Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard.
Bij kunststof jerrycans of de niet hermetisch afgesloten brandstoftanks van auto's en motorfietsen is het een ander verhaal. Daarin kan de benzine snel aan kwaliteit verliezen en onbruikbaar worden, vooral door de blootstelling aan zuurstof.
Eda Jerrycan met Kraan – 35 Liter. Deze jerrycan is een terechte nummer 1. Dit is een jerrycan met extra sterke wanden waardoor hij van goede kwaliteit is. Daarnaast is hij robuust en voorzien van een sterk handvat en een kraan.
Je mag op normale schappen zonder lekbak 300 liter benzine opslaan. Op schappen met een lekbak met 100% opvangcapaciteit mag je 800 liter benzine opslaan.
De wet staat toe om in totaal 240 liter brandstof mee te nemen. Daarnaast moeten alle mogelijke maatregelen genomen worden om lekkage van de inhoud te voorkomen. Ook moeten de jerrycans goed vastgemaakt worden in de kofferbak.
Benzine kan in brand vliegen, ontploffen en mensen kunnen ziek worden als ze benzinedampen inademen.
Als de jerrycan goed afgesloten is, goed in de auto is bevestigd en wat ruimte heeft (lucht) om te kunnen uitzetten in inkrimpen, dan is er geen direct risico. Maar helemaal risicoloos is het niet, bijvoorbeeld als de auto betrokken raakt bij een ongeval.
Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten. Auto's, motoren en brommers staan ook gewoon in garage's of schuurtjes (ook gewoon met ontluchting).
Een brandstof jerrycan voor benzine of diesel moet een speciaal keurmerk hebben, het kunststof (HDPE) moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Anders is de kans aanwezig dat ze uiteindelijk gaan lekken, dit kan tot gevaarlijk (explosie) gevaar leiden.
Bestand tegen o.a. zuren, logen, zoutoplossingen, water, alcohol, ether, olie en benzine.
De residu's van oude benzine tasten de kleppen aan en zorgen er voor dat ze niet mee sluiten of zelfs gewoon vast komen te zitten. Nog oudere benzine zorgt voor gomvorming in de tank, leidingen en carburator.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking. Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren.
Van 98 naar 102
Al deze premium 98- en 102-benzines zonder ethanol zijn minstens een jaar houdbaar.
Met de nieuwe stijging van de brandstofprijzen komen sommige chauffeurs in de verleiding om met een paar lege jerrycans in de kofferbak een ritje naar Luxemburg te maken. Maar wat zegt de wet hierover? "De wet bepaalt dat u maar één jerrycan geschikt voor brandstof mag meenemen.
"Bij temperaturen van 30 graden of meer is het gevaarlijk om je brandstoftank vol te gooien, want benzine en diesel zetten namelijk uit door hitte." Daarvoor waarschuwt de Duitse Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) vandaag in onder andere het Algemeen Dagblad. Maar dat is onzin, zeggen zowel ANWB als de Bovag.
Benzine en diesel zetten uit
In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken. Dat is niet alleen schadelijk voor het milieu, de lak van de auto of de bodembescherming, het is ook gevaarlijk.
opslagplaatsen voor maximaal 5000 liter brandbare vloeistoffen in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter binnen de inrichting. § 7.
Particulier vervoer van gevaarlijke stoffen (1.1.3.1a)
In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
Zo mogen de jerrycans niet groter zijn dan 60 liter. En ze moeten goedgekeurd zijn voor het doel waar je ze voor gebruikt. De maximale mee te nemen hoeveelheid is 240 liter.