Inderdaad is maar een klein gedeelte van de benzine ontploft, de rest stroomde al brandend onder de auto vandaan onder de auto ernaast, die ook vuur vatte, waar ook de tank van explodeerde, waarna er nog meer brandende benzine vrijkwam, wat weer een derde auto ontstak.
Damp van (gemorste) benzine kan krachtige explosieve verbrandingen veroorzaken. Doordat benzinedamp zwaarder is dan lucht kan dit zich eenvoudig op onverwachte plaatsen ophopen. Bij een inpandige lekkage van vluchtige, brandbare vloeistoffen is goed ventileren belangrijk.
Onder invloed van fysische, scheikundige of biologische omstandigheden kan het product gaan opwarmen tot boven een bepaalde temperatuur en spontaan ontbranden. De temperatuur waarop het product spontaan gaat ontbranden wordt de ontstekingstemperatuur genoemd (Bv. benzine: +260°C).
De benzine ontvlamt bij kamertemperatuur meteen, want zoals eerder besproken is het vlampunt van benzine slechts -23 graden Celsius.
Benzine en diesel zetten uit
De hitte zorgt ervoor dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken. Dat is niet alleen schadelijk voor het milieu, de lak van de auto of de bodembescherming, het is ook gevaarlijk.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
' Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
Nitril Butadieen Rubber (NBR)
NBR is bestendig tegen benzine, diesel, kerosine, propaan (gas) en water.
benzine veel gemakkelijker brandt dan bv.petroleum omdat benzine veel vluchtiger is en het de gassen zijn die branden.
Allereerst stoten auto's CO2 uit, door verbranding van benzine en diesel. Dat draagt bij aan klimaatverandering. Verder stoten auto's luchtvervuilende stoffen uit, zoals fijnstof en stikstofdioxide; dat veroorzaakt schade aan onze gezondheid, de natuur en gebouwen. Ook zorgt autoverkeer voor geluidsoverlast.
Nee, onder normale omgevingscondities is er geen explosieve atmosfeer bij dieselolie, maar er zijn uitzonderingen. Normale omgevingscondities zijn voor ATEX: Temperatuur -20°C tot + 60 °C.
Benzine is een kleurloze vloeistof die bestaat uit een mengsel van verzadigde en onverzadigde koolwaterstoffen, en wel: Lineaire alkanen, typisch met 4 tot 12 koolstofatomen (vandaar ook wel aangeduid als de C4-C12-fractie)
Van ieder brandbaar gas liggen de explosiegrenzen in lucht bij omgevingsdruk vast. Voor de meest gebruikte gassen geldt dat de onderste explosiegrens (LEL) ergens ligt tussen de 2 vol% en 5 vol%, en de bovenste explosiegrens (UEL) tussen de 10 vol% en 15 vol%.
LNG in de opslagtanks kan niet ontploffen en niet branden omdat er geen zuurstof aanwezig is. Zodra LNG vrijkomt in de buitenlucht en gasvormig wordt is het in combinatie met de aanwezige zuurstof wel brandbaar.
Een kunststof jerrycan geschikt voor brandstof waaronder; benzine, diesel, kerosine, bio-ethanol en aardolie.
Meer dan 25 liter benzine (binnen)
Heb je geen verkooppunt, maar wil je wel meer dan 25 liter benzine binnen opslaan? Dan mag dat alleen in een ruimte die 60 minuten brandwerend is. Hiervoor zijn speciale kluizen en kasten verkrijgbaar.
Hoe lang kun je benzine bewaren in een jerrycan? Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
U tankt diesel in plaats van benzine
Mocht u toch diesel in een benzine-auto hebben getankt, zal de schade waarschijnlijk minder groot zijn. Maar ook hierbij moet u niet verder rijden en direct professionele hulp erbij halen. Diesel ontbrandt namelijk veel slechter dan benzine, waardoor de motor niet lekker zal lopen.
Wanneer u in een benzineauto diesel heeft getankt, zal de motor niet goed lopen.De diesel verbrandt niet goed en kan zo schade veroorzaken aan verschillende onderdelen van de motor. Dit is schadelijk, maar bij snel handelen kan de schade beperkt blijven.
Waarom het niet klopt: Kerosine kan 426 tot 815 graden worden, wat niet warm genoeg is om stalen balken te laten smelten.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Breng ze naar de milieustraat! Dan vallen ook nog accu's, benzine, motorolie, afgewerkte olie, remolie, oliefilters, bestrijdingsmiddelen, etsvloeistoffen, fotofixeermiddelen, gootsteenontstoppers, injectienaalden, kwikthermometers, lampenolie, petroleum, verven en zoutzuur onder Klein Chemisch Afval.
Als jij de benzine dus helemaal hermetisch kan bewaren, kan het heel lang goed blijven. Het is dus de zuurstof die de houdbaarheid van benzine aantast. Volgens brandstofboer BP blijft benzine drie tot zes maanden goed in een gesloten container waar zuurstof bij is gekomen. Dit is afhankelijk bij de buitentemperatuur.