Auto's die niet worden onderhouden, kunnen eerder in brand vliegen. Defecte onderdelen, lekkende afdichtingen en kapotte bedradingen kunnen zorgen voor brand. Wanneer de motor een slechte pakking heeft, kunnen er gevaarlijke vloeistoffen lekken.
Brand kan ontstaan door een aanrijding, kortsluiting of lekkende vloeistoffen. In een auto zitten veel brandbare elementen zoals brandstof, bekabeling, banden en materialen in het interieur. Hierdoor kan brand zich snel verspreiden.
Heb je brandschade en alleen een WA-autoverzekering, dan draai je zelf voor de schade op. Een WA-autoverzekering dekt namelijk alleen schade aan anderen. Brandschade kun je wel claimen als je een beperkt cascodekking hebt afgesloten of de uitgebreidere volledig cascodekking (allrisk) hebt.
Bij extreme hitte en brandende zon zoek je dus best een plekje in de schaduw of in een parkeergarage als je je auto voor langere tijd parkeert. Auto-onderdelen (denk ook aan de motorolie en koelvloeistof) kunnen immers ook oververhit raken, waardoor brand kan ontstaan.
Opzettelijke brandstichting
Bijvoorbeeld door allereerst benzine op een auto te gieten en deze vervolgens in brand te steken met een lucifer. Van opzet is ook sprake als wanneer de verdachte willens en wetens de aanzienlijke kans heeft aanvaard dat brand zou ontstaan door zijn of haar handelen.
De motor zelf zal niet snel voor brand zorgen, maar wanneer deze oververhit raakt, kan deze zorgen voor verhitte vloeistoffen. Denk hierbij aan motorolie en koelvloeistof. Wanneer deze door de motor en het uitlaatsysteem beginnen te circuleren, kunnen ze ontbranden.
Brand ontstaat bijvoorbeeld door kortsluiting, lekkende vloeistoffen of vandalisme. Schade als gevolg van brand kun je vergoed krijgen als je een beperkt casco of volledig casco autoverzekering hebt afgesloten. Als je brandschade claimt, behoud je meestal je schadevrije jaren en daarmee ook korting op je premie.
"Je trekt een lange jas met capuchon aan, zoekt een auto uit die niet onder een lantaarnpaal staat", legt Ameling uit. "Dan steek je een aanmaakblokje aan, en legt die in de grille. In 90 procent van de gevallen staat een auto dan binnen drie minuten in brand; de oliën vatten op die manier snel vlam."
De brandbare koelvloeistof moet worden voorzien van geurstoffen waardoor een lek makkelijk en snel ontdekt moet kunnen worden. Ook is het gebruik van gasdetectoren een mogelijkheid.
Brandschade aan uw auto kan ontstaan door bijvoorbeeld een ongeluk, blikseminslag of kortsluiting. In sommige gevallen is er sprake van brandstichting - dus vandalisme. Dit betekent dat iemand met opzet uw auto in brand heeft gestoken.
Auto total loss verklaard
Zijn de reparatiekosten hoger dan twee derde van de dagwaarde van de auto, van vóór de schade? Dan is een auto eigenlijk economisch total loss. Oudere auto's zijn door hun lagere dagwaarde sneller economisch total loss.. De auto kan niet meer verantwoord worden gerepareerd.
Doe altijd aangifte bij de politie van schade door vandalisme. Dit is soms nodig bij een schadeclaim. Ook kun je de schade achteraf verhalen als de dader toch wordt gevonden. En dit scheelt terugval op de bonus-malusladder.
Het risico op en de autobranden zelf komen niet vaker voor bij elektrische auto's dan bij auto's met een verbrandingsmotor. De impact ervan is alleen groter doordat de accu langer blijft branden.
Als een elektrische auto eenmaal in brand staat, heeft blussen ook geen zin. "Je moet de batterij koelen." Zelf kun je dan ook niks doen, behalve afstand nemen en de brandweer bellen. "Je moet hem helemaal onderdompelen of in het schuim zetten.
Voertuig veiligheid
Elektrische auto's met 4 en 5 sterren halen in vergelijking met gewone benzine en dieselauto's goede resultaten, dit betekend dat ze net zo veilig zijn als benzine en diesel auto's. De consument mag dus dezelfde hoge veiligheidsstandaard verwachten van zijn of haar elektrische voertuig.
Het is echter zeer giftig: een inname van 30 ml ethyleenglycol kan voor een volwassen persoon al dodelijk zijn.
De additieven in de koelvloeistof verschillen ook, autofabrikanten stellen namelijk verschillende eisen. Koelvloeistof bestaat in verschillende kleuren. Vaak zijn deze rood/roze, blauwe, geel of groene. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken.
Het scheelt namelijk zo'n 50% brandstofverbruik als u deze snelheid in de vijfde versnelling rijdt. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Op zich niet zo'n slecht idee, maar over tijd is dit plotselinge schakelen funest voor uw aandrijflijn. Het is gezonder voor uw bolide om tot een complete stop te komen alvorens u schakelt. Uw auto een paar minuten laten warmdraaien alvorens u gaat rijden, zou de motor wonderen doen.
Wat heel slecht voor je auto is, is file rijden. Koppeling slijt snel, kans op 'bokken' is groot. Ook draait je blok veelal met hoge temperaturen zonder genoeg koeling. Verder is alles wel genoemd ja.
Wat is beperkt casco? Als je een WA beperkt casco dekking neemt, ben je verzekert voor schade die je aan anderen en hun spullen aanricht met je auto. Daarnaast ben je met een WA beperkt dekking ook verzekerd tegen onder andere diefstal, ruitschade en aanrijding met dieren.
Een garage op je eigen woonadres is altijd mee te verzekeren met je opstalverzekering. Met een opstalverzekering is je garagebox op eigen terrein verzekerd tegen schades door bijvoorbeeld inbraak, brand en storm.
Het Waarborgfonds Motorverkeer is in 1965 opgericht. Het Waarborgfonds is er voor mensen die door een motorvoertuig zoals een brommer, auto of tractor schade hebben geleden en met die schade niet terecht kunnen bij een verzekeraar. Bijvoorbeeld als de veroorzaker is doorgereden of als hij niet verzekerd is.
Spontane zelfontbranding is mogelijk bij onder meer plantaardige en dierlijke oliën (zoals lijnzaadolie en visolie). Maar ook bij verven en lakken op basis van lijnolie, lijmen of vluchtige oplosmiddelen, houtskool en houtkrullen. Vooral de combinatie van olie en textiel vormt een groot brandrisico.