2: AI is onbetrouwbaar omdat het niet altijd nauwkeurig is
Een geïmproviseerde handeling kan dan wellicht correct uitpakken, maar soms zal je nu eenmaal fouten maken. Een mens kan niet ieder mogelijk scenario van tevoren kennen en accepteert daarom dat er een zekere menselijke foutenmarge bestaat.
Het gaat bij AI dus niet om de rekenkracht, maar om de mogelijkheid (zelfstandig) te leren en beslissingen te nemen. De apparaten zijn zich echter niet bewust van de taken die ze uitvoeren. Ze volgen algoritmes en herkennen patronen.
Door de AI-modellen te manipuleren met misleidende gegevens worden verkeerde beslissingen genomen. De inbraakdetectiesystemen of malware-detectoren falen; medewerkers worden geblokkeerd, de aanvallers worden doorgelaten en malafide software wordt geïnstalleerd.
Hoewel AI een krachtige bondgenoot kan worden in het begrijpen en omgaan met menselijke emoties, moeten we ook blijven benadrukken dat de menselijke touch onvervangbaar is. AI kan ons ondersteunen, maar het kan niet de diepgaande, menselijke verbindingen en empathie vervangen die we met andere mensen kunnen ervaren.
AI kan gevolgen hebben voor je privacy en gegevensbescherming. Artificial intelligence kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij gezichtsherkenning. Daarnaast kan AI de informatie die iemand deelt gebruiken voor nieuwe data. Dit kan leiden tot problemen.
Het menselijk brein nabootsen
Er zal altijd iets zijn waarvoor het systeem niet geprogrammeerd is. Volgens heel wat specialisten kunnen mensen simpelweg niet vervangen worden door machines.
Vooral administratief personeel, zoals boekhoudkundig medewerkers, secretaresses en data-invoerders. Maar ook assemblagemedewerkers, laaggeschoolde arbeiders in de landbouw en visserij, bedieningspersoneel van machines en apparaten, bestuurders van voertuigen en winkelpersoneel lopen een groot risico.
Over het algemeen kan AI zeer betrouwbaar zijn als het correct wordt ontwikkeld, getraind en gebruikt. AI-systemen kunnen echter ook fouten maken of onbedoeld bevooroordeeld zijn, wat de betrouwbaarheid kan beïnvloeden. Een belangrijke factor voor betrouwbare AI is de kwaliteit van de trainingsgegevens.
Jobs waar je een diepgaande verstandhouding moet hebben met mensen. Ten derde, jobs die mobiliteit, vakmanschap en probleemoplossend vermogen vereisen in onvoorspelbare omgevingen, zoals loodgieters, elektriciens, lassers, etc. Deze zijn volgens Ford het moeilijkst om te automatiseren.
Datagedreven AI maakt gebruik van machine learning. Op basis van grote hoeveelheden data worden modellen getraind. De systemen 'leren zelf' door heel veel data te analyseren en patronen te herkennen. Bij kennisgedreven AI is er sprake van expliciete instructies bedacht door een mens.
De term kunstmatige intelligentie ontstond in 1956 op een wetenschappelijke conferentie in het Dartmouth College. Een van de grondleggers van AI, Marvin Minsky, beschreef het als “de wetenschap van het maken van machines die dingen doen die intelligentie zouden vereisen als ze door mensen zouden worden gedaan.”
Bij AI kan de verleiding bestaan om gegevens voor nieuwe doeleinden te hergebruiken, dit is in strijd met de AVG en kan privacyrechten van betrokkene in gevaar brengen. Automatisch gegenereerde nieuwe doeleinden of het gebruik van irrelevante data door AI kunnen leiden tot problemen met doelbinding.
Hoever mag AI gaan? Hoe ver AI mag gaan varieert met regelgevingen van elke staat, provincie of land. In de VS bijvoorbeeld zijn de regels anders dan in andere landen. Omdat er nog altijd wat 'angst' bestaat op het gebied, zijn mensen hier voorzichtig mee.
Uit een studie van PwC blijkt dat er in het Verenigd Koninkrijk tegen 2037 ongeveer 7 miljoen jobs zullen verdwijnen als gevolg van AI. Tegelijk berekende het onderzoeksbedrijf dat er ook zo'n 7,2 miljoen nieuwe jobs zullen ontstaan.
Sectoren als de gezondheidszorg, het onderwijs, de creatieve kunsten, personeelszaken en ambachten (bijvoorbeeld elektriciens en loodgieters) ondervinden minder hinder van AI, omdat hiervoor menselijk oordeel, creativiteit en fysieke behendigheid nodig zijn.
Het gemiddelde salaris voor een Artificial Intelligence Engineer ligt op € 5.800 bruto per maand. Het medior niveau salaris (3-5 jaar werkervaring) ligt tussen € 4.480 en € 7.120 bruto per maand.
Emotion AI is een nieuw onderdeel van kunstmatige intelligentie. Deze AI-modellen kunnen menselijke emoties detecteren en interpreteren via tekst, audio, video of een combinatie hiervan.
Geen massaontslagen. Maar, benadrukt Dekker, dat kunstmatige intelligentie steeds potenter wordt, wil geenszins zeggen dat AI ook volledige banen kan overnemen. Integendeel. 'Bijna al het werk vereist namelijk interactie met andere mensen', duidt hij.
Wees ervan bewust dat een AI anders 'denkt' dan een mens.
Gebruikers moeten daarom rekening houden met het feit dat de chatbot geen echt persoon is en dat de informatie die ze delen niet altijd goed wordt begrepen.
Autonome wapensystemen die zijn uitgerust met AI kunnen mogelijk dodelijke beslissingen nemen zonder menselijke tussenkomst, wat leidt tot grote ethische en humanitaire zorgen. We hebben het al gehad over fouten, verkeerde informatie en hallucinaties. Dat zijn onvrijwillige neveneffecten van AI.
Ai is vooral goed in het automatiseren van taken die repetitief en routinematig zijn. Voor taken die creativiteit, inzicht en sociale vaardigheden vereisen, is ai nog niet in staat om mensen te vervangen. Bovendien brengt het gebruik van generatieve ai risico's met zich mee op het gebied van privacy en auteursrechten.
Beroepen die én 'AI-exposed' zijn én schaars zijn én een hoge adoptiefactor hebben, vallen in de informatie- en communicatiesector, de financiële sector, het onderwijs, de gespecialiseerde dienstverlening en het openbaar bestuur. In deze sectoren loopt de 'AI exposure' op tot maar liefst 75 procent.