen leiden tot een gebroken ketting, of erger, een verbogen achterderailleur.
De Elite Sram XD/XDR Body breidt de mogelijkheden van je Elite fietstrainer enorm uit. Deze cassettebody is snel een eenvoudig op je Elite Direct Drive trainer te installeren. Je kunt hierdoor dus je eindelijk Zwiften met je Single Speed mountainbike of je 12-speed racefiets!
De Sram XX1 XD body is geschikt voor de Sram Rise 40 of 60 achterwielen. De body past ook op XX1, X01, X1 en GX 11-speed naven. Op deze body passen Sram XD 11 en 12 speed cassettes.
Een enkel voorblad is lichter
De crank wordt standaard geleverd met 32 tandjes, tegenover de 36 tandjes van het grootste blad bij een dubbel.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Je telt het aantal tandwielen die je aan de achterkant bij je wiel ziet zitten (de cassette). Wanneer je hier 6 tandwielen telt heb je een 6 speed ketting nodig. Wanneer je 7 tandwielen telt heb je een 7 speed ketting nodig enzovoort.
Een fietsketting is er in twee soorten: een gewone ketting (1/8) of een derailleur-ketting (3/32). De 1/8 is dikker en sterker. Een derailleur-ketting (3/32) is dun en kwetsbaar, en is bedoeld voor de versnellingen op racefietsen en mountain-bikes.