Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
De relatief makkelijk bereikbare voorraden aardolie en aardgas zijn over ongeveer 50 jaar op. Met de moeilijk bereikbare voorraden meegerekend, zijn er nog voor iets langere tijd fossiele brandstoffen beschikbaar.
Fossiele brandstoffen zijn eindig. Ooit zullen ze opraken. Maar maken wij dat nog mee of is dat een probleem voor toekomstige generaties? Hoe lang wij het nog met de huidige olievoorraden zullen uitzingen is vooral een kwestie van geld.
Als het van de Vlaamse politieke partijen Groen en CD&V afhangt, mag je vanaf 2030 in ons land niet meer op fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel rijden.
Hoewel het besluit misschien onverwacht snel kwam, moest het er toch een keer van komen: het gas raakt simpelweg op. Sterker nog: op termijn zullen alle fossiele brandstoffen (ook olie en steenkool) opraken.
Auto's die rijden op fossiele brandstoffen zijn vanaf 2035 verboden in de EU. Alternatieve vormen van brandstof zijn er al: elektrische energie en waterstof. Dit zal veel bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen.
Aardgasvoorraad. Per 1 januari 2021 heeft Nederland 495 ontdekte aardgasvoorkomens. Bijna de helft hiervan (221) is momenteel in productie, dit zijn er 5 meer dan vorig jaar. Daarnaast is een viertal gasvelden operationeel als gasopslagfaciliteit (plus nog één gasopslag in zoutcavernes).
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Voorlopig verandert er voor bezitters van een benzineauto weinig. Daar kun je nog tot 2050 in blijven rijden. Als je een nieuwe auto wilt kopen, verandert er wel wat: die moeten vanaf 2035 hoe dan ook allemaal elektrisch zijn. Het klimaatplan is een idee van de Europese Commissie, de regering van de EU.
De milieucommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met een wetsvoorstel waarmee de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's vanaf 2035 wordt verboden. Vanaf 2035 mogen nieuwe auto's geen CO2 meer uitstoten, wat erop neerkomt dat verbrandingsmotoren vanaf dat moment taboe zijn.
De Rijksoverheid wil de CO2-uitstoot verminderen door over te stappen op duurzame energie. Daarom kunt u vanaf 2050 in principe niet meer koken op gas of stoken op aardgas. Dan kan dit alleen nog met duurzame installaties. Voor de aankoop van deze installaties kunt u subsidie krijgen.
Hierbij ontstaan geen schadelijke uitlaatgassen (alleen waterdamp). Lovins wil het gebruik van aardgas bevorderen en de energie gebruiken voor de productie van waterstof. Als zijn suggesties worden opgevolgd, zou de VS in 2040 geen olie meer hoeven te importeren en in 2050 helemaal zonder olie kunnen.
Het is een simpel rekensommetje. De ons bekende grote olievelden bevatten nog zo'n 1,3 biljoen vaten olie. Deel die hoeveelheid door de hoeveelheid olie die we op dit moment op jaarbasis consumeren en u komt tot de conclusie dat deze olievelden zeker nog veertig jaar mee kunnen.
Bij de verbranding van fossiele brandstoffen komt het broeikasgas CO2 vrij. Dat is slecht voor het klimaat. Daarom stimuleert de Rijksoverheid energiebesparing en de stapsgewijze overgang naar duurzame energie. In 2050 moet het energiesysteem CO2-vrij zijn.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Voorlopig verandert er voor bezitters van een benzineauto weinig. Daar kun je nog tot 2050 in blijven rijden. Als je een nieuwe auto wilt kopen, verandert er wel wat: die moeten vanaf 2035 hoe dan ook allemaal elektrisch zijn. Het klimaatplan is een idee van de Europese Commissie, de regering van de EU.
Trek een geel hesje aan, zet de veiligheidsdriehoek op de grond en bel zo snel mogelijk de pechhulpdienst. Is er een tankstation in de buurt? Dan kunt u proberen om daar een jerrycan met brandstof te halen. Goed om te weten: als u uw auto ongelukkig parkeert door een lege tank, is dat strafbaar.
"Vanaf 2030 worden er in Nederland geen fossiele auto's meer verkocht. De laatste benzineauto wordt dus in 2029 verkocht. Als je dan uitrekent dat de gemiddelde levensduur van een auto elf jaar is en de maximale levensduur twintig jaar, dan rijdt in 2049 nog de laatste benzineauto rond."
De remblokken en de banden zorgen voor vervuiling en de elektriciteit die je verbruikt is niet 100% “groen”. Daarnaast zijn er nog de batterijen: die bestaan vooral uit zware metalen. Een kanttekening: volgens T&E verspillen EV's minder grondstoffen dan modellen met een verbrandingsmotor.
Aan de ene kant van het membraan vloeit waterstof door de gaskanalen en aan de andere kant zuurstof. Wanneer de twee gassen met elkaar reageren ontstaan stoom (water) en elektriciteit. Met de elektriciteit kan een elektromotor van een auto worden aangedreven. Een auto kan zo op waterstof rijden.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er vanaf 2030 enkel nog elektrische auto's nieuw worden verkocht. Dan rijden er zo'n 2,5 miljoen elektrische auto's en zijn er 1,7 miljoen laadpunten nodig. Dat betekent dat er tot die tijd elke dag zo'n 500 laadpunten bij moeten komen.
Nederland de rest van Europa zijn nog te afhankelijk van gas uit Rusland. Zonder het Russische gas is er niet voldoende gas om aan de vraag naar gas te voldoen. Wel wil Europa zo snel mogelijk minder afhankelijk worden van Russisch gas. Maar dat kan niet op de korte termijn.
Daarmee is de EU de belangrijkste klant van Rusland, meldt de Finse denktank CREA dinsdag. Ook China en Turkije zijn grote afnemers van Russische brandstoffen. Sinds de Russische aanval van eind februari heeft het land wereldwijd 158 miljard euro verdiend aan de verkoop van fossiele brandstoffen.
Met gasprijzen die rond de 20 eurocent per kuub lagen, was de exploitatie van gas op zee nauwelijks nog rendabel. Bovendien kozen veel bedrijven die nog wel geïnteresseerd waren in gaswinning op zee liever voor velden in de territoriale wateren van Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk.